Lasius niger (tempant)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Ik heb besloten om ook een eigen draadje op te starten met de vorderingen van mijn Lasius niger kolonies. Op dit moment kan ik eigenlijk nog niet van kolonies spreken, want voorlopig heb ik enkel een 7-tal gynes verspreid over een 6-tal proefbuisjes. In 1 proefbuisje zitten dus 2 gynes samen omdat ik graag eens wilde zien hoe en op welk moment de werksters 1 van de gynes wegjagen/doden.

De gynes werden gevangen op 26 juni in het stadscentrum van Gent. Onmiddellijk werden ze in proefbuisjes geplaatst en in het donker gezet. Momenteel staan ze in de kelder. Misschien is het beter om ze iets warmer te zetten, maar alle gynes zitten ondertussen met eitjes, dus ik denk niet dat het té koud is. De setup ziet er als volgt uit:

Afbeelding

En hier een close-up van een van de koninginnen:

Afbeelding

Wanneer de koninginnen een aantal werksters hebben, plan ik de helft van de proefbuisjes gewoon in een plastieken doos te leggen die dan als buitenwereld kan dienen. Ik ben het echter helemaal eens met forumlid Westdijk dat dit er niet zo mooi uitziet. Ik was dan ook helemaal enthousiast over zijn formicarium in een (pils)beker en heb dan maar besloten om er zelf een aantal te maken. Ik heb er ondertussen 2 gemaakt die gebruiksklaar zijn (en 1 die mislukt is). Hieronder een aantal foto's van m'n laatste poging:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb heel nauwkeurig de richtlijnen van Westdijk (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=7086) gevolgd en het resultaat is dan ook nagenoeg identiek. Misschien het grootste verschil is dat ik een 'holle voet' gemaakt heb (in de witte ytong is een relatief groot gat geboord) terwijl Westdijk het net andersom doet (laat enkel de kern van de voet staan). Verder heb ik ook 4 kamers, waarvan er 2 afsluitbaar zijn met een plastiekje. Misschien is de buitenwereld te klein voor een kolonie/nest met 4 kamers, maar ik wilde graag proberen of het kan. Watertoevoer gebeurt bovenaan de 'rots' via een piepklein gaatje (met spuitje + naald/katheter). Uitbraakpreventie gebeurt met paraffine-olie.

In 1 van m'n 2 bekerformicaria heb ik een 'mierenfamilie' (10-tal mieren met wat poppen die ik in de tuin vond) ondergebracht om te zien of alles goed gaat (afsluiting ed). So far so good... Al leggen de werksters de poppen iet in de kamers, maar in het vochtige gangpad.

Ik probeer een dezer wat foto's te posten van de gynes met broed. Al behoed ik me er wel voor ze teveel te storen om geen verliezen te lijden.
Laatst gewijzigd door tempant op 01 jul 2014, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

En hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Met de gynes in de proefbuisjes (zie eerste post in deze blog) gaat alles prima. Allen hebben nog steeds broed en lijken het goed te doen. Alleen had ik gedacht dat ik op dit moment al wriemelende larves zou zien, maar het lijken me nog steeds gewoon eitjes te zijn. Het is misschien toch te fris in de kelder; ik schat zo'n 15-18 graden. Ik overweeg om ze een ander plekje te geven om de evolutie wat te versnellen.

Intussen heeft er in Gent een tweede bruidsvlucht plaatsgevonden. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat extra gynes te vangen en deze proberen een kolonie te laten stichten op een minder conventionele manier. Niet in proefbuisjes maar in een bekerformicarium. Ik zal hier ook over deze pogingen berichten.

Eerste bevinding: een bekerformicarium is véél onderhoudsintensiever dan een proefbuisje. In dit weer (en met de ontwerpen zoal ik ze maakte) moeten ze om de twee dagen water krijgen. Mijn ontwerp laat ook niet toe dit te doen zonder ze te storen. Allemaal niet zo ideaal dus. Daarenboven heb ik ook nog eens schimmel in het bekerformicarium waarbij ik Ytong gekleurd heb met thee. Zie foto hieronder:

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat het er op deze foto precies erger uitziet dan in werkelijkheid, maar toch. Gekleurde Ytong is best mooi, maar niet op deze manier natuurlijk. Eens Zien hoe het evolueert.

Nu is er wel ook goed nieuws ivm deze setups: de drie gynes die ik zo huisvest zitten alledrie met broed. Hieronder een foto van elk van de gynes, één in close-up en één waarbij het bekerformicarium ook beter in zicht is.

Het formicarium met last van schimmel:

Afbeelding
Afbeelding

Een niet gekleurd bekerformicarium in Ytong:

Afbeelding
Afbeelding

En een bekerformicarium dat mix is van Ytong en gips:

Afbeelding
Afbeelding

Misschien ook nog interessant om mee te delen: in twee van de drie bekerformicaria heb ik 2 gynes samen gestoken. Echter, in beide formicaria was er 1 gyne die telkens weer naar de buitenwereld kwam. Misschien kiezen ze er liever niet voor om met 2 een kolonie te starten? Jaagt één van de twee de ander weg? Geen idee. In een proefbuisje zijn ze tot elkaar gedoemd en ondervind ik tot nu toe geen problemen:

Afbeelding

Conclusie tot nu toe: proefbuisjes zijn vele keren makkelijker om gynes in op te kweken, maar het is best leuk om andere setups te proberen.

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Alles gaat goed met de L. niger gynes. De meeste koninginnen hebben momenteel poppen liggen.

Ik probeer ze zo weinig mogelijk te storen, maar aangezien dit hele proces voor mij nog nieuw is, is het erg moeilijk om niet af en toe te kijken. Ik probeer dan ook een paar foto's te nemen. Onderstaande close-ups wilde ik jullie niet onthouden:

Afbeelding

Afbeelding

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Laatst gewijzigd door tempant op 03 sep 2014, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Mijn allereerste (écht àllereerste ooit) nanitics zijn geboren! En daar hoort natuurlijk een foto'tje bij (al was het moeilijk om alles min of meer scherp in beeld te krijgen.

Afbeelding

Huidige status: 2 gynes, 4 nanitics, 20tal poppen, paar larves en tig eitjes.

Je kan ook een naaktpop zien op de foto (centraal, ter hoogte van het eind van het achterlijf van de linkse gyne). Hoe zou dit komen? Wordt deze naaktpop iets anders dan een gewone werkster?

Merk ook op dat de gynes in de bekerformicaria wel een aantal poppen hebben, maar nog geen nanitics. Wordt vervolgd...

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Korte update over mijn startende Lasius niger kolonies. Eindelijk zijn ook de eerste nanitics geboren in een van de bekerformicaria. Dit is ruim een week later dan de gynes die op hetzelfde moment in proefbuisjes zijn ondergebracht. Ook in de andere 2 bekerformicaria verwacht ik nu eerstdaags nanitics. Hieronder een foto, jammergenoeg niet van de beste kwaliteit.

Afbeelding

De kolonie die momenteel het verst staat is er een met twee gynes. Van deze kolonie komen de nanitics nu al wat vaker in de buitenwereld. Wat natuurlijk leuk is om te zien. Ook mooi is hoe de werksters het broed sorteren op grootte:

Afbeelding

Conclusie van het berkerformicarium tot nu toe:
Pro:
- Het zieter iets beter uit dan een proefbuisje gekoppeld aan plastiek buitenwereld.
Contra:
- Het vraagt véél meer onderhoud (om de andere dag water bijvoegen)
- Daardoor moet je de gynes vaker storen
- Ontwikkeling van de kolonie gaat wellicht trager

In de toekomst zou ik dus geen kolonies meer stichten in een bekerformicarium. Ik denk dat ze hun nut meer zullen bewijzen als eerste Ytong-nest. Een aantal forumleden hadden dit al voorspeld, maar experimenteren is toch ook eigen aan deze hobby. Dit maakt het net zo leuk, niet :D
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door GvG »

experimenteren is toch ook eigen aan deze hobby. Dit maakt het net zo leuk, niet :D
Absoluut!

Edit: Complimenten voor de laatste foto, trouwens. Geweldige foto om de verschillende broedstadia te zien.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Mijn grootste kolonie Lasius niger tot nu toe (heb pas dit jaar mijn eerste gynes gevangen) werd gesticht met 2 gynes. Vandaag zag ik echter dat een van de twee gynes dood is. Ze ligt op haar rug met een aantal werkster erop. Jamergenoeg heb ik niet kunnen zien hoe ze aan haar einde gekomen is, maar normaalgezien zouden de werksters haar gedood moeten hebben. Spijtig, maar wellicht betekent dit ook dat het goed met ze gaat; ik schat dat er een goeie 20 werksters zijn op dit moment en heel wat broed...

Afbeelding

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Deze week is iets raars gebeurd met een van mijn Lasius niger kolonies. Het betreft de kolonie van de foto hierboven. Oorspronkelijk gestart met 2 gynes, maar na verloop van tijd bleef er slechts 1 gyne meer over (zoals hierboven besproken). De andere gyne was sindsdien wel wat 'kreupel', kon niet zo vlot meer bewegen. Geen idee hoe dit gekomen is.

In elk geval, deze week zag ik dat deze gyne in stukken gereten was. Ik vind het erg raar dat de werksters hun enige gyne zouden vermoorden. Misschien is ze vanzelf gestorven, maar behalve dat ze kreupel was, was ze ondertussen wel nog steeds goed aan de leg. Dit wat mijn grootste Lasius niger kolonie die ik had! Erg jammer dus. :cry:

Gelukkig heb ik vorige zomer wat overenthousiast niger gynes verzameld waardoor ik nu nog wel 3 startende kolonies overhoud (2 in bekerformicaria, 1 in proefbuis setup). In dit draadje blijf ik verder berichten over de andere kolonies.

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Vandaag is een belangrijk moment aangebroken voor een van mijn Lasius niger kolonies. Het gaat over mijn grootste kolonie die ik heb en die momenteel nog in een wit bekerformicarium is gehuisvest. Nadat ze nu zo'n 10 dagen uit winterslaap zijn en ze volop suikerwater en meelwormen hebben aangenomen, heb ik besloten om ze te laten verhuizen naar een nieuw onderkomen. Het bekerformicarium waarin ze nu nog zitten ziet helemaal zwart van de mieren. Elke gang en kamer is gevuld. Tijd om naar een groter onderkomen te verhuizen dus. Ik koos ervoor ze in dit (zie link) formicarium on te brengen.

Ik heb een gat gemaakt in de bovenkant van het bekerformicarium en er een stokje doorgestoken om de passage zo gemakkelijk mogelijk te maken voor ze. Verder heb ik de verduistering weggenomen en bevochtig ik het nest niet meer. Merk op dat aan dit formicarium momenteel geen Ferrero buitenwereld is vastgemaakt, omdat die te klein is om een bekerformicarium in te zetten. Het plastic doosje is dus een tijdelijke transit-buitenwereld. In geen tijd gingen sommige mieren op verkenning. Ik zag de eerste mieren ook al binnengaan in het nieuwe nest. Hopelijk bevalt het ze! :D

Zo ziet het er uit:

Afbeelding

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

De verhuizing van de kolonie is niet zo vlot verlopen als gehoopt. Er gebeurde weken helemaal niets. Ik zag af en toe wel eens een mier in het nieuwe nest, maar de kolonie bleef toch het liefste zitten waar ze zat. Ondanks ik de verduistering weg deed en al weken het oude nest niet meer bevochtigde. Ik heb dan maar beslist om het oude nest nog minder aantrekkelijk te maken voor hen. Ik heb al geleerd wat meer geduld te hebben dankzij deze hobby, maar meer dan een maand wachten op de verhuis gaat me toch te ver :mrgreen:

Vandaag had ik het gips/Ytong nest uit het bekertje gehaald en zo weer in de opstelling van hierboven gezet. Dat beviel de mieren maar niets (net wat ik wilde). Er ontstond wat paniek en ze gingen op zoek naar een beter onderkomen. Al snel zag ik dat sommige mieren broed gingen verslepen naar het nieuwe nest. Nog een klein uurtje later was het grote moment er: onder aanwijzingen van de werksters verliet de koningin het oude nesten betrad ze het nieuwe. Zie foto hieronder. Na deze stresserende operatie zal ik ze nu de nodige rust gunnen, al ben ik natuurlijk erg benieuwd om in het nieuwe nest te gaan piepen ;)

Afbeelding

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

De verhuis operatie is helemaal achter de rug nu. De kolonie doet het goed en lijkt zich al goed aangepast te hebben aan de nieuwe woonst. Staat nu vast op mijn bureau op het werk. Tot nu toe nog geen vragen over gekregen ;-)

Hieronder 2 foto's van mindere kwaliteit wegens gemaakt met gsm. Op de eerste foto zie je een bovenaanzicht van de buitenwereld. Centraal ligt een verdord blaadje dat ik gebruik om dropjes suikerwater op aan te bieden. Op de tweede foto zie je het nest zelf. Zoals je kan zien zijn twee kamers momenteel in gebruik (al is 1 miertje toch in het derde kamertje geraakt). Ik bevochtigde het nest vandaag nog, daardoor is het glas wat aangeslagen. Volgende keer voeg ik minder water toe 8-)

Afbeelding

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Dit is wat men noemt een stevig ontbijt :lol:

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Momenteel probeer ik opnieuw een kolonie te verhuizen. Misschien nog eens opmerken dat deze blog gaat over de 2 kolonies die ik overhield uit de bruidsvluchten van zomer 2014 (sinds ik met deze hobby startte). De kolonie zit momenteel nog in een proefbuisje, maar dit is hopeloos te klein geworden. Ook het waterreservoir is helemaal opgedroogd, enkel het watje zelf is nog vochtig. De mieren zitten erop errond en erachter. Tijd om te verhuizen dus.

De bedoeling is dat ze naar een van mijn Ferrero formicaria verhuisen. Hier een linkje naar de 'howto" van dat formicarium en hieronder nog een foto:
Afbeelding

De huidige opstelling ziet er zo uit:
Afbeelding

Het nieuwe formicarium staat in een plastic bakje dat ingesmeerd is met paraffine olie waaraan het proefbuisje is aangesloten. Op die manier kunnen ze een paar dagen het formicarium verkennen. Zoals je kan zien bied ik ook het voedsel aan in de buitenwereld van het nieuwe formicarium. Eens ik bemerk dat ze de gangen en kamers gaan verkennen doe ik de verduistering weg van het proefbuisje om ze wat onder druk te zetten. Ik hoop dat ze op die manier uit zichzelf verhuizen. Ik houd jullie op de hoogte van de evoluties.

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius niger (tempant)

Bericht door tempant »

Korte update ivm de verhuis van een van mijn Lasius niger kolonies. De mieren vinden de weg naar hun toekomstige nest nu goed. Ze krijgen er ook hun eten. Ik merk ook af en toe mieren in de gangen in het nest. Tijd voor de volgende stap dus: het wegnemen van de verduistering van het proefbuisje. Hieronder twee sfeerbeelden.

Afbeelding

Gyne met broed in verschillende stadia, grijsjes en vele (goeddoorvoedde werksters):

Afbeelding

* Hier kunnen jullie reacties/opmerkingen geven op m'n blog. Tnx. *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie