Probleem voor verhuis help

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 26

Probleem voor verhuis help

Bericht door Sean »

Hallo, ik heb een probleem: ik ga een nieuwe bak kopen voor mijn mieren. Maar in de bak waarin ze nu zitten is gevuld met zand. Hoe kan je nu die koningin daar in vinden en al je mieren, om ze te verhuizen.
Laatst gewijzigd door Mika op 19 dec 2013, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid van de tekst.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Probleem voor verhuis help

Bericht door FenixGoesEvil »

Een zand nest lijkt me moeilijk ik wens je in ieder geval succes enige wat ik zo kan bedenken is om er heel fel licht op te schijnen op het nest als het iets of wat door het nest gaat , dan denk / hoop ik dat ze ook naar boven komen. Maar ik denk dat er wel iemand is met een beter idee.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Probleem voor verhuis help

Bericht door GvG »

Dat wordt inderdaad een lastige klus. Zeker omdat je mieren in winterslaap zijn zullen ze niet snel hun zandnest verlaten om in een ander nest te gaan wonen. Het nest openmaken en de mieren eruit halen is helemaal af te raden. Het is makkelijker om een nieuwe kolonie Lasius niger te regelen en die in het nieuwe nest te doen. Of nog beter, in een reageerbuisje. Een kolonie Lasius niger hoeft niet meer dan een paar euro te kosten.

Weet wel dat ook deze nieuwe mieren voorlopig niets zullen doen en niets zullen eten. Ook zij zullen pas weer echt actief worden in de lente.
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Probleem voor verhuis help

Bericht door Sean »

Wel mijn miern eten wel constant zelf maar dat doet een à 2 mieren doen deze klus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Probleem voor verhuis help

Bericht door GvG »

Dat is omdat je ze niet in de koelkast hebt. Dan blijven ze een klein beetje actief. De reden dat ik zeg dat ze niet actief zullen zijn is omdat jij in een ander onderwerp gevraagd hebt waarom je mieren niet actief zijn.

Hoe dan ook verandert dat niets aan wat ik in mijn vorige reactie heb geschreven.
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Probleem voor verhuis help

Bericht door Sean »

Ok
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Probleem voor verhuis help

Bericht door Mika »

Verhuizen doe je altijd zoals in het verhuistopic.

Als je nieuwe nest geen buisje heeft, kan je werken met brugjes. Als ook dat niet praktisch is kan je de kolonie laten overlopen in buisjes, en dan de buisjes verplaatsen. Je kan de mieren lokken naar de buisjes, door ze te verwarmen met een matje. Dergelijke methodes werken het beste: in jouw geval de laatste denk ik.

De hele bak zand omspitten, is een slecht idee, net zoals het idee om je mieren in een dergelijke bak te zetten vanaf het begin.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie