Buisformig Formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Buisformig Formicarium

Bericht door Feone »

Hallo,

Ik ben van plan om een formicarium te maken uit een plastic buis of fles. Als ik in het forum rondkijk zie ik echter geen voorbeelden hiervan. Aangezien ik geen ervaring met mieren heb buiten het bekijken van kolonies in de tuin zou het mooi zijn als iemand met ervaring mij wat tips kon geven en/of problemen kan aanwijzen met mijn plan. Alvast bedankt voor ieder inzicht!

Het plan is om deze zomer enkele gynes van Lasius Niger te vangen. Ik wil er dan in ieder geval twee proberen te krijgen. Één kolonie wil ik dan in een klein vooraf gemaakt formicarium houden en de ander in een minder vooraf gemaakte omgeving met veel zand waarin ze zelf hun plek kunnen kiezen. (Beide met een reageerbuis om te beginnen, ze kunnen zelf verhuizen wanneer ze daar klaar voor zijn.)

Voor de constructie van deze formicaria zat ik te denken om twee stukken doorzichtige pvc (of soortgelijke) buizen met ongeveer twee cm verschil in diameter te gebruiken.
Door deze binnen elkaar te zetten en vast te maken aan een bodem/dak plaat kan ik dan een cirkelformige wand van aarde of gips maken waar het nest in gaat. De binnen buis kan dan dienst doen als water reservoir dat onderaan verbonden is met het nest materiaal. De grootte hiervan lijkt mij heel makkelijk te schalen van zeer klein tot een behoorlijk groot nest. Zie ik hier echter grote problemen over het hoofd? Ongeschikte materialen misschien?
Ik weet dat het nest met zand waarschijnlijk zichzelf gaat verstoppen, ik ben benieuwd hoe een kolonie met vrijere keuze in nest & verbergplek zich ontwikkeld ten opzichte van een kolonie die in een vooraf gevormd meer zichtbaar nest zit.

Als tweede vroeg ik me af of mieren zich door draaidoppen van standaard frisdrank flessen kunnen ontsnappen. Ik zat te denken om de hals van een fles te verbinden met het plastic van een buitenwereld en/of nest zodat ik reageerbuisjes en aansluitslangen in een dop kan verwerken om ze gemakkelijk vast te kunnen draaien. Zou dit een goed idee zijn?

Daarnaast zie ik deze specifieke materialen niet vaak gebruikt worden. (PVC en het soort plastic in frisdrank flessen.) Zijn deze schadelijk voor de mieren of is het simpelweg een ongewoon/onhandig materiaal om te gebruiken? Of bijten ze daar misschien doorheen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Buisformig Formicarium

Bericht door GvG »

Ik laat de rest van je vragen even voor een ander, maar dit wil ik je nog wel even meegeven:
(Beide met een reageerbuis om te beginnen, ze kunnen zelf verhuizen wanneer ze daar klaar voor zijn.)
Als je mieren zelf de keuze geeft om te verhuizen kan je er van uitgaan dat ze dat veel te vroeg gaan doen. Het beste houd je ze in een buisje met (of in) een simpele buitenwereld. Dat werkt gewoon het beste. Als je eenmaal 100+ werksters hebt kan je gaan knutselen aan je formicarium.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Buisformig Formicarium

Bericht door Lvet »

Met de aard van de materialen is op zich niks mis. Ze zijn niet schadelijk en mieren ontsnappen niet door een draaidop.
Het is meer de vraag of de materialen door hun vormen goed in elkaar te zetten zijn. Of het bestand is tegen uitbraken is geheel afhankelijk van hoe jij het bouwt. Ik vind de materialen door hun vormen niet heel praktisch, maar daar kun jij heel anders over denken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Buisformig Formicarium

Bericht door Westdijk »

Interessant om een dergelijk formicarium te beginnen. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien dat ik wel een aantal aandachtspunten voor je heb. De twee centimeter ruimte er tussen lijkt mij persoonlijk te veel. Ik ben dan bang dat je dan te weinig van de mieren zal gaan zien. Een centimeter lijkt me beter, maar misschien heeft iemand hier er ervaring mee en daardoor ook een andere mening.

Waarom wil je eigenlijk twee doorzichtige buizen? Ik stel me namelijk voor dat je alleen gebruik kan maken van de grootste om naar de vorderingen van de mieren te kunnen kijken. Het scheelt misschien in de kosten. Tenzij je overweegt om echt grote buizen aan te schaffen, waardoor je de mieren van beide kanten kan bekijken.

De binnenste buis als waterreservoir gebruiken lijkt me wel mogelijk. Alleen verliest water snel warmte en zal de binnenste buis altijd koud aanvoelen. Het laat ons onberoerd, maar wat voor effect het op de mieren kan hebben is mij onbekend.

Je kan overwegen om de binnenste buis (ook) als buitenwereld te gebruiken. Een soort arena, maar helaas ben je dan wel gedwongen om er van bovenaf op neer te kijken. Al kan je dit natuurlijk ook weer creatief oplossen. Mijn fantasie komt al meteen op gang. ;)

Als zand droog word ontstaat er instortingsgevaar. Het is iets om rekening mee te houden.

Op het internet zal er vast wel iets over te vinden zijn. Ik heb de resultaten van diverse mensen met in elkaar gezette aquariums gezien. Er zitten echte knutselaars tussen. Heel inspirerend om hun werk te bewonderen. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad. Ik ben benieuwd naar je toekomstige creatie.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Buisformig Formicarium

Bericht door Feone »

Waarom wil je eigenlijk twee doorzichtige buizen? Ik stel me namelijk voor dat je alleen gebruik kan maken van de grootste om naar de vorderingen van de mieren te kunnen kijken. Het scheelt misschien in de kosten. Tenzij je overweegt om echt grote buizen aan te schaffen, waardoor je de mieren van beide kanten kan bekijken.
Zal niet echt nodig zijn, voor kosten maakt het denk ik niet heel veel uit. Misschien dat overgebleven stukken later nog wat beter van pas komen voor andere onderdelen als ze doorzichtig zijn.
Als zand droog word ontstaat er instortingsgevaar. Het is iets om rekening mee te houden.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat zal vooral voor de bovenste lagen een probleem zijn als het water van onderen komt. Misschien helpt het om wat ander materiaal met het zand te mengen? Plastic wanden kunnen dat waarschijnlijk ook lastiger maken. Het zand zal er weinig grip op hebben als het in een dunne laag zit. Misschien is er een zachte soort gips of iets soortgelijks waar Lasius Niger doorheen kan eten.
De binnenste buis als waterreservoir gebruiken lijkt me wel mogelijk. Alleen verliest water snel warmte en zal de binnenste buis altijd koud aanvoelen. Het laat ons onberoerd, maar wat voor effect het op de mieren kan hebben is mij onbekend.
Het water niet te hoog zetten zal dan waarschijnlijk een goed idee zijn. Ik neem aan dat een dunne laag water onderin wel genoeg is mits het regelmatig wordt aangevuld.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Buisformig Formicarium

Bericht door Lvet »

Zand wordt in de hobby vaak gemengd met leem om de kans op instorten te verminderen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Plaats reactie