Dient Lasius fuliginosus te paren?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Dient Lasius fuliginosus te paren?

Bericht door MichaelB »

Ik zag in de achtertuin een hele hoop jonge gynes die stuk voor stuk uitvlogen.
Echter zag ik geen mannetjes ergens alleen maar gynes.

Inmiddels heb ik 2 gynes gevangen maar vraag ik me toch 2 dingen af:
1. Zeg ik het goed als de Lasius fuliginosus al vruchtbaar is en niet hoeft te paren? (Heb ook gezocht naar mannetjes van Lasius fuliginosus maar vind nergens een foto of record ofzo.)
2. Over het algemeen zie ik dat de Lasius fuliginosus gehouden wordt met een aantal lasius werksters en poppen.
Nu zie ik op youtube ook dat een paar mensen bij de Lasius Niger kolonie met gyne een Lasius fuliginosus gyne introduceren en dat dat goed gaat.
Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Dient Lasius fuliginosus te paren?

Bericht door GvG »

MichaelB schreef:Zeg ik het goed als de Lasius fuliginosus al vruchtbaar is en niet hoeft te paren?
Nee, zeker niet. Ze moeten absoluut paren om bevruchte eitjes te kunnen leggen. Het kan dat je geen mannetjes hebt gezien, maar ze bestaan zeker! Misschien zijn de mannetjes al wat eerder uitgevlogen, en zoeken ze elkaar op in de lucht.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Dient Lasius fuliginosus te paren?

Bericht door ricardovdh »

Het kan ook zijn de Lasius fuliginosus in de achtertuin bij jou dit jaar alleen gyne's geproduceerd heeft en dat je daardoor geen mannetjes zag.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Dient Lasius fuliginosus te paren?

Bericht door reinoud »

Mannetjes bestaan zeker. En ik ben ook benieuwd of iemand hier succesvol Lasius fuliginosus gehouden heeft. Ik heb wat extra Lasius niger gynes gevangen om volgend jaar soorten zoals L. fuliginosus te introduceren.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Dient Lasius fuliginosus te paren?

Bericht door Lvet »

Mij is het gelukt (zie hier), maar helaas is de kolonie niet erg oud geworden. Het is dus wel zeker mogelijk.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Dient Lasius fuliginosus te paren?

Bericht door GvG »

En het kán blijkbaar met Lasius niger, maar het is belangrijk om te weten dat de favoriete (tijdelijke) gastheer van Lasius fuliginosus soorten zijn van het subgenus Chthonolasius, zoals Lasius umbratus. Dit zijn zelf ook tijdelijke sociaalparasieten die op hun beurt (bij voorkeur) Lasius niger nodig hebben als gastheer.
Plaats reactie