Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Bericht door tempant »

Ik wil me graag een loep/vergrootglas aanschaffen om m'n mieren thuis (maar ook in het veld) beter te kunnen bekijken. Hebben jullie tips ivm welke merken of types in aanmerking komen? Welke vergroting jullie zelf gebruiken?

Momenteel overweeg ik deze: belOMO 10x. Iemand ervaring met deze loep?

Ik vond ook een oud draadje over dit onderwerp (hierzo) maar daar is niet zoveel reactie op gekomen. Vandaar dit nieuwe topic.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Bericht door GvG »

Die lijkt me wat duur, ik gebruik deze in het veld:
http://www.vermandel.com/product.php?pid=512
Thuis heb ik een binoculair en een microscoop staan.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Bericht door tempant »

Bedankt, GvG. De belOMO lens is inderdaad aan de dure kant. Maar in reviews lees ik dat ze de prijs waard zou zijn. Voor mij natuurlijk moeilijk in te schatten, gezien ik nog nooit met zo'n lens gewerkt heb...

Ivm die van jou: gebruik je zowel de vergroting 10x als 20x? Even frequent? Ik las soms op fora dat een vergroting van 20x moeilijk te gebruiken is omdat je het object zo dicht bij de lens moet brengen dat er nog weinig licht kan opvallen. Is dit ook jouw ervaring?

Gebruik je jouw binoculair/microscoop vaak voor de mierenhobby? Kan je die gebruiken om levende mieren te bestuderen?

Dank.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Bericht door GvG »

Ik gebruik de 10x vaker, voor de 20x heb je inderdaad of direct zonlicht of een goede bureaulamp nodig. Maar als je het het verschil tussen Lasius umbratus en Lasius meridionalis wilt zien en je moet bijvoorbeeld de tandjes op de kaken tellen, of de lengte van de haren op de kop, heb je aan 10x niet genoeg. Zelf 20x is dan behelpen, dat is ook waar de binoc en microscoop handig voor zijn. Levende mieren onder de microscoop lukt niet, onder de binoculair wel:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=7308
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Bericht door tempant »

De details die je kan zien met zo'n binoculair lijken me prachtig. Maar zo'n toestel is zeker erg duur (en wellicht kan jij het als biologie docent vaak gebruiken)? Welk model heb je als ik vragen mag?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Bericht door GvG »

Ik heb een oude van school meegekregen toen we nieuwe modellen bestelden. Ze zijn vrij prijzig. Het model weet ik niet, dat zou ik moeten opzoeken. De vergroting is 20x/40x. Je kan beter eerst op zoek gaan naar een 2e hands voordat je een grote investering doet. Ze komen wel eens voorbij op marktplaats.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Welke loep/vergrootglas gebruiken jullie?

Bericht door Floris »

Ik heb een 20X-loep, en daarmee valt redelijk te determineren. Je moet er wel echt voor gaan zitten en goed licht hebben om details te kunnen zien. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie