Camponotus rufoglaucus feae

Vragen over problemen van mierenkolonies
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Ik heb ruim 2 maanden geleden een gyne Camponotus rufoglaucus feae met 2 werksters en broed aangeschaft. Reageerbuisje gekoppeld aan een formicarium (water was op en watje bruin) en na een 2 wk is het hele spul zelf verhuisd. Ze hebben daar een reageerbuis met schoon water/watje, suiker/honing, fruitvliegjes, ruimte, warmte (infrarood terrarium lamp) gecontroleerd op 24 graden C. Dus....
Maar nu na ruim 2 maanden is het broed nog steeds niet uitgekomen....... mvgt Arthur
DSC_0427.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Zoals we je in januari ook al verteld hebben, Camponotus sp. zijn niet geschikt voor beginners. Een gyne met twee werksters zit midden in de stichtingsfase en heeft absolute rust en duisternis nodig, en zelfs dan is het lastig.

Hoe gaat het met je C. herculeanus en Lasius niger?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Ik begrijp wel dat het een lastig project is voor een beginner, maar dat verklaart niet waarom die eitjes niet uitkomen...of moet ik meer geduld hebben? Lasius Niger zitten rustig in hun buisje.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Floris »

Zitten ze in het donker, zonder verstoringen? Tegen de tafel stoten kan al genoeg zijn.

Het is ook mogelijk dat ze in winterslaap zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Nee ze zitten niet in het donker. Er is wel een donker deel in het formicarium, trapje af naar beneden. Daar komen ze werksters wel eens. Maar de eitjes en de gyne zitten in het licht, eigenlijk zitten ze in de buitenwereld. Dat zou verklaren waarom er geen nieuwe eitjes zijn, maar niet waarom ze niet uitkomen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Art747 schreef:dat verklaart niet waarom die eitjes niet uitkomen
Dat is voor ons ook niet te zeggen. Ik kan slechts gissen. Het zou kunnen dat de eitjes opgegeten worden voordat ze uitkomen, terwijl er ook nieuwe worden gelegd. En dat de poppen niet geopend worden. Dit zijn tekenen van stress. Camponotus soorten eten vaak broed op als ze onder stress staan.
Art747 schreef:Lasius Niger zitten rustig in hun buisje.
Hoe gaat het met ze? Eten ze goed? Is er broed? Ontwikkelt het?

Hoe gaat het met de Camponotus herculeanus?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Ik zit nu dus in dubio: als ik het formicarium donker maak dan krijgen ze veel stress, laat ik het staan dan gebeurd er niks. Ik zou een plastic bak, klein aquarium of zo, met rode folie bekleed over het formicarium kunnen zetten, dat kan redelijk zonder stress. Maar ik weet niet of deze soort rood licht als donker ervaart. Lasius niger doen weinig. Ik laat ze ook met rust. De huidige Camponotus Rufoglaucus zijn de vervangers van de overleden Herculeanus. Die zijn in de winter 2 wk met de post mee geweest uit Duitsland en dat ging niet goed. Zal ook nooit meer in de winter mieren aanschaffen. IK had voor Rufoglaucus aangeschaft omdat ze geen winterslaap houden (dat is voor mij lastig te realiseren) en omdat ze volgens de website van de leverancier makkelijk te houden zijn en snel vermeerderen, althans dat heb ik zo begrepen. Ze komen voor op de Canarische eilanden heb ik begrepen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Ter info: http://www.world-of-ants.com/en/ants/africa/camponotus-rufoglaucus-feae.html Eine hübsche Camponotus Art, die von den kanarischen Inseln stammt. Die Art ist relativ einfach zu halten, und bildet große Völker. Sie leben bevorzugt in steppenartigen Gebieten und graben sehr gerne.

Ik had ook een verhaal over deze mierensoort gelezen op : http://www.ameisenforum.de/camponotus/34071-camponotus-rufoglaucus-feae-haltungserfahrungen-3.html

Groet, Arthur
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Dit nest is inderdaad niet goed te verduisteren. Dat maakt het nest, naar mijn mening, ongeschikt. Wel mooi, maar ongeschikt voor kleine (Camponotus sp.) kolonies. Kleine kolonies gedijen het best in een verduisterd reageerbuisje met waterreservoir.

Duurde de verzending van de C. herculeanus 2 weken? Dat duurt doorgaans 3 à 4 dagen. Althans, dat heb ik van horen zeggen. Ik heb nog nooit een bestelling vanuit Duitsland via de post ontvangen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Ik heb ze ook een geruime tijd in het transport buisje laten zitten. Maar als ik ze eten wil geven dan moet dat watje er af met als gevolg een hoop stress. Bovendien was het water op en dat watje wat achterin zat was donkerbruin schimmelachtig. Dus ik heb dat buisje gekoppeld aan het formicarium en na 2 wk zijn ze vanzelf verhuisd..... Er is nu vers drinkwater, eten en ik hoef ze voorlopig dus niet te storen. Ik had eigenlijk verwacht dat ze naar beneden zouden gaan, dat deel is nl met rode folie en zelfs stuk karton. vorige week heeft de Gyne haar eitjes naar het waterdrinkbuisje gebracht en is er zelf weer bij gaan zitten, na een week heeft ze alles weer terug gelegd waar het nu ligt. bedankt mvgt Arthur
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Een kolonie van dergelijke grootte heeft weinig voedsel nodig. Als je een keer per week een paar fruitvliegjes in het buisje doet hebben ze genoeg. Ik zou je aangeraden hebben om het buisje aan te sluiten op een kleine buitenwereld, of, zoals ik het doe met kleine kolonies, het buisje in een schaaltje met uitbraakprotectie te leggen.

Dan kan je er ook een vers buisje naast leggen. Dan kunnen ze, als ze het nodig vinden, verhuizen. Deze mieren leven in droge gebieden. Ze zouden het in een droog buisje prima kunnen doen, zolang ze toegang hebben tot drinkwater. Bijvoorbeeld in een ander buisje.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Bedankt voor het advies. Maar op dit moment denk ik niet dat ik ze nog in een nieuw buisje krijg, bovendien lijkt mij dat stressvol. Grote vraag is nog steeds waarom die eitjes nou niet uitkomen. Stel dat eitjes geen leven meer zouden bevatten en uitgedroogd zouden zijn. Hoe zie je dat dan? De Gyne zit er de hele dag bij.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Nee, terug in een buisje lukt wordt moeilijk, daar is het te laat voor. De preciese reden van het niet uitkomen is niet te zeggen. Ik denk dat ze opgegeten worden. Een eitje komt gewoon uit na een paar dagen, zelfs als deze onbevrucht zijn. Als een kolonie geen energie kan/wil investeren in het grootbrengen van larven worden ze opgegeten. Uitgedroogde of dode eitjes heb ik nooit gezien. Ik weet niet wat je nu het beste kan doen, ik kan je alleen zeggen wat je beter had kunnen doen. Is het niet voor jou, dan voor een ander die dit leest.

Dit is een kleine kolonie Camponotus vagus, in een plastic bakje met PTFE. Talk werkt ook prima. Ze leggen overdag de poppen buiten het buisje omdat het daar warmer is. 's Avonds halen ze die weer naar binnen.
IMG_20140519_151927655.jpg
Hier nog meer kleine kolonies. Links voor zie je dat ik een extra buisje aangeboden heb.
IMG_20140519_151942592.jpg
Het is niet zo mooi als het nest dat jij hebt, maar het werkt wel. En daar gaat het mij om. Daarnaast kost het niets en is het niet erg als het een keer mis gaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Zie er goed uit. Ja ik ben ook maar een beginneling en langzamerhand krijg ik het een beetje door. Mijn formicarium is eigenlijk helemaal niet zo groot hoor. (Nest dimensions 13 chambers, 18 cm X 13 cm, Outworld dimensions 6.5 cm X 13 cm X 7.5 cm). De buitenwereld staat dus op het nest gedeelte.
het buisje met drinkwater ligt in de buitenwereld en past daar in de lengte maar net in.

Dus jij denkt dat ze eitjes legt, op eet, eitjes legt etc? Want ik zie altijd broed. Ik zal ze vanavond eens precies tellen. andere vraag, tegen uitbraak gebruik je daar die Fluon voor? Waar koop je dat?
Laatst gewijzigd door Art747 op 19 mei 2014, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

weet iemand of deze soort rood licht kan zien, m.a.w. maakt rode folie het donker? Ik heb op dit forum en op een Duits forum gelezen over de rode folie, maar niet bij alle mierensoorten heb je daar wat aan.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Nou ik heb een schoenendoos over het formicarium gezet, met een gat waar de warmte lamp in kan stralen.Het nu aardig donker Ben benieuwd of het helpt...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Art747 schreef:Mijn formicarium is eigenlijk helemaal niet zo groot hoor. (Nest dimensions 13 chambers, 18 cm X 13 cm, Outworld dimensions 6.5 cm X 13 cm X 7.5 cm)
Jawel, dat is veel te groot.

De buitenmaten van het nest zeggen niet zoveel, het aantal kamers eigenlijk ook niet. Het gaat om de totale inhoud van de kamers bij elkaar, dus het aantal kubieke centimeters (cm3). Als ik mijn gezonde verstand gebruik gok ik dat de 13 kamers elk ongeveer 1 cm3 zijn. Dus samen ruim 13 cm3. In de natuur zou een gyne met haar eerste werksters in een nestje zitten dat misschien wel kleiner is dan 1 cm3.

Overigens is de grootte van het nest niet het enige probleem, aangezien de gyne het nest niet eens in wil.
Art747 schreef:Dus jij denkt dat ze eitjes legt, op eet, eitjes legt etc?
Ja dat vermoed ik. Een eitje kan niet 2 maanden lang blijven liggen zonder uit te komen. Een larve kan wel stoppen met groeien zonder dood te gaan. Bijvoorbeeld tijdens de diapauze, doordat condities niet ideaal zijn of door stress.

Ik heb nog eens wat beter naar je foto gekeken, en ik zie een hoop larven, maar geen eitjes. Dat kan natuurlijk aan de foto liggen. Hoe zeker weet jij dat er eitjes liggen? Ik zie ook geen poppen, trouwens.
tegen uitbraak gebruik je daar die Fluon voor?
Ja, ik gebruik PTFE (fluon is een merknaam) van Antstore. Ik heb jarenlang talk gebruikt en dat gaat prima. Ik gebruik het bij sommige kolonies nog steeds. Ik raad je aan eerst te werken met talk. PTFE is best duur, en er komt nog iets van 10 euro verzendkosten bij als je het laat verzenden. Talk en alcohol kost samen 5 euro bij de drogist en dan heb je genoeg voor jaren.
Art747 schreef:weet iemand of deze soort rood licht kan zien, m.a.w. maakt rode folie het donker? Ik heb op dit forum en op een Duits forum gelezen over de rode folie, maar niet bij alle mierensoorten heb je daar wat aan.
Volgens de theorie zou geen van alle mieren rood licht kunnen zien (Wilson&Hölldobler 1990) maar de ervaringen lopen uiteen. Het is ook zo dat rode folie niet alleen maar rood licht doorlaat. Het werkt niet 100%. Er zullen ook verschillen zijn tussen verschillende soorten folie. Ik heb zelf nooit rode folie gebruikt.
Nou ik heb een schoenendoos over het formicarium gezet, met een gat waar de warmte lamp in kan stralen
Sorry hoor, ik wil niet alles wat je doet neersabelen maar dat klinkt niet als een goed idee. Dat wordt veel te warm.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Bedankt. Ok, nou ik zal rode folie bestellen en het zo donkerder maken. Kost een paar euro op de plakfoliewebshop. Ik denk dat het eitjes zijn (...) langwerpig cilindervormig. met een donker puntje er in. Is dat een eitje? of een pop. Zal kijken of ik een betere foto kan maken, Weet alleen niet hoe ik die moet toevoegen aan een bericht...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Een eitje heeft geen puntje en een pop ziet er echt heel anders uit, dat zou je wel weten. Ik denk dat je alleen larven hebt.

Je hebt in je eerste post toch ook een foto bijgevoegd?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Maar als ik denk aan larve, zouden die dan niet moeten bewegen of zo? De eerste keer had ik een ander scherm. ik heb nu aan de bovenkant soort van knoppen, maar als ik op img druk komt er alleen img als tekst. Of kan ik gewoon de foto er in kopiëren?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Misschien een gekke vraag, maar heb je de beginnershandleiding al gelezen?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Ha ha, ja ik weet dat ik misschien domme vragen stel. Sorry.Ik heb zeker de beginnershandleiding gelezen, een boekje van de Mierenboerderij en ook nog eens info op de andere fora , zelfs in Duitsland. Dus ik snap het principe denk ik wel qua huisvesting, warmte, water, voeding, rust. op het Duitse forum staat ook een succes verhaal over deze mierensoort (een reden om ze aan te schaffen), ook daar werd gesproken over eenvoudig te houden.... en wat er zo al te vinden is. een ultiem formicarium aangeschaft by Ants Canada, alle youtube filmpjes van Micky van AntsCanada gekeken, maar ja.....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Tja... Één succesverhaal zegt niet veel over de mieren, eerder over de mierenhouder. Dat de verkoper zegt dat ze makkelijk te houden zijn verbaast me niet. Ikea zegt ook altijd dat die kast makkelijk in elkaar te zetten is. Als ze zeggen dat je na een uur vloekend opnieuw moet beginnen verkopen ze veel minder.

Voordat je aan een ultiem nest begint moet je een sterke gezonde kolonie hebben die er in kan wonen.

Ter zake: kijk eens met een vergrootglas naar het broed van je Lasius niger. Dan zie je hoe mierenlarven, -eitjes en -poppen er uitzien. Als het goed is zou die kolonie broed in alle stadia moeten hebben.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Nou ja, ik ga het maar afwachten. bedankt zover. http://i988.photobucket.com/albums/af4/ ... 83a9af.jpg

http://i988.photobucket.com/albums/af4/ ... 043b88.png


foto van de gyne met broed.... vandaag weer zelf verhuisd naar het water buisje
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Dat zijn allemaal larven. De gyne legt dus nu geen eieren en de larven ontwikkelen niet.

Maar: Ze zitten nu in het buisje. Haal het buisje eruit, sluit het af met een watje, en omwikkel het voorzichtig met aluminiumfolie. Dat korte stressmoment is voor een goed doel. Daarnaast raad ik je aan om de opening van het buisje te verkleinen met bijvoorbeeld een watje een stukje van een rietje. Dan sluit je de ingang naar het nest af en leg je het buisje in de buitenwereld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je geluk hebt, en de gyne gaat weer aan de leg, kan je de ingang van het nest weer openen zodra de kolonie groot genoeg is. Over 1 jaar ofzo. :geek:
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Bedankt voor de tip. Maar vanochtend had mevrouw alles weer verplaatst en tegen de ruit gelegd. Helaas! Ik denk omdat de warmte lamp daar op is gericht. Dus ik heb de temp iets verhoogd naar 26 gr overdag omdat de larven dan misschien beter ontwikkelen. Ik weet ook niet of ik snel genoeg ben om dat buisje er uit te pakken en er een watje in te doen. ik heb gezien dat deze mieren soort heel snel is. Nou ja zodra ik de kans weer krijg zal ik het proberen. Dat rietje is dan voor de werksters om in en uit te lopen?

http://i988.photobucket.com/albums/af4/ ... 617f1d.jpg
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

De gyne zit nu weer met de larven in het buisje.... maar ik twijfel of snel een watje er in doen en dan een rietje echt de beste methode is.... Niet dat ik aan GvG zijn kennis en kunde twijfel, maar ik wil het 100 % zeker weten. Ik vind het nog steeds raar dat die larven niet verder groeien. mvgt Arthur
DSC_0437.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Tristan »

Uit ervaring kan ik bevestigen dat GvG zijn techniek werkt. ;)
Dat rietje is inderdaad zodat de werksters in en uit het nest kunnen lopen. Het is een goed idee om de nestingang te verkleinen omdat dit de luchtvochtigheid bevordert en volgens mij hebben de mieren het ook gewoon liever => minder stress. Zoals al gezegd is, blijven de larven waarschijnlijk klein door te veel stress.
Ik zou voorlopig ook geen rode folie maar, zoals GvG zegt, aluminiumfolie gebruiken. In de beginfase van een kolonie zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Zo ben je zeker dat ze niets van lichtinval hebben. Je kan de rode folie dan eventueel nog gebruiken als de beginfase voorbij is. Succes!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door GvG »

Ze vinden het prettiger, het geeft meer duisternis en rust. Plus een stabieler milieu.

Ik ben de openingen van buisjes gaan verkleinen toen ik zag hoe een Lasius niger kolonie van ongeveer 200 werksters het buisje probeerde af te sluiten met afval. Daardoor bleef al hun afval in het buisje en dat leek me geen gezonde situatie. Toen ik de ingang verkleinde gooiden ze hun afval weer netjes op de afvalhoop buiten het buisje.

Ik doe het watje en het rietje er tegelijk in. Dat is even een truukje, dat moet je even oefenen op een leeg buisje. Of een ander kokertje met vergelijkbare diameter. Ga niet prutsen met de mieren in het buisje, daar krijg je spijt van. Eerst even oefenen, en dan "in het echt".

Edit: het folie niet vergeten, dat is nog belangrijker.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Camponotus rufoglaucus feae

Bericht door Art747 »

Nou het is gelukt! Er is niet zo heel veel ruimte voor de gyne en haar larven, ongeveer 1 ½ cm. Helaas is er ook collateraal damage. Tijdens het openen van de deksel van het buitenverblijf van het formicarium bleef de korte zijkant er plotseling aan plakken en ging mee omhoog (waarom had ik ook weer geen bakje van de Chinees met fluor). Door de warmte van de lamp is de lijm aan die kant kennelijk losgelaten en trok ik dus het zijkantje mee. 1 werkster vlucht naar de gyne in het buisje, snel watje er in maar door de haast geen rietje. De andere werkster ontsnapt en rent echt heel hard weg (veel sneller dan Lasius N), en is verdwenen...... Rietje langs het watje geschoven, allu folie er omheen en klaar.
Formicarium schoongemaakt. voldoende suiker, verse fruitvliegjes en een extra buisje water met watje. de overgebleven werkster is al door het rietje gekropen, dus ik denk dat het wel gaat werken... Ben benieuwd. Zodra er meer werksters uit het rietje komen weet ik het zeker.

Bedankt voor het advies. groeten Arthur
Plaats reactie