Nano Cube Formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fallschirmjäger
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Nano Cube Formicarium

Bericht door Fallschirmjäger »

Goede morgen,

heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Nana Cube aquarium als formicarium ?

Hier een link naar de cube: http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 84&lang=nl

Zou dit iets mooi kunnen worden ?
Ben benieuwd naar jullie bemerkingen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Floris »

Dat zijn leuke aquaria. Een aquarium is prima geschikt om Ytong in de doen. Bevochtiging kun je regelen door onderin een laagje water te zetten. Zie bijvoorbeeld mijn 'formiquarium'.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Fallschirmjäger
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Fallschirmjäger »

Mooi :D

Dankjewel voor je reactie.

Ik ga Messor houden, en wilde in het begin alles nieuw kopen, maar heb vorige week een proefje gedaan met Ytong, en het valt prima mee om het te bewerken.

Leuk om zelf een creatief bezig te zijn.

Ik weet enkel niet of deze aquaria groot genoeg zijn voor Messor ?
De grootste zijn 38x38x43.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Floris »

Voor een beginnende kolonie is vijf bij vijf al groot genoeg. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door MichaelB »

Inderdaad is een kleine buitenwereld al genoeg.
Maar 5x5 past het reageerbuisje niet in natuurlijk, dan zou je met een slangetje een verbinding moeten maken.

Maar deze bak kun je ook goed als buitenwereld gebruiken vind ik.
Ziet er inderdaad ook netjes uit.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Floris »

Ik bedoelde dat als afmetingen van de nestruimte. :-)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Fallschirmjäger
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Fallschirmjäger »

Wat denken jullie hiervan als nest voor Messor ? ( later fase wel te verstaan )

Afbeelding
Zo te zien een bevochtiging zoals Floris in een bovenstaand post ook al als voorbeeld aangaf.

Dit nest dan aan 1 kant verwarmen, zodat ze een warme en een koude kant hebben ?

Over verwarming gesproken.
Op welke manier verwarmt men een Messor nest. Legt men een warmtemat onder de helft van het gehele formicarium, of enkel onder het nest ..of .... ?

Wat ik wel als opmerking heb bij bovenstaande foto. Als er een warmtemat onder water gelegd gaat worden, gaat dan het water het gehele nest niet verwarmen ?
Misschien moet er dan iets gevonden worden zodat men 2 aparte kamers heeft waar de ytong in staat zodat het water gescheiden blijft ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Floris »

Je moet inderdaad zorgen dat het nest verwarmd wordt, niet het waterreservoir. Bij verwarming van het water, zal dit water condenseren in het koude deel van het nest.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Fallschirmjäger
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Fallschirmjäger »

Hoe heb jij dit gedaan Floris ?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Lvet »

Het beste is om de warmtemat aan de voorkant van het nest te plaatsen. Het glas wordt dan verwarmd waardoor er daar geen condens ontstaat.

Wat een prachtig nest trouwens, waar heb je deze foto vandaan?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door GvG »

Het beste kan je inderdaad een klein matje tegen de buitenkant van het glas plakken of klemmen. Bijvoorbeeld aan de linkerkant. Dit nest wordt van onderen bevochtigd,op deze manier is linksonder nat en warm, en linksboven droog en warm. Rechtsonder is dan nat en koel, en rechtsboven droog en koel. Zo kunnen de mieren zelf kiezen waar ze gaan zitten. Als je ziet dat alle mieren bij de warmte gaan zitten kan je altijd nog een groter deel van het nest verwarmen. Nooit het hele nest, laat altijd ruimte om te "vluchten",

Je kan het vermogen van het matje regelen met een dimmer, dat werkt prima. Als je je mieren goed in de gaten houdt en rustig aan verwarmt, niet te warm in één keer, heb je eigenlijk geen thermometer nodig. Een thermostaat ook niet. De temperatuur in de buitenwereld kan je wel meten, maar die is niet zo belangrijk. De temperatuur in het broednest laat zich moeilijk meten, Een tijdschakelaar vind ik persoonlijk een aanrader, omdat ik denk dat de daglengte erg belangrijk is voor het bioritme van de mieren. Maar dat is zoals ik al zei slechts een persoonlijke mening.

Inderdaad een prachtig nest, prima geschikt voor Messor sp. Hoewel ik niet weet hoe goed ze door rubber slangen heenkomen, misschien weet iemand anders dat. Gebruikt Barbet niet toevallig rubber slangen?

@Lvet: klik!

Inmiddels nog een plaatje gevonden. Als ik het goed begrijp zit er een Messor sp. in.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fallschirmjäger
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Nano Cube Formicarium

Bericht door Fallschirmjäger »

Ik zie dat jullie de afbeelding al gevonden hebben :D
Plaats reactie