Suikerwater

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Suikerwater

Bericht door AntF »

Ik heb sinds een weekje een buisje aangesloten op de buitenwereld van mij myrmica rubra, gevuld met suikerwater. Het beviel heel goed en er waren altijd wel miertjes aanwezig in het buisje. Sinds gisteren echter liggen er twee doden op het watje en houden de andere mieren een strikte afstand van ongeveer 1 centimeter van het watje. Komt dit vaker voor en wat is de oorzaak hiervan? Heb ik misschien verkeerde producten gebruikt?
De kolonie zit nog niet in de winterslaap, misschien dat het daarmee te maken heeft?

Alvast bedankt,
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Suikerwater

Bericht door Floris »

Ik denk dat de mieren afstand houden van de dode mieren. Misschien zijn deze vast komen te zitten in het watje, of misschien zijn ze als afval gebruikt om het 'gevaarlijke water' te dempen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Suikerwater

Bericht door Lvet »

Myrmica rubra legt naar mijn ervaring inderdaad graag lijkjes in het suikerwater/honingdauwsurrogaat.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Suikerwater

Bericht door AntF »

Oké, bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik het watje iets te diep in het buisje heb geplaatst, waardoor het nogal vochtig werd. Dom van mij dat ik dat niet eerder heb gezien. Volgens mij zijn er een paar miertjes in blijven zitten en hebben de werksters afstand gehouden van de vloeistof en de doden. Ik heb het buisje nu iets in een helling staan in de hoop dat het watje wat drogen blijft. Dit lijkt te helpen, er liggen nog wel lijkjes maar ik denk dat ze deze zelf uiteindelijk weghalen?
Nogmaals dank,
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Plaats reactie