Lasius umbratus (tempant)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Lasius umbratus (tempant)

Bericht door tempant »

Vandaag twee gynes kunnen vangen van (dat denk ik toch) Lasius umbratus. Mocht iemand er anders over denken dan hoor ik het graag? Een van beide heeft haar vleugels nog niet afgeworpen de andere wel.

Bij toeval kreeg een van de Lasius niger gynes die ik in juli ving gisteren een eerste nanitic. Ik heb de niger koningin uit het proefbuisje verwijderd en vervangen door de umbratus gyne. (Klinkt misschien belachelijk, maar ik vond het helemaal niet leuk om de niger gyne haar beginnende kolonie af te pakken :oops: ) Maar goed, de umbratus gyne (die al de hele tijd erg nerveus rondhoste) kalmeerde snel en begon zich te wassen op het vochtige watje. De nanitic reageerde nauwelijks op het hele gebeuren.

Hieronder een foto waarop je de brede kop en het relatief kleine achterlijf van de gyne goed kan zien. De nanitic (onscherp) kan je zien naast de kop van de gyne. Op de tweede foto kan je de rest van het niger broed beter zien.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat het goed gaat op deze manier. Zou ik mijn tweede umbratus gyne ook op deze manier introduceren, of zou de methode van Leksz grotere kans op succes hebben?
Laatst gewijzigd door tempant op 24 mar 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Het is een goed begin. Als de nanitic de andere poppen openmaakt maak je een goede kans. Let wel: deze gyne heeft weinig reserves dus ze zullen misschien meer voer nodig hebben dan een normale beginnende Lasius niger kolonie. Ook zul je ze moeten boosten dus je moet op zoek naar een wilde Lasius niger kolonie om poppen te verzamelen. Rustig aan, niet te veel boosten in een keer. Tot slot, geduld. De aanhouder wint.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door tempant »

Zou het dan het beste zijn om de andere umbratus gyne ook zo snel mogelijk nog te introduceren in een van mijn andere niger kolonies waar de eerste werksters recent ontpopten?

Alternatief is 'methode van Leksz', maaar ik kan pas zondag ergens niger poppen roven. Misschien heeft de tweede umbratus gyne tegen dan al teveel krachten verloren?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Ja, ze verzwakken snel. Je kan haar in de koelkast leggen, dan blijven ze meestal wel een week of langer in leven.

Ik heb mijn lasius umbratus gyne ook geïntroduceerd in een beginnende kolonie die ik daarna geboost heb. Het was meer op de "Leksz manier", deze kolonie was al wat ouder. Het belangrijkste is dat de gyne geaccepteerd wordt, als je dat op jouw manier lukt is dat prima. Ze heeft wel flink wat werksters nodig voordat ze aan de leg gaat. Bij mij duurde het tot ver na de winter voordat de eerste gele werksters verschenen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Ik moet er wel bij zeggen: het is ook bij zeker 10 gynes fout gegaan. Ook als ze geaccepteerd is kan het nog fout gaan. Al doende leert men!
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door tempant »

Bedankt GvG, hiermee kan ik alvast mijn succeskans wat inschatten (erg laag dus)... We zien wel.

Ik plan dit weekend een eerste keer te boosten. Wat bedoel je met 'niet teveel boosten in 1 keer'? 10 poppen? 20?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Dat is afhankelijk van hoeveel werksters je nu hebt. 2 werksters kunnen natuurlijk niet voor 200 poppen zorgen. 10 poppen per gyne lijkt me een goed begin voor nu, als die zijn uitgekomen kun je het opvoeren naar 20 of 30, enzovoort. De gyne die succesvol was had maar ca. 30 Lasius niger werksters gekregen van mij, maar ik denk dat de slagingskans groter wordt bij hogere aantallen. Misschien dat andere forumleden hier anders over denken?
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door tempant »

Zoals aangeraden heb ik gisteravond de Lasius umbratus kolonies geboost met wat niger poppen uit de tuin. Toen ik deze morgen ging kijken was er al één van de poppen uitgekomen.

Maar: zoals je op onderstaande foto (een beetje) kan zien, vallen de nanitici de gebooste jonge niger mier aan... Ik heb niet het gevoel dat deze onrust de koloniestichting ten goede komt? Tips van hoe ik dit best kan aanpakken? Dank!

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Laat ze maar begaan, hier kan je niet echt iets tegen doen. Als je de poppen weghaalt zal het de koloniestichting ook niet ten goede komen. Het is niet ongewoon dat een deel van de gebooste poppen geweigerd of opgegeten wordt, er bestaat een goede kans dat de nanitics de pop hebben opengemaakt om deze op te eten. Je kan slechts hopen dat de rest van de werksters goed uit de pop gehaald wordt.

Laat ze maar een paar dagen met rust. Dit is het soort problemen dat je tegenkomt als je dit soort projecten aangaat. :)
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door tempant »

We zijn nu een kleine twee dagen verder. Bij de ene Lasius umbratus gyne is er echter geen verbetering opgetreden. De Lasius niger nanitics lijken de gebooste poppen een na een open te maken en de jonge mieren die erin zitten te doden. Kan ik best nog verder afwachten? Ik dacht dat ik ze misschien ook een tijdje in de koelkast kon zetten? Of introduceer ik hiermee nog meer stress voor de kolonie?

Met de andere gyne gaat het beter. Daar waren er slechts 2 Lasius niger nanitics en die laten de gebooste poppen die uitkomen in leven. Probleem is echter dat deze Lasius umbratus gyne nog steeds haar vleugels heeft en ik dus betwijfel of ze wel bevrucht is... Afwachten dus.
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door tempant »

Even een korte update over de Lasius umbratus gynes. Ik merk overigens ook dat dit topic meer een blog aan het worden is...

De twee umbratus gynes leven nog steeds. Beiden hebben een (erg kleine) kolonie die hen aangenomen heeft. Echter, zoals in vorige berichten al beschreven, bij de ene gyne (de vleugelloze) is het boosten niet gelukt. Alle poppen werden daar opengemaakt en opgegeten door de originele nanitics. Dus deze gyne is overgebleven met de nanitics en het broed van de originele kolonie. En vandaag is dit nog steeds zo. Ze wordt goed verzorgd door de nanitics en draagt ook zorg voor het nog aanwezige broed (ondertussen allemaal larves).

Echter, de andere gyne (die haar vleugels nooit afgeworpen heeft) kreeg ook een net ontsproten kolonie met een paar nanitics, maar hier is het boosten wel gelukt. We zijn nu enige tijd verder en deze gyne is nu ook aan de leg gegaan. Op de twee foto's hieronder kan je ze zien. Merk de gyne op, centraal in beeld. Op de tweede foto zie je ook dat ze haar vleugels nog draagt.

Afbeelding

Afbeelding

De gebooste Lasius niger werksters zorgen prima voor het broed. Ik ben nu natuurlijk erg benieuwd of deze gyne wel bevrucht werd. Ik lees dat het al dan niet afvallen van de vleugels geen garantie is. Ik hoop natuurlijk van wel. Maar wellicht moet ik tot na de winterslaap wachten om zeker te zijn. Klopt het dat uit de eitjes enkel mannetjes komen mocht deze gyne niet bevrucht zijn?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Klopt het dat uit de eitjes enkel mannetjes komen mocht deze gyne niet bevrucht zijn?
Uit onbevruchte eitjes kunnen enkel mannetjes ontstaan. Echter, als de kolonie nog niet klaar is om zich voort te planten zullen onbevruchte eitjes, of de mannelijke larven die daaruit voortkomen, in een vroeg stadium worden opgegeten. Tenminste, dat is waarschijnlijk. Het is niet onmogelijk dat er mannetjes ontstaan. 2 jaar geleden had ik een onbevruchte Lasius umbratus gyne (met vleugels) geïntroduceerd bij een flinke hoeveelheid Lasius niger werksters. Ze werd wel geaccepteerd maar is nooit eitjes gaan leggen.
Bij mijn huidige Lasius umbratus (of vermoedelijk L. meridionalis) kolonie duurde het ook tot na de winterslaap voordat de eerste larven gingen verpoppen.

Ik hoop dat je geluk hebt!
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door tempant »

Bedankt!

Moet ik wachten om deze kolonie in winterslaap te laten gaan totdat alle eitjes larves geworden zijn? Of kunnen eitjes ook een winterslaap overleven?
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Als de laatste poppen zijn uitgekomen en ze nemen significant minder voedsel aan zijn ze klaar voor de winterslaap. Kunstlicht en verwarming kan hun bioritme verstoren, dus dat kan je nu beter niet gebruiken. Ik heb sinds vorige week alle verlichting uitgezet. Althans, bij de Europesche soorten. De verwarming had ik bij deze soorten al eerder uitgezet, al een week of 3 geleden.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door tempant »

Zowel de gevleugelde Lasius umbratus gyne als de ongevleugelde zijn nu een kleine 14 uit winterslaap. Sinds gisteren merkte ik bij de ongevleugelde gyne een stapeltje eitjes op (zie foto hieronder):

Afbeelding

Op de foto zie je L. niger larves, poppen en nantics. De eitjes zijn gelegd door de L. umbratus gyne. Als alles goed gaat, dan worden binnen een paar weken de eerste gele umbratus miertjes geboren :D

Mijn hoop op bevruchting van de gevleugelde gyne is dan weer verder gedaald. Hoeveel tijd zou ik ze nog moeten geven vooraleer te besluiten dat het niets zal worden met die gyne :?:
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius umbratus (waarschijnlijk)

Bericht door GvG »

Die beslissing zou ik al eerder genomen hebben... Het heeft geen zin om langer te wachten.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door tempant »

Met enige tegenzin heb ik de gevleugelde gyne op enkele reis richting diepvries gestuurd :roll:

Dit onderwerp zal vanaf nu dus enkel nog over de ongevleugelde gyne gaan die steeds meer eitjes aan het leggen is, dus dat is beter nieuws :D

Merk ook op dat dit onderwerp 'verhuisd' is van "Beginnersvragen" naar "Blogs" (omdat dit draadje meer en meer een blog geworden was).
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door iasimov »

Succes, Tempant! Ik zelf heb, denk ik, de moeilijkste fase nu achter de rug en ik kan beamen dat een fors aantal niger-werksters de kansen op succes doen stijgen.
Aan de andere kant: de (niger) werksters die Lasius niger poppen hebben geopend zijn minder geneigd om de imago's uit Lasius umbratus poppen te accepteren. Boosting vóór de winter zou dat probleem verlichten. (Maar is in jouw geval minder relevant..)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door tempant »

Bedankt, iasimov! Ik volg jouw blog natuurlijk met grote interesse. Ik hoop dat ik ook zover mag geraken met mijn gyne. Ze is echt goed aan de leg nu. Maar uit jouw verhaal heb ik ook geleerd dat dit nog geen garantie is op werksters... Zoveel zaken die verkeerd kunnen lopen.

In deze kolonie is het nooit gelukt om te boosten. Hier heb ik de gyne van een startende L. niger kolonie (4 nantics + heel wat broed) gedood en de umbratus gyne toegevoegd. Dat is prima verlopen. Maar toen ik probeerde te boosten met extra poppen, dan hebben de nantics steeds de poppen open gemaakt en de werksters erin gedood (zie eerdere berichten/foto's in deze blog)... Heb het dan maar zo gelaten. Tegen dat deze kolonie in winterslaap ging waren ze al met ongeveer 15 (L. niger) werksters en nu zijn dus de eerste L. umbratus eitjes gelegd... Afwachten hoe dit verder zal verlopen...
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
iasimov
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 november 2010
Locatie: Nijmegen
Gender:

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door iasimov »

Het kan zijn dat na de winter de niger-werksters minder kieskeurig zijn. Als je in de gelegenheid bent om Lasius niger
poppen te boosten, zou dit een beter moment zijn om het te doen. Of voor wat dat betreft de komende maanden..
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door tempant »

Vandaag de eerste drie Lasius umbratus werksters gespot in het nest! :D

Als deze in leven blijven, dan gaat mn vermoeden dat de umbratus werksters gedood worden niet op; gelukkig maar! Ik heb proberen een foto te nemen maar er ontstond erg veel paniek toen ik wat wilde bijlichten. Ik wacht een beter moment af en dan post ik hier asap de eerste foto van de geel-zwarte kolonie!

Hier kunnen vragen en opmerkingen. Tnx!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door tempant »

Vandaag heb ik een foto kunnen nemen van de eerste umbratus werksters. Al moet ik toegeven dat het niet de beste foto is. Maar ik wilde liever niet bijlichten omdat dit hen erg stresseert en ik heb ook niet uitgebreid de tijd genomen om ze te fotograferen. Maar goed, je kan wel zien dat er nu zowel zwarte Lasius niger werksters zijn als gele umbratus werksters. Ik hoop later nog beter foto's te kunnen plaatsen.

Afbeelding

Hier kunnen jullie vragen of opmerkingen geven bij m'n blog. Tnx!
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door tempant »

Deze avond mijn kolonies eens bekeken om na te gaan of er geen proefbuisjes overstrooms waren en of alles verder goed met ze gaat. Door de koude van de koelkast waarin ze zitten waren ze wat traag wat me in staat stelde een paar opnames te maken. Deze van mijn umbratus gyne met gemengde umbratus/niger kolonie wilde ik graag met jullie delen. Wat kijk ik er naar uit om ze binnen een paar weken weer uit winterslaap te halen! :D

Hier kunnen jullie vragen of opmerkingen geven bij m'n blog. Tnx!

Afbeelding

Afbeelding
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door ProXi »

Mooie foto's.
Ziet er echt leuk uit die 2 verschillende kleuren door elkaar heen.
Gebruikersavatar
tempant
Lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 december 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Lasius umbratus (tempant)

Bericht door tempant »

Even een snelle update over mijn (gemengde) Lasius umbratus kolonie. Alles lijkt prima te verlopen. Ook hier ken ik echter nog geen erg snelle koloniegroei :( . Echter, ik prijs me al gelukkig dat de gyne nog steeds in leven is en goed verzorgd lijkt te worden. Het was niet gemakkelijk een goede foto te nemen omdat hele hele nest in paniek sloeg toen ik de verduistering weghaalde (wat ik maar zelden doe). De gyne vluchtte al snel naar een holletje dat ze in het wattebolletje gemaakt hebben (alsook heel wat werksters met broed). Hieronder zie je ze toch goed in beeld, vergezeld van eigen- en gastwerksters.

Afbeelding

Op onderstaande foto zie een gastwerkster (ik vermoed Lasius niger) in het gezelschap van een umbratus werksters op een stapel larves. Boven die twee zie je nog een tros eitjes en de werkster rechts van hen probeert ook nog wat eitjes in veiligheid te brengen. Ik blijf het nog steeds uniek vinden, zo twee verschillende soorten (en kleuren!) door elkaar :)

Afbeelding

* Hier kunnen vragen en opmerkingen. Tnx! *
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
Plaats reactie