messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

messor barbarus

Bericht door dvd »

Een kennis heeft vandaag zijn messor thuis geleverd gekregen,hij heeft een plastic bakje met een proefbuisje op aangeloten.Probleem is wanneer hij zaadjes geeft de mieren het naar het proefbuisje ( nest ) slepen.Kan het buisje niet overvol gaan raken?Er ligt ook een leeg buisje in het bakje maar daar maken ze geen gebruik van.Ben zelf ook gaan kijken en het is een mooie soort!De gyne zelf amai GROOT!! :shock:
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Als het te vol wordt zullen de mieren er zelf wel iets aan gaan doen. Ze zullen dan de zaadjes naar de buitenwereld verhuizen of het 2e buisje gaan gebruiken. Dus naar mijn mening geen reden tot zorgen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Messor barbarus

Bericht door dvd »

Ok bedankt proxi!Ik heb ze net ook zelf besteld :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus

Bericht door ProXi »

Geen dank hoor ;) Wil zelf ook een Messor soort gaan houden. Heb er nu de ruimte niet voor helaas.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: messor barbarus

Bericht door dvd »

Deze week komt mijn messor barbarus ook aan maar ik heb begrepen dat ze door Ytong of gips kunnen graven?Zou ik het nest van beton kunnen maken?( moeilijk te bewerken /bevochtigen).Kan ik de thermometer op het warmtematje neerleggen om een gedacht te krijgen hoe warm in het proefbuisje is?Of is de temp in het buisje hoger dan in de buitenlucht?groeten.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus

Bericht door Floris »

Als je zorgt dat het nest groot genoeg is, de juiste omstandigheden biedt en een goede ingang heeft, zal het voorlopig wel goed gaan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: messor barbarus

Bericht door ProXi »

dvd schreef:Deze week komt mijn messor barbarus ook aan maar ik heb begrepen dat ze door Ytong of gips kunnen graven?Zou ik het nest van beton kunnen maken?( moeilijk te bewerken /bevochtigen).Kan ik de thermometer op het warmtematje neerleggen om een gedacht te krijgen hoe warm in het proefbuisje is?Of is de temp in het buisje hoger dan in de buitenlucht?groeten.
Als de kolonie nog niet zo groot is zullen ze ook niet zo snel door het Ytong heen gaan graven. Als de omstandigheden niet goed zijn (te koud/warm, te vochtig/droog, te weinig ruimte, te weinig voedsel, te veel licht) dan zullen ze op zoek gaan naar een plek met betere omstandigheden. Je zou je Ytongblok voor de zekerheid kunnen behuizen met plexiglas aan alle kanten. Mochten ze dan gaan graven, dan kunnen ze er nog niet uit. Ze raden ook aan om het Ytongblok in een aquarium te leggen, zodat ze eigenlijk gewoon in de buitenwereld terechtkomen als ze gaan graven.

Je 2e vraag zou ik eigenlijk niet weten. Ik zou ervoor kiezen om de thermometer in een afgesloten bakje leggen dat ook op het warmtematje staat, zodat je ongeveer dezelfde omstandigheden nabootst.
De temperatuur in een gesloten omgeving is soms toch wel anders dan erbuiten. Als het in mijn kamer 18 graden is zie ik soms dat het bij mijn mierenkolonie, in een dichte omgeving toch nog 21/22 graden is. Dit omdat de warme lucht in mijn formicarium blijft hangen en niet gemengd wordt met de koudere lucht. Maar dit is maar een gedachtespinsel.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Messor barbarus

Bericht door dvd »

Het water in het proefbuisje dient het voor het drinken of voor de larven?Ik lees hier veel dat forumleden een buisje met water in de buitenwereld legt voor het drinken ervan.
Plaats reactie