Messor capitatus (Antsps)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Hallo allemaal,

Hier graag de opmerkingen en/of vragen bij mijn blog van Messor capitatus. Blog:http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=74&t=7665.

Grt.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door ProXi »

Veel plezier met de kolonie.
Ik moet zelf ook nog eens een Messor soort proberen.
Wie weet dit jaar :P
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

Leuk dat je een blog bijhoudt! Veel succes met de kolonie!

En terzijde: ze had niet 5 maar 6 werksters! :-)
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Bedankt! Ik hoop ook dat dit gaat lukken, het is de eerste keer dat ik een soort uit het buitenland heb :)
GvG schreef:En terzijde: ze had niet 5 maar 6 werksters! :-)
Oeps, klein telfoutje van me.. ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

Dat ziet er mooi uit! Je "anti-uitdroog-constructie" is ook prachtig, alleen weet ik uit ervaring dat dergelijke constructies kunnen leiden tot overstromingen. Soms veranderen er dingen (temperatuur, luchtdruk, het waterniveau in het reservoir), waardoor het hele geval ineens, in één nacht leeg kan lopen.

Bovendien hebben deze mieren echt niet dagelijks suikerwater nodig, dus je kan je afvragen of het nodig is.

Verder ben ik benieuwd of de mieren gaan graven of knagen in/aan het isolatiemateriaal.
Gerwin
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 februari 2014
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Gerwin »

Ik vind je oplosing erg leuk bedacht ik hoop dat het werkt.
Ik ga het ook eens proberen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Mika »

Een heel mooie soort!
DUCKDUCKGO!
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Het is zeker een mooie soort :) Wel jammer dat ik thuis geen goed fototoesteltje heb, de foto's zijn daardoor wat wazig en echt inzoomen is er niet bij op deze manier..

@ GvG, ik heb daar inderdaad ook aan gedacht: daarom heb ik het eerst ook uitgeprobeerd ;) Ik gebruik het enkel voor het waterbakje, suikerwater geef ik apart. Het is wel een beetje riskant als er een "grote" luchtlaag bovenin zit aangezien die kan uitzetten bij hogere temperaturen (meest waarschijnlijk als in de ochtend de verwarming weer aangaat omdat dan de grootste temperatuurstijging is). Ik denk wel dat als ik die luchtlaag niet al te groot laat worden, dus het water tijdig aanvul, dat het geen problemen oplevert... Hoop ik dan maar ;) So far so good, en heb er net nog een werkster van zien drinken :)
Ik heb ze nog niet zien knagen eraan of ze rond zien slepen met stukjes, ik heb daar nog niet over nagedacht.. Ik heb wel altijd wat kleine losse watjes erin liggen die ze wel verslepen en af en toe voor de ingang neerleggen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

12 werksters al? Dat gaat lekker snel! Verwarm je ze?

Ze lijken me inderdaad wat stressbestendiger dan Messor barbarus. Ik merk ook dat er vrij weinig paniek ontstaat bij lichte verstoring (trillingen, voederen). Minder dan bij mijn Formica fusca bijvoorbeeld. Als ik het buisje oppak reageren ze wel, maar niet extreem. Ik kijk zelf hooguit 1 keer per week.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Dat vond ik ook snel, niet dat ik klaag natuurlijk ;) Ja, ze staan bij mij -afhankelijk van het moment van de dag- rond de 20 a 28 graden. 'S ochtends en overdag rond de 27 en 's nachts koelt het af tot ongeveer 20 graden celsius.

Inderdaad erg weinig stress, ik moet zeggen dat ze paniekeriger overkomen als ik er een (dood) fruitvliegje bij doe :) Hoe gaat het met jouw kolonie nu?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

Leg je de vliegjes gewoon in de buitenwereld? Bij mij raken ze dan niet in paniek. Toen ik de buisjes nog dichthield en ik de vliegjes direct in het buisje legde raakten ze wel in paniek. En daarna aten ze het wel op hoor.

Ik verwarm ze ook, maar tot ongeveer 24 graden. Ik ga de temperatuur binnenkort wat verhogen. Ik heb nu 15 werksters.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Jep, ik leg ze in de buitenwereld en zodra een werkster ze ontdekt rent die in paniek terug naar het nest en dat gebeurd vervolgens nog een aantal keer maar dan met andere werksters. Na verloop van tijd nemen ze de vliegjes wel aan en worden ze het nest ingebracht. Heel vreemd om te zien maar valt vrij weinig aan te doen, ze moeten eerst maar eens over hun "vliegjesangst" heen komen :lol:

Mooi! Geef je ze ook nog stukjes fruit zoals appel bijvoorbeeld? Ik doe dat normaal gesproken wel maar ik wou dat bij deze soort achterwege laten. Stukjes fruit is bij deze temperaturen vragen om schimmelgroei maar als ze het wel goed aannemen moet ik daar even wat op verzinnen ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

Toevallig heb ik ze laatst een stukje appel gegeven. Ze keken er niet naar om. Mijn Myrmica sp. en Formica fusca gingen er wel meteen op af. Een klein stukje appel schimmelt overigens niet snel, dat verdroogt eerder.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door ProXi »

Ik ga die van mij ( Myrmica rubra en Formica Fusca) ook eens appel geven.
Mijn Camponotus mieren willen geen fruit :p

Koninginnen blijven bij mij bij verhuizen vaak ook als laatste achter.
Soms willen ze niet en komt de rest weer terug. Soms wordt ze ook gewoon meegetrokken of begeleid.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

Hee dat gaat goed! De grote werksters komen er aan? Ik zag ook al een flinke pop liggen van de week. Hoeveel werksters heeft jouw kolonie nu? Die van mij 25 a 30. Hoe werkt je bevochtigingssysteem met het touwtje?
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Ja, ze groeien als kool :) Ik ga vanavond als het donker is weer even kijken, maar voor zover ik weet is er nu een media en nog 1 a 2 grotere poppen. Het aantal werksters zal ergens in de 20 zijn. Hopen dat ik vanavond kan kijken want ze zijn nu nog steeds veel aanwezig door het (deels) verhuizen, ook de gyne kwam even buiten kijken. Het waterbakje werkt nog steeds prima, ik ververs het eens per week (ook het watje) omdat het zo snel leeg is ;) Ik gebruik wel water dat aan de kook is geweest voor de zekerheid.

Fijn om te horen dat jouw kolonie het ook goed doet! Echt super dat ik deze kolonie van je heb kunnen overnemen :) Hoeveel geef je ze nu te eten?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

Ik geef ze 1 morioworm (klein meelwormpje) per 2 dagen en een paar zaadjes eens in de week. Ik heb het idee dat ze heel weinig zaadjes eten. Ze slaan ze vooral op.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Oke, meelwormen of moriowormen moet ik ook maar eens gaan proberen over een tijdje. Ik heb vroeger geprobeerd meelwormen te kweken alleen de stank was niet te harden dus ben ik daarmee opgehouden :lol:

Ik geef ze nu een stuk of 3-4 fruitvliegjes per dag, maar vandaag hadden ze wel erge trek en heb ik ze er 6 gegeven. Paardebloem zaadjes eten ze hier wel goed, ik zie altijd wel de resten ervan liggen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door GvG »

Ze zien er goed uit! Bij mij zijn er ook al wat flinke werksters bij! Ik heb vandaag weer eens een paar nesten in het wild gezien (Italië), en de majors die ik daar zag lopen zijn echt van een andere klasse. Nog veel groter. Ik heb foto's, die zal ik plaatsen als ik thuiskom.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Dankje! Ik ben er zelf ook heel blij mee, ze zijn echt leuk om naar te kijken :)

Ik zag inderdaad op fimpjes ook een formaatje groter rondlopen, hopen dat die er ook nog aankomen binnenkort ;) Ik kijk uit naar je foto's!
Ik ga morgen ook alweer weg, dit keer voor een weekje, gelukkig is er dan wel iemand thuis om ze wat bij te voeren met fruitvliegjes. Nu hopen dat ze in noord frankrijk ook wat mooie soorten hebben ;)
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Art747 schreef:Hoe vaak geef je ze zaden? Als ze de binnenkant van de zaden hebben gegeten, dumpen ze dan de schillen? Ik zie een aardige hoeveelheid zaden in het nest. is dat genoeg, normaal, is het veel of is het weinig?
Zou je in het vervolg willen reageren in dit topic? Mijn laatste zin in mijn laatste bericht staat er niet voor niks namelijk ;)

Wat je vraag betreft, zodra ze de zaadjes hebben verteerd dumpen ze deze in de buitenwereld op een hoop. Doordat ik de buitenwereld goed schoon houdt (en op het moment van de foto ook net had schoongemaakt), zie je deze nu niet liggen.
Ik had voordat ik op vakantie ging ze een flinke berg zaden gegeven, en ik vind dat de hoeveelheid zaden die je nu in het nest ziet liggen erg weinig is. Ik heb dat dan ook maar meteen aangevuld door flink wat extra zaadjes te geven. Normaal gesproken ligt er een berg zaadjes in het reageerbuisje, terwijl het op de foto's wat gemengd door het broed ligt.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Art747 »

Sorry, I ben nog niet zo handig op het forum en was vergeten dat ik hier moet reageren :oops:

Bedankt voor je informatie. Ik blijf je blog volgen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Ah, we vergeten allemaal wel eens wat :)

Over je vraag hoe vaak ik ze voer geef; ik geef ze om de dag wat fruitvliegjes en ik kijk naar de hoeveelheid gedumpte zaadjes; daarmee bepaal ik hoeveel nieuwe zaadjes ik ze geef. Anders kan ik ze wel zaden blijven geven omdat ze toch alles blijven opslaan ;)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door ProXi »

De kolonie doet het zo te zien goed.
Verwarm je ze continue? Of is dat niet noodzakelijk.
Misschien moet ik ook maar eens ruimte maken voor een nieuw soort.
Ik twijfel of ik een Messor soort erbij moet gaan nemen, omdat ik ze eigenlijk niet continue wil verwarmen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Antsps »

Ik had ze in het begin op de cv staan, de temperatuur was toen meestal rond de 28 a 30 graden. In de nacht gaat hier de cv naar een lagere stand, dus dan is het rond de 20 graden. Dus voor mij is het niet nodig om ze te verwarmen.
Maar soms als de zon flink schijnt wordt het op zolder (waar ze staan) al vrij gauw 28 graden, dus dan heb ik ze gewoon op een tafeltje staan.
Ik heb overigens wel een warmtematje, maar zoals je zelf al zegt gebruik ik die ook liever niet ;) Dus die zit nog netjes in de verpakking :lol: Als je ergens een plek in huis hebt waar het rond de 25 graden is overdag is de verwarming geen probleem denk ik.

Het is een mooie soort :) De gyne en majors zijn echt mooi om naar te kijken. Ook is het voedsel echt een groot pluspunt, ik ben bijvoorbeeld bijna drie weken weggeweest waarvan ze twee weken geen verzorging hebben gekregen. Het was een kwestie van wat water en vooraf flink wat zaden aanbieden, ze zijn er nog flink op vooruitgegaan ook :)
Ze zijn alleen wat schrikachtig wat voedseldiertjes betreft. Ik geef ze alleen dode vliegjes, maar met bijv een vleesvlieg zitten ze eerst een halfuur gestresst heen en weer te rennen voordat ze beseffen dat het voedsel is :lol:
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Joachim »

Ziet er heel leuk uit!
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Danieldewoeste
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 juni 2015
Locatie: Onbekend
Gender:
Leeftijd: 48
Contacteer:

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door Danieldewoeste »

hoe gaat het nu met het nest?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor capitatus (Antsps)

Bericht door emier »

Hoe gaat het nu met de kolonie?
Plaats reactie