Blaptica dubia

Vragen en info over voeding van mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Om een wat structurele bron van insecten als voedsel te hebben, heb ik een kweekgroep Blaptica dubia gekocht. Deze soort, de Argentijnse kakkerlak, heeft een aantal eigenschappen die hem goed geschikt maken als voedseldier:
Ze planten zich snel voort, zijn vlezig, zijn niet kieskeurig qua eten en kunnen tegen een stootje. Verder is het, naar mijn idee, belangrijk dat voedseldieren niet makkelijk ontsnappen en geen plaag vormen. Blaptica dubia kan niet vliegen vliegt bijna nooit, kan niet springen of tegen gladde oppervlakken oplopen. In het algemeen zijn ze niet zo snel. Omdat het een tropische soort is, planten ze zich niet voort onder 25°C en onder de 20°C gaan ze langzaam dood. Een plaag zullen ze dus niet vormen.
Ik heb geen fototoestel. Deze foto's zijn genomen met mijn telefoon, vandaar de beperkte kwaliteit.

Afbeelding
Ze kwamen aan in een kartonnen doos met vulmiddel en deze drie bakjes met gaatjes.
Afbeelding
Ze zijn gehuisvest in een grote kunststof bak met eierdozen waarin ze zich kunnen verschuilen. De bak staat op een warmtemat, waardoor de temperatuur op de bodem van de bak tot 40°C komt.
Afbeelding
Ze krijgen groente- en fruitafval en kattenbrokken als eiwitbron. Het witte ding is een thermometer.
Afbeelding
De mannetjes hebben vleugeltjes, die ze gebruiken om te pronken. De vrouwtjes hebben alleen korte vleugelstompjes.
Afbeelding
Ik ben begonnen met ongeveer 50 mannetjes en 150 vrouwtjes. Na een week of twee waren er al 100 kleintjes bij. De kleintjes worden leven geboren en lijken wat op pissebedden.
Afbeelding
Dit is een mannetje in stukjes geknipt.
Misschien plaats ik nog betere foto's.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door McK »

Oh pas op hoor, de mannetjes kunnen wel degelijk vliegen als ze niet anders kunnen!
Het is zowat te vergelijken met een lieveheersbeestje, als je een mannetje tot op de top van je vinger laat lopen zal deze wegvliegen ;)
En ze kunnen naar mijn mening wel heel snel zijn op sommige momenten, laat maar eens eentje vallen op de grond, voor je het weet kruipt het tussen de plinten!
We are always running for the thrill of it.
JimmyVe
Lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 15 juli 2007
Locatie: Geel
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Blaptica dubia

Bericht door JimmyVe »

Volgens mij spreek jij uit ervaring. :D
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door McK »

Inderdaad, maar ik was sneller met mijn pincet :D
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Ik vind het opvallend dat ik van houders van Blaptica dubia verschillende beweringen over hun vliegvermogen gehoord heb.

Toevoeging:
De persoon die mij deze Blaptica dubia verkocht heeft, antwoordde me: "Op de 4000 dubia's die ik heb, heb ik nog nooit een mannetje zien vliegen. Al mijn bakken staan open!"
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door McK »

Je kan je dan wel voorstellen hoe mijn reactie was toen die smeerlap plots wegvloog :D
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Ze kunnen vliegen. Ze komen niet echt ver, het is meer een soort verlengde sprong. Het is wel ver genoeg om, als ze het vaak genoeg doen, uit een bak te komen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door McK »

Yep, dat deed hij bij mij ook, maar dan vanop mijn hand.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Blaptica dubia

Bericht door Menph »

Dit is het meest ideale voeder-insect. Inmiddels heb ik er weer veel teveel.

Wat is veel? Per maand groeit mijn kolonie 'n kilo aan :?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

De kolonie is gedurende de winter in mijn fietsenhok behoorlijk aangegroeid.
Wat is een handige manier om te oogsten? Men zou ineens een hoop volwassen mannetjes weg kunnen nemen en in kunnen vriezen, zou dat goed werken?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Blaptica dubia

Bericht door Menph »

Als er genoeg juveniele aanwezig zijn wel. Beter nog zijn sub-adulten (lekker vet)

Maar waarom zou je Dubia invriezen als je ze zelf kweekt? Ik geef mijn dieren het liefst vers voer.


Tip voor B. Dubia houders: Alphitobius laevigatus (Buffalo-kever) eten Dubia uitwerpselen. Zodoende kun je twee voedseldieren in een bak houden.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Blaptica dubia

Bericht door Menph »

Laatst mijn B. Dubia bak grondig schoongemaakt. Geen uitwerpselen dit keer, maar prachtige geurloze teelaarde.

Ik heb de buffalo larven uitgeschud en 't goedje (na verhitting) aan m'n kamerplanten gegeven.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Vandaag heb ik een zakje meelwormen gekocht. De verkoper wist niet te vertellen wat voor soort het was. Thuis aangekomen zag ik dat er een kever in het zakje zitten, die ik 'gedetermineerd' heb als een meeltor, Tenebrio molitor. Ik hoop dat de larven bestand zijn tegen de warmte op de bodem van de bak.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Scott
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 november 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Blaptica dubia

Bericht door Scott »

Heeft iemand enig idee waar ik dubia's kan kopen? De dierenwinkels hier hebben ze niet.
Laatst gewijzigd door Floris op 27 mei 2009, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters en leestekens toegevoegd
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Ik heb die van mij gekocht van iemand van invertebrate-focus, een forum dat niet meer bestaat. Mijn kolonie is inmiddels groot genoeg om er wat aan jou te kunnen verkopen. Woon je in Nederland?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Scott
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 november 2008
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Blaptica dubia

Bericht door Scott »

Ja, ik woon in Apeldoorn. ;)
Laatst gewijzigd door Floris op 27 mei 2009, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters en leestekens toegevoegd
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Ik heb gisteravond de bak grondig schoongemaakt (uitgekuist, voor Vlamingen :p ).
Dit was hoog nodig, doordat ik wat aan het experimenteren was met de vochtigheid in de bak. Door het vocht zijn de eierdozen ingezakt en opgegeten. Hierdoor was er niet meer genoeg ruimte om alle beestjes op een eigen plekje te laten zitten: ze zaten een aantal laag dik.
Ik vermoed dat er vervolgens een flinke hoeveelheid condens in de bak gevallen met als gevolg dat er dubia's verdronken zijn op de plaatsen waar de bodem van de bak niet verwarmd is. Dit is niet helemaal fris gebleven, maar omdat het zo druk was, heb ik dit pas bij het schoonmaken gezien.
De meelwormen doen het behoorlijk: ik heb drie torren en drie poppen gevonden. Ik had wel het idee dat ik er meer meelwormen ingedaan heb dan er nog waren. Misschien zijn ze vanzelf doodgegaan (verdronken?), misschien worden ze als pop opgegeten door de dubia's.
Al met al heb toch nog vijf liter (tellen is niet doenlijk meer) dubia's uit de bak gehaald.
Acht maand geleden telde de kolonie ongeveer 150 volwassenen. Nu is de aangroei van volwassen mannetjes groter dan wat mijn miertjes kunnen eten. Misschien wordt het tijd voor Crematogaster scutellaris ?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blaptica dubia

Bericht door mpower000 »

Blaptica Dubia's VLIEGEN!!!!

Ik heb zonet de schrik van mijn leven beleefd... Ik was half aan het slapen toen er opeens een Dubia vlak langs mijn hoofd vloog.
Eerst dacht ik aan een gigantische mug , maar ik had al snel door dat het een Dubia was.

Ik (zoals bijna iedereen) was ervan overtuigd dat de mannetjes enkel wat kunnen flapperen en wat zweven, maar nu WEET ik dat ze wel degelijk vliegen!!
Mijn bak met Dubia's is vrij hoog en staat (stond) steeds op een kiertje open in een hoek van mijn slaapkamer. Dit exemplaar is dus door deze kier naar buiten gevlogen, heeft letterlijk mijn hele kamer doorkruisd om uiteindelijk vlak naast mijn tv te landen. Gelukkig vond ik hem snel terug en bleef hij mooi zitten zodat ik hem makkelijk terug in de bak kon plaatsen.

In ieder geval, iedereen is bij deze gewaarschuwd. BLAPTICA DUBIA'S KUNNEN VLIEGEN
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Beste jongen. Als je dit onderwerp een beetje had doorgekeken, had je gezien dat er zelfs een filmpje van een vliegende dubia in dit onderwerp staat.
De kwaltiteit is niet al te best, maar om je waarneming nu als nieuwe ontdekking te brengen...
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blaptica dubia

Bericht door mpower000 »

Dat filmpje had ik wel al gezien, maar echt vliegen kun je dat niet noemen hey.
Diegene van vannacht vloog uit een halve meter hoge box en vloog dan zo'n 4 meter ver in een wijde boog. De spleet waar deze door vloog was amper 4 cm hoog, dus ze kunnen nog goed gericht vliegen ook.

In ieder geval heeft hij mij de stuipen op het lijf gejaagd :oops:
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Blaptica dubia

Bericht door mn »

mpower000 schreef:hoog, dus ze kunnen nog goed gericht vliegen ook.
Of, hij is er toevallig door gesukkeld.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

mpower000 schreef:Dat filmpje had ik wel al gezien, maar echt vliegen kun je dat niet noemen hey.
Het filmpje is inderdaad niet heel duidelijk. Het beest vloog best hard, maar zat in een afgesloten (doorzichtige) bak. Ze kunnen inderdaad best een kamer doorvliegen, al gaat het wel wat onhandig (zoals een kever).
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Mika »

Beste mpower000,

er staat heel wat informatie in de bijna 9000 berichten op dit forum. Voor een heel aantal zaken is de kans dus veel groter dat je dezelfde informatie terugvind op het forum, dan dat ze volledig nieuw is.

Wij vragen dan ook aan iedereen, en ooral ook aan de relatief nieuwe mensen op het forum om eerst wat te zoeken, en dan pas te posten. We hebben er bijvoorbeeld niets aan dat in 18,000 berichten 2 keer hetzelfde wordt gezegd. Dat maakt het ook moeilijker voor nieuwe mensen om iets terug te vinden.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blaptica dubia

Bericht door mpower000 »

Ik lees best veel op het forum, erg veel zelfs en dat ze zó konden vliegen heb ik nergens gelezen.
Trouwens, ik dacht dat een forum ook dient om je eigen ervaringen te delen... :geek:
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Mika »

Tsja, daarvoor dient dus de zoekfunctie. Ikzelf weet ook niet meer van buiten wat er allemaal op het forum staat.

Als we de topics met dezelfde onderwerpen bij elkaar houden (of liever berichten met hetzelfde onderwerp in hetzelfde topic houden), dan is er veel minder redundante informatie, en werkt de zoekfuntie ook beter. Dat is inderdaad moeilijk, en dat vraagt ook wat inzet (die soms moeilijk is, ook voor ons), maar ideaal zou zijn dat je kijkt of zoiets ooit besproken is geweest, en daar dan achter plakken: dat heb ik nu ook meegemaakt...
DUCKDUCKGO!
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Blaptica dubia

Bericht door filip123 »

Bijt dat of spuit het gif ? :shock:
Laatst gewijzigd door Floris op 04 sep 2009, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

filip123 schreef:Bijt dat of spuit het gif ?
Ze zijn niet giftig en niet agressief tegenover mensen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Blaptica dubia

Bericht door MorbidMike »

Ik heb vorige week een pakketje met deze beestjes ontvangen van Floris en ze zijn inderdaad erg geschikt. Ze zijn redelijk groot, en vooral als ze net verveld zijn hebben ze een erg week exoskelet. Ze eten wel veel, en zijn vooral 's nachts actief. Mijn bak staat altijd open en er zijn er nog nooit ontsnapt! (Ik gebruik een plastic bak waar ik geen deksel van heb, ze kunnen niet tegen de rand oplopen.) Als je ze oppakt bijten ze niet, ze proberen gewoon te vluchten. En ze zijn volledig geurloos, en als ze een keer ontsnappen gaan ze toch dood, ze kunnen in ons klimaat niet overleven! Perfecte voedseldieren.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Blaptica dubia

Bericht door mn »

Kun je deze samenhouden met ovenvisjes ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Blaptica dubia

Bericht door Floris »

Dat denk ik wel. Blaptica dubia eten normaal gesproken geen levende beesten, tenzij ze te weinig voedsel (vocht of eiwitten) krijgen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie