beginner vragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

beginner vragen

Bericht door christo »

Hallo,
Ik ben geïnteresseerd geraakt in mieren en dan vooral de zaadverzamelende mieren zoals de messor barbarus, ik ben aan het rondkijken voor en geschikte huisvesting en ik vond dit op antstore: http://www.antstore.net/shop/Ameisen-St ... 30x20.html

Maar ik lees heel veel over ytong nesten, is dit beter dan gewoon grond/zand? want mij lijkt het veel natuurlijker als ze zelf nesten graven erin.

Mijn andere vraag was over de bruidsvluchten, doen ze dit ook in gevangenschap? zo niet hoe komen ze dan aan de mannetjes?

Mijn derde vraag, leggen ze eitjes het hele jaar of maar 1 keer per jaar?

Bedankt als iemand mijn vragen wilt beantwoorden

groeten
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: beginner vragen

Bericht door Floris »

Welkom op het forum.

De antwoorden op de meeste vragen zul je terug kunnen vinden onder de knop 'Mierenhobby' linksboven.

Reageerbuisjes zijn voor kleine kolonies een zeer geschikt onderkomen. Ook als een kolonie snel aangroeit, is er tijd genoeg om daarna een Ytong nest te maken.
Het probleem met zand is dat je de mieren niet kunt zien en dat het instort als het te droog wordt.

Bruidsvluchten in gevangenschap treden meestal niet op en zijn meestal niet succesvol.

De koningin legt bijna het hele jaar eitjes, behalve in de winterslaap.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Bedankt voor uw antwoord.

Heeft u misschien en voorbeeld van een ytong nest? ik wil het toch zelf bouwen dan 80 euro uit te geven aan een kant en klaar nest.

Welke mieren soort die zaden verzamelt raad u aan een beginner? en waar zou ik die kunnen kopen? ik wil liever toch niet vanuit het buitenland bestellen maar in nederland.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: beginner vragen

Bericht door Floris »

Messor barbarus is de zaadetende mier die het gemakkelijkst te krijgen is. Maar als er niet toevallig iemand op het forum deze soort aanbiedt, is het Duitse Antstore de meestgebruikte winkel.

Let op dat Messor barbarus, vooral in het begin, zeer gevoelig is voor verstoring. Daarom raden we deze soort niet zomaar aan voor beginners.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

Heeft u misschien en voorbeeld van een ytong nest? ik wil het toch zelf bouwen
Zelf bouwen is inderdaad leuker en goedkoper. In de blogs vind je genoeg voorbeelden, kijk ook in de beginnershandleiding. Je moet wel weten dat kleine kolonies niet goed in een ytongnest kunnen leven. Dat gaat vaak fout. Ook het gedeeltelijk afsluiten van nesten of kamers werkt meestal niet. Je kan het beste wachten tot je 100 werksters hebt voordat je begint te werken aan een ytong. Dat duurt wel een jaartje.

Messor barbarus is niet goed bestand tegen de beginnersfouten die wij allemaal wel eens gemaakt hebben en die jij ook gaat maken. Een soort als Lasius niger wel. Over een paar maanden kan je deze gynes van de straat oprapen, tijdens een van de bruidsvluchten. Als je de basisprincipes een beetje onder de knie hebt kan je altijd nog een moeilijkere soort proberen.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Jammer want ik vindt de mieren die honingwater drinken wel minder interessant dan de mieren die zaad verzamelen en er dan mierenbrood van maken.
De Myrmica rubra vindt ik er ook wel intressant uitzien, is die wel voor beginners?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

Ja, die zijn goed te doen. Die kan je ook redelijk makkelijk zelf vangen in het bos. Zo ben ik ook aan mijn eerste (redelijk) grote kolonie gekomen. Deze heb ik nog steeds, terwijl ze het niet altijd makkelijk gehad hebben. Ik denk trouwens niet dat het Myrmica rubra is, maar een andere Myrmica soort, maar dat verschil is verwaarloosbaar. Ze steken wel een beetje, maar dat is niets om je zorgen over te maken. Brandnetels zijn erger. Ik ben een groot voorstander van het zelf vangen van je eerste mieren. Daar leer je heel veel van en het hoeft niets te kosten. Alleen een paar reageerbuisjes en een beetje talkpoeder. Geld uitgeven bij de webwinkels kan je beter tot later bewaren, als je weet wat je wil, en wat je nodig hebt.

Wel opletten dat je geen onnodige schade toebrengt aan de natuur, natuurlijk. Maar wat dat betreft is het importeren van "exotische" mieren als Messor barbarus ook niet zonder risico.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Ik kom heel veel in Griekenland en ik vind altijd grote nesten van Messor sp., heel intressant de wegen die ze maken maar het is bijna onmogelijk om de koningin te vinden in de grond, de grond daar is ten eerste harstikke hard en het nest is groot waardoor je niet weet waar de koningin is.

Met het zelf vangen in het bos, bedoelt u graven waardoor je de koningin vindt en dan neem je ook gelijk veel werkers mee of bedoelt u tijdens de bruidsvluchten? mij lijkt het wel leuk om gelijk 100 werkers te hebben, dan heb je gelijk een werkende kolonie.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

Myrmica rubra nesten zitten vaak onder of in hout, of onder stenen. In een kolonie zitten vaak meerdere koninginnen dus het is mogelijk om een aantal koninginnen en een heleboel werksters mee te nemen.

Ik heb toen een nest gevonden in een oude stronk hout. Ik heb een deel van het hout meegenomen in een plastic bak, en thuis bleek dat er tientallen werksters en twee koninginnen inzaten.

Kijk maar eens een beetje rond of je ze ergens kan vinden. Als je ze een paar keer gezien hebt zie je ze opeens overal. Het is een van de meest voorkomende soorten van Nederland.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: beginner vragen

Bericht door Floris »

Messor spp. zijn monogyn (hebben één koningin). Die wil je niet opgraven, maar krijgen door na een bruidsvlucht een koningin te vangen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

ik zie dat de Formica fusca ook polygyn is en een beginnerssoort, is deze soort ook makkelijk op te graven met koningin en werkers?
Welke van de 2 vinden jullie intressanter?
het enigste nadeel aan de Myrmica rubra is dat de werkers maar 1 grote hebben, verschillende grotes zijn intressanter vind ik.

Trouwens dit komt in mij op, ik had gelezen dat de Lasius flavus luizen houdt als een soort "koeien", heeft iemand dit eigenlijk ooit geprobeerd?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

Formica fusca is wat stress gevoeliger, maar verder zijn ze wel geschikt voor beginners. Ze zijn niet zomaar op te graven, dat is moeilijker. Het kan wel, maar bij Myrmica rubra is het makkelijker.

Het verschil tussen de grootte van de werksters is inderdaad aantrekkelijk, dat vinden heel veel beginners ook. Toch zijn deze beginners vaak teleurgesteld als ze beginnen met een soort als Messor barbarus. Mierenhouden moet je een beetje leren, en dat gaat gewoon beter met een "beginnerssoort".
ik had gelezen dat de Lasius flavus luizen houdt als een soort "koeien", heeft iemand dit eigenlijk ooit geprobeerd?
Ja, velen hebben het geprobeerd. Maar eigenlijk is nooit iemand hierin geslaagd.
Welke van de 2 vinden jullie intressanter
Persoonlijk vind ik ze allebei interessant, ze zijn erg verschillend en interessant op hun eigen manier. Ik vind Lasius niger ook nog steeds geweldig, deze kolonies groeien geweldig snel, en kunnen heel veel hebben. Mijn grootste kolonie is Lasius niger. Het is altijd leuk om naar te kijken. Bij mijn andere kolonies zie ik soms helemaal niets gebeuren.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Bedankt voor je reactie, heeft de Lasius Niger wel verschillende grotes van de werkers? en kan je ze ook opgraven of is dat te moeilijk omdat ze monogyn zijn?

Met teleurgesteld bedoelt u dat de Messor Barbarus niet interessant is of omdat ze toch niet zo veel aankunnen?

Als ik dus in een nest opgraaf en ik neem 80 werkers mee, kan ik ze dan gelijk plaatsen in een Ytong-nest? ik vind dat toch intressanter dan een proefbuis nest.
ik was dus vanplan om een Ytong-nest te beitelen en dan een dunne glas plaat er aan de bovenkant op te plakken zodat je alles kan zien en dat dan aan te sluiten op de buitenwereld.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

christo schreef:Bedankt voor je reactie, heeft de Lasius Niger wel verschillende grotes van de werkers? en kan je ze ook opgraven of is dat te moeilijk omdat ze monogyn zijn?
Nee, ze zijn allemaal ongeveer even groot. De werksters van grote kolonies zijn wat groter dan de werksters van kleine kolonies. Staar je niet blind op het grootte verschil. Messor spp. hebben ook nadelen, en soorten zonder grootte verschil kunnen ook heel interessant zijn.

Opgraven is zeer lastig en heeft weinig kans van slagen. Toch is er, niet zo lang geleden, iemand in geslaagd. :-)
Met teleurgesteld bedoelt u dat de Messor Barbarus niet interessant is of omdat ze toch niet zo veel aankunnen?
Ik bedoel dat ze erachter komen dat het niet zo gaat als ze hadden verwacht. Door welke reden dan ook. Bijvoorbeeld omdat het lang duurt voordat de kolonie groter wordt, of omdat de mieren zeer schuw zijn.
Als ik dus in een nest opgraaf en ik neem 80 werkers mee, kan ik ze dan gelijk plaatsen in een Ytong-nest? ik vind dat toch intressanter dan een proefbuis nest.
Waarom vind je dat? Probeer het maar eens, het is leuker dan je denkt. 80 mieren kunnen wel in een ytongnest, als het niet te groot is.
ik was dus vanplan om een Ytong-nest te beitelen en dan een dunne glas plaat er aan de bovenkant op te plakken zodat je alles kan zien en dat dan aan te sluiten op de buitenwereld.
Ja dat kan, maar let op. Ytongnesten zijn net als pannenkoeken: de eerste mislukt altijd! :-)
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

GvG schreef:Waarom vind je dat? Probeer het maar eens, het is leuker dan je denkt. 80 mieren kunnen wel in een ytongnest, als het niet te groot is.
omdat de kamers in een nest allemaal functies heeft en zo hoort in principe een nest in de natuur ook te zijn, niet dat een proefbuis nest niet leuk is maar het is gewoon minder interessant.
Ja dat kan, maar let op. Ytongnesten zijn net als pannenkoeken: de eerste mislukt altijd! :-)
gelukkig zijn Ytong blokken niet zo duur ;)


De Myrmica rubra slaat toch geen voedsel op in kamers? ze drinken toch alleen suikerwater en eten insecten? als dat zo is dan is dat natuurlijk weer het jammere ervan want dat ze voedsel opslaan zoals de Messor sp. is natuurlijk wel leuker om te zien.

Trouwens heeft hier iemand op het forum exotische mieren zoals de buldogmier?
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: beginner vragen

Bericht door MichaelB »

Trouwens heeft hier iemand op het forum exotische mieren zoals de buldogmier?
Misschien kun je daarvoor eerst kijken naar de blogs, daar zie je vanzelf wie exotische soorten heeft als je naar de onderliggende verzamelnamen gaat.
Direct antwoord op de gevraagde soort: http://www.antforum.nl/viewforum.php?f=87
Hier nog andere soorten die buiten de verzamelnamen vallen: http://www.antforum.nl/viewforum.php?f=85
Hier het hele overzicht: http://www.antforum.nl/viewforum.php?f=30
Kijk maar links naast de blogs. daar zie je de bijwerk datum en kun je ze eens afstruinen.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

gelukkig zijn Ytong blokken niet zo duur
Ytongblokken niet nee, maar sommige mieren wel. Daarom kan je beter beginnen met zelfgevangen mieren. Als je een dure mierenkolonie in een mooi nieuw nest doet en je komt er achter dat het niet goed werkt, is het erg vervelend.
Myrmica rubra slaat toch geen voedsel op in kamers?
Klopt.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

Ik stond net bij mijn mieren te kijken. Ik heb sinds een tijdje een paar jonge kolonietjes Messor capitatus. De grootste heeft nu ongeveer 12 werksters. Ze zitten in een verduisterd buisje, dat ligt in een plastic bakje. Ik moest aan jouw vraag denken, omdat ik me opeens afvroeg wanneer ik voor het laatst een werkster had gezien. Ik denk dat het 5 dagen geleden is. Messor sp. zijn erg schuw, als de kolonie klein is. Ik zie wel dat ze eten, omdat het voedsel verdwijnt, maar ik zie de werksters nooit. Ik denk dat er heel af en toe één werkstertje buiten komt. Omdat ze gevoelig zijn kan ik niet in het buisje kijken. Ik zie ze dus bijna nooit. Over een lange tijd zal de kolonie groter zijn en wordt het anders. Het duurt nog zeker 1 tot 2 jaar voordat ik deze kolonie overplaats naar een Ytongnest.

Gelukkig heb ik nog veel andere kolonies die altijd leuk zijn om te bekijken, maar als dit je enige kolonie is, duurt het nog maanden voor je wat hebt om naar te kijken.

Ik wil je niet tegenhouden, als je ze toch wilt kopen moet je dat vooral doen, het is je eigen geld. Maar als je mijn mening vraagt denk ik dat je verwachtingen niet overeen komen met de werkelijkheid.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Ik ben nog steeds hard aan het nadenken welke soort ik zal nemen en hoe ik het nest zal maken.
Momenteel ben ik weer in Griekenland (kreta) :p prachtig om te zien al die mierensoorten, ik denk dat ik nu al rond de 10 soorten heb gezien.
Ik wilde nog foto's maken maar ik heb alleen mijn mobiel mee en die maakt niet de prachtigste foto's dus identificeren zal moeilijk zijn, ik heb zeker wel 3 soorten messor sp. gezien, nog een mierensoort die nesten maakt in olijfbomen en dan nog een soort die ik persoonlijk heel apart vondt, de werkers waren snel, smalle kop met een smalle maar lange kaak.
Elke keer denk ik die soort lijkt me wel prachtig om te hebben, maarja ik heb daar niet genoeg ervaring voor, dus ik denk dat ik gewoon zal beginnen met een inheemse soort in Nederland en dan mijn ervaring opbouwen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: beginner vragen

Bericht door Floris »

Helaas is het wat vroeg in het jaar voor een bruidsvlucht, al is dat wel mogelijk.
Mocht je een losse koningin zien lopen, kun je haar natuurlijk altijd meenemen. Zorg dan dat ze een nat watje heeft, maar niet vast komt te zitten in een waterdruppel.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Een mierensoort was zelfs nog aan het verhuizen en na ongeveer 20min zag ik de koningin lopen (geluk), ik wilde haar nog pakken maar ik was al bang dat ik om het forum negatieve reacties kreeg dat ik het ecosysteem zou verwoesten :p het was echt een prachtige soort, kolonie was ook maar rond de 150 werkers.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

Één mierenvolkje meenemen kan wel, je moet er geen gewoonte van maken, en niet in beschermde natuurgebieden. Maar een koningin die alleen loopt, zonder werksters, die kan je goed meenemen. Het is dan ook geen ramp als het mislukt. Tenzij het een beschermde soort is, maar die kans is klein, zeker in Griekenland.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Met veel vergelijken ben ik er denk ik achter gekomen welke soort mier zich in de olijfboom vestigde en welke soort mier ik kon hebben als ik de koning had gepakt met de werkers :p

diegene in de olijfboom was waarschijnlijk een Crematogaster sp. door de zeer puntig achtige achterkant.

de mierensoort waar ik de koningin kon pakken was waarschijnlijk een Aphaenogaster sp. door de smalle kop en maar 1 grote van de werkers (deze waren echt prachtig)

Ik denk dat beide soorten wel voor experts zijn en niet echt voor een beginner? (natuurlijk kan je met een moeilijke soort soms wel veel ervaring opbouwen)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

Dit zijn geen soorten maar geslachten. Er zijn wel mierenhouders die bepaalde soorten uit deze geslachten houden. Het zijn soorten waarbij je moet weten waar je mee bezig bent. De soorten die geschikt zijn om mee te beginnen ken je inmiddels.

Als je een koningin vind, kan je haar meenemen en kijken of het lukt. Ik zou er echter geen geld aan uitgeven, om eerder genoemde redenen.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Ik heb dus waarschijnlijk een koningin van de Crematogaster sp. maar ik weet het niet zeker, weer was een kolonie aan het verhuizen en ik zag tussen de kleine werkers opeens een groot ding lopen, heb het dit keer wel opgepakt en tijdelijk in een bakje gedaan, de koningin is ongeveer 3x groter maar de thorax is niet zo gevormd als de werkers, de koningin heeft ook een grotere kaak.
Er is natuurlijk kans dat er een grotere soort mier tussen de werkers liep.
Waar moet ik nog meer naar kijken voordat ik een conclusie trek?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: beginner vragen

Bericht door GvG »

De thorax is inderdaad een belangrijk kenmerk. Als ze tussen de werksters liep moet je er wel een aantal werksters (van de zelfde kolonie) bijvangen. Geef haar ook wat vochtige watten of vochtig toiletpapier. Niet te nat, vochtig. En plaats een foto. :-)
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Ik ben er nog steeds niet zeker van, de koningin is ongeveer even groot als een Messor sp. major maar de Messor is glimmend en de koningin die ik heb gevangen is dof zwart/grijs van kleur, heeft haartjes en de thorax is ietsjes puntiger en groter dan een Messor sp. major thorax.
De werkers hebben een puntige thorax (typisch voor Crematogaster sp.), zijn ook dof zwart/grijs van kleur alleen de thorax is dan weer glimmend????

Ik weet ook niet of de Crematogaster sp. polygn of monogyn zijn?
Klopt het dat Crematogaster sp hele kleine werkers hebben? zo groot als ongeveer een minor/submedia Messor werker.
En effe in het algemeen, koninginnen leggen het hele jaar eieren door, maar hebben ze dan een reuze zak aan eieren? als ik deze koningin dan meeneem legt ze dan ook eitjes?

Ik zal kijken of ik een foto kan maken, hopelijk heb ik mijn usb mee voor mijn telefoon.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

Ik denk dat dit wel een koningin is maar dan van een andere soort?
In de olijfboom zitten dus waarschijnlijk 3 verschillende soorten Crematogaster sp. 1 rood/oranje achtige soort, een zwart glimmende soort en een dof zwarte soort, de koningin die ik heb gevangen is dus dof zwart en de werkers waar ze bijliep waren glimmend, nu heb ik dus 2 werkers kunnen vinden die dezelfde kleur zijn als de koningin die ik heb gevangen (dof zwart) en de koningin steekt er nog steeds boven uit kwa grote, de ene werker is wel ietsjes groter dan de andere.
Wat ik dus raar vindt is dat ze op hetzelfde pad lopen als de andere soort Crematogaster sp. (de glimmende zwarte) en er echt maar heel weinig dof zwarte zijn.

Mijn vraag is dus heb ik te maken met een andere soort, misschien zelfs een andere geslacht (ze hebben wel allemaal puntige thorax) of misschien is mijn "koningin" wel gewoon een major van een ander geslacht. (sorry voor het lange verhaal trouwens)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: beginner vragen

Bericht door Floris »

Als je ze veel ziet rondlopen, over meerdere dagen, dan zijn het waarschijnlijk geen koninginnen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
christo
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 27

Re: beginner vragen

Bericht door christo »

een fototje, is een beetje wazig maar komt doordat mijn mobiel niet zon goede camera heeft:
Afbeelding


@Floris, waarschijnlijk heb ik het een beetje vaag uitgelegt, maar met het verhaal bedoel ik dat er 3 verschillende soorten mieren over hetzelfde etenspad lopen waardoor ik in de war was geraakt met de werkers, ik ben aan het twijfelen of het misschien ook geen camponotus spp kan zijn maar omdat er maar 1 grote werker is kan dat dus niet
Plaats reactie