Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
farholly
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 34

Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door farholly »

Hallo,

Deze zomer ben ik begonnen met 5 kolonies lasius Niger. Ik heb momenteel dus vijf reageerbuisjes liggen met mieren, maar het eten geven hiervan is niet heel fijn. In een buitenwereld kan ik ze natuurlijk beter voeren, maar moet ik dan ook daadwerkelijk vijf verschillende buitenwerelden bouwen? Of kan ik alle vijf de reageerbuisjes op een buitenwereld aansluiten?

Gr. Paul
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door Joachim »

Je kan de 5 buisjes gewoon elk in een plastic bakje leggen met wat talkpoeder aan de randen tegen ontsnappingen. Je hoeft niet echt iets te bouwen.
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door Sneeuwuil »

Als de kolonies groter worden, zullen ze met elkaar op de schop gaan.

Populair zijn de bakjes van de chinees. Zoiets kun je ze indoen. Kleine kolonies zullen nauwelijks proberen te onstsnappen, ten minste bij mij deden ze dat pas vanaf 100 mieren of zo. Nu heb ik er zo nu en dan enkele buiten de bak lopen.
Gebruikersavatar
farholly
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door farholly »

Ah, dat is inderdaad wel een slimme manier. En natuurlijk een goede reden om naar de chinees te gaan! :)
Is het genoeg als ik met een naald gaatjes in de bovenkant prik van de deksel? Vind dat talk zo lelijk.. :oops:
En in mijn geval is 5 bakjes wel optimaal denk ik toch?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door dvd »

farholly schreef:Ah, dat is inderdaad wel een slimme manier. En natuurlijk een goede reden om naar de chinees te gaan! :)
Is het genoeg als ik met een naald gaatjes in de bovenkant prik van de deksel? Vind dat talk zo lelijk.. :oops:
En in mijn geval is 5 bakjes wel optimaal denk ik toch?
Er moet lucht door de buitenwereld circuleren ( heb ik hier op forum toch altijd gelezen ) anders heb je kans op schimmel.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, dat lees ik ook altijd. Dat zal eerden rol spelen met tropische soorten vermoed ik. Warmte en hoge vochtigheid is moeilijk, maar zolang er niets is om te schimmelen, zul je geen schimmel krijgen. Dus weinig suikerwater geven of overschot in elk geval weer verwijderen.

In insectenbakjes zitten vaak gaten aan beide zijden. Dus niet in de deksel, maar aan twee kanten van de bak. Dat is ook een optie.
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door Joachim »

Voor de kleine kolonies heb ik melkwitte bakjes van Action. Ik gebruik de talk puur, dus niet met alcohol. Ik wrijf de bovenste rand eerst in met een kwast (ik hou het bakje ondersteboven boven de spoelbak) en tik een paar keer goed tegen het bakje om van de overtollige talk af te komen. Daarna plaats ik het proefbuisje erin.
Het is echt niet zo storend en lelijk op die manier. Ik voeg even een foto toe van mijn bakjes.

Afbeelding
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door ProXi »

Dat ziet er indrukwekkend uit al die bakjes 8-)
Goed bezig! :D :D

@ topic starter: Je kan de verschillende kolonies niet samenhouden. Dus je zou ze elk een eigen buitenwereld moeten geven.
Gebruikersavatar
farholly
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door farholly »

Ah, dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit.
Hoe heb je je vriendin weten te overtuigen? ;-)

Lijm je de talk eraan? Want dat plakt niet vanuit zichzelf toch?

Gaten in de zijkant van de bakken is ook nog n idee. Al vraag ik me af of dat uit maakt, want de gaten zullen zo klein zijn als een naald van een speld. Daar krijg ik geen circulatie mee denk ik.

Hartstikke bedankt voor de tips!
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door Joachim »

De talk hoef je niet te lijmen, die laat een heel dun laagje achter (ik wrijf dit erop met een ongebruikte verfborstel). De mieren lopen er heus niet over. Als je het niet vertrouwt, dan kan je om te testen het kleine bakje in een grote bak zetten waar een deksel op past, maar je zal zien dat dit niet nodig is.

Een deel van de kolonies staat inderdaad gewoon bij ons op de kast in de woonkamer. Ik heb ook blapticas ( kakkerlakken), mijn vrouw vind deze eng. Dus we hebben een deal gesloten dat we de kakkerlakken niet in de woonkamer houden, maar de mieren wel :) (de woonkamer is de warmste plaats van het huis, dus kan niet anders dan dat ze daar staan...)

We hebben overigens in de keuken een kolonie van 2000-3000? Lasius Niger. Mijn vrouw tollereert het.

Gaten waar mieren niet door kunnen, zorgen niet voor genoeg luchtcirculatie. Dan kan je er beter geen in maken. Als je er toch een deksel wilt op plaatsen en je je zorgen maakt over zuurstof, kan je nog altijd een groter gat in het deksel maken en er een watteschijfje op kleven of een watteprop in het gat steken. Dan kan je daarlangs voedsel geven. Maar dit helpt niet bij de luchtcirculatie, dus moet je opletten dat je niet al te vochtig voedsel geeft in grote hoeveelheden zoals appel.
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
farholly
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 juni 2014
Locatie: Amsterdam
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door farholly »

Ah, dat ga ik van het weekend eens proberen dan!

Haha Goed bezig hoor! Ik hoop dat ik mijn vriendin zo ver ga krijgen.. Is met m'n garnaaltjes nog niet gelukt helaas, die staan in de slaapkamer.. ;) Sterker nog, het is of garnalen of mieren, dus zodra de kolonie groter wordt zal er gekozen meoten worden.

Ik was eigelijk van plan de buitenwereld in een stolp te bouwen, echter na ik dit gelezen heb gaat dit denk ik niet werken.

Van t weekend ga ik naar de action even bakjes en talk halen. :) Dank jullie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door ProXi »

Dat wordt dus afscheid nemen van de garnalen.
Makkelijke keuze toch :lol: :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door GvG »

Garnalen? Lekker, met cocktailsaus. Iedereen blij. :D

Een deksel zorgt voor stilstaande lucht, stilstaande lucht leidt tot schimmel, ook op voedselresten als krekelpootjes. Wat nog veel belangrijker is: Als de kolonies groter worden, en er tientallen mieren in het bakje rondlopen, kun je het deksel niet openen zonder dat er massa's mieren ontsnappen. Tot slot kan het openen van het deksel voor enorme paniek zorgen omdat het hele bakje beweegt en trilt. Lekker open houden en een potje talk kopen. "Mentho10" heeft een busje pure talk, zonder toevoegingen als olie of parfum. Die vind je geloof ik bij de DA tussen de "voetverzorgingsproducten".
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door Art747 »

Ik heb een tussenoplossing cq compromis. Ik heb in de deksel van het bakje van de Chinees een opening gemaakt. Dus er blijft een rand van ongeveer 1 a 2 cm . Die heb ik ingesmeerd met FLUON maar je kan denk ik ook talk gebruiken. Mijn ervaring is dat zelfs als ze het redden tot aan de deksel, helemaal aan de deksel hangen gaat ze niet lukken. De opening is groot genoeg voor ventilatie. Overigens haal ik voedselresten weg om schimmel te voorkomen. Maar helemaal brand schoon krijg je het natuurlijk nooit. gt Art.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door GvG »

Dus een brede overhangende rand? Ja dat werkt prima. Fluon op een plafond noemde een van de oudgedienden op het forum eens "Plafluon". Ik gebruik een soortgelijke constructie bij mijn grote Lasius niger kolonie. Deze bleven ontsnappen.
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Buitenwereld met meerdere beginnende kolonies?

Bericht door moese »

wat je ook kan doen is een groot gat met een stuk gaas ervoor geplakt
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Plaats reactie