Voeren eerste werksters

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

Van veel soorten is bekend dat in de begin fase de gyne geen voedsel nodig heeft. Zodra de eerste werksters er zijn is het de bedoeling dat die op zoek gaan naar voedsel. Maar mijn ervaring is dat die miertjes (Lasius Niger) maar moeilijk hun buisje uit te krijgen zijn, Dus het pillenstripje met voedsel blijft onaangeroerd. Ook de methode GvG met rietje tussen het watje helpt niet. Dus wat nu? Nou zag ik ergens dat er wattenstaafjes gedoopt in honingdauwsurogaat (of suikerwater) in het buisje worden gelegd. De miertjes kunnen er niet in verdrinken en hoeven de deur niet uit (het is net Albert). Heeft iemand hier ervaring mee en hoe lossen jullie dit kolonie opstart probleem op?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door dvd »

Bij kleine kolonies zullen er niet veel werksters in de buitenwereld te vinden zijn!Als ze iets nodig hebben komen ze het wel halen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

Nou ik ben benieuwd. Overigens mijn Manica Rubida gynes lopen zelf rond in de buitenwereld, maar dat schijnt normaal te zijn? Ze zijn ook behoorlijk agressief. Maar Honingdauwsurrogaat laten ze links liggen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door dvd »

Ja,Manica rubida ( gyne ) jaagt zelf op hun prooi.Maar ik zou je geen zorgen maken over je Lasius niger.Als ze iets nodig hebben komen ze het heus wel halen.
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door moese »

ow ik heb mijn startende Lasius niger kolonies netjes in hun buisje zitten.. watje erop en die geef ik soms een stukje meelworm en een heel klein drupje Honingdauwsurrogaat en dat gaat prima ;)
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door mierenoooooo »

mijn kolnies blijven ook meestal in hun nest
opvallend is dat reageerbuis nest inactiever is dan de kolonie die gevestigd is in het zand nest.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door GvG »

Ik heb eens gelezen dat gynes in het wild hun eerst maaltijd soms pas na de winterslaap krijgen. Dat betekent (in sommige gevallen) dus dat de werksters pas in de lente de "claustrale cel" openen om eten te zoeken. Dat kan oplopen tot 8 maanden na de bruidsvlucht. Ik zelf heb buisjes ook wel eens maanden weggelegd om er daarna achter te komen dat de mieren daarin nog steeds leven. Ik sluit me aan bij dvd: als ze iets nodig hebben komen ze het wel halen.
opvallend is dat reageerbuis nest inactiever is dan de kolonie die gevestigd is in het zand nest.
Ik denk dat de mieren in het zandnest actiever zijn omdat ze het nest moeten onderhouden. Graven, afdichten, zand verplaatsen etc. Dat hoeven de mieren in een reageerbuisje niet, dus die kunnen zich veroorloven om lui te zijn.
mierenoooooo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 juli 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door mierenoooooo »

GvG schreef:Ik heb eens gelezen dat gynes in het wild hun eerst maaltijd soms pas na de winterslaap krijgen. Dat betekent (in sommige gevallen) dus dat de werksters pas in de lente de "claustrale cel" openen om eten te zoeken. Dat kan oplopen tot 8 maanden na de bruidsvlucht. Ik zelf heb buisjes ook wel eens maanden weggelegd om er daarna achter te komen dat de mieren daarin nog steeds leven. Ik sluit me aan bij dvd: als ze iets nodig hebben komen ze het wel halen.
opvallend is dat reageerbuis nest inactiever is dan de kolonie die gevestigd is in het zand nest.
Ik denk dat de mieren in het zandnest actiever zijn omdat ze het nest moeten onderhouden. Graven, afdichten, zand verplaatsen etc. Dat hoeven de mieren in een reageerbuisje niet, dus die kunnen zich veroorloven om lui te zijn.
Ik denk het ook. miertjes die hard werken hebben meer voedsel nodig.
Vandaag ga ik ze voor het eerst meelwormen geven.
Ik heb ze al eerder wat zelf gevangen fruitvliegjes gegeven welke ze gretig aannamen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door GvG »

miertjes die hard werken hebben meer voedsel nodig
Nou, niet helemaal. Werksters die hard werken hebben meer suiker nodig, voor de energie. Eiwitten (uit bijvoorbeeld meelwormen) hebben ze alleen nodig om de larven te voeden. Dus mieren die harder werken hebben niet per se meer meelwormen nodig.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

Nou de meeste gyne hebben nu ongeveer 6 werksters. Buisjes aangesloten op een buitenwereld, langs het wat een rietje, pillenstripje met honingdauwsurrogaat en fruitvliegjes. Maar veel belangstelling lijkt er nog niet voor te zijn.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Sneeuwuil »

De gynes die ik een maand of wat terug gevangen heb, heb ik pas vorige week een keer voedsel gegeven. De meesten hadden dan 10+ werksters. Ze doken dan wel echt op het honingwater af.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

Nou ik weet niet waar het aan ligt, maar het gaat matig met de gynes Lasius Niger van bruidsvlucht 2014. Ik heb aardig wat buisjes met gynes. zeker â…“ heeft nog geen nakomelingen. ongeveer 2 buisjes hebben 8+ werksters de rest 4 a 5. Er is geen intresse in voedsel op 1 kolonie na. Diverse opstellingen. Buisje zonder afsluitwatje in buitenwereld, met watje en rietje. Honing/suikerwater en fruitvliegjes of honingdauwsurrogaat en fruitvliegjes. Maakt niet uit. :(

Overigens is er van de 7 koloniën in mijn tuin ook niets meer te vinden. De regen of de kou (nou zo koud is het nu ook weer niet) er is geen mier meer te zien. :(
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door GvG »

Heb je ook buisjes helemaal afgesloten met watjes? Ik geef ze in het begin gewoon eten in het buisje en pas bij 10 a 15 mieren geef ik ze toegang tot een buitenwereld.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

Ik heb 2 varianten: rietje langs het watje en zonder watje. Met rietje zie ik nooit werksters in de buitenwereld en zonder rietje en watje soms.....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door GvG »

Gynes zonder werksters moet je altijd in een volledig afgesloten buisje houden.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

Klopt dat heb ik ook. Alleen die met 5 + werksters hebben een rietje en een buitenwereldje, honingdauwsurrogaat en fuitvliegjes.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door GvG »

Oh sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.

Als ze een stuk of 10 werksters hebben en een stapeltje larven komen ze de winter wel door. Geef ze een goede winterslaap, in de lente zullen er snel meer werksters bij komen en zullen ze actiever worden.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Sneeuwuil »

Kolonies in de tuin, wat moet ik me daarbij voorstellen? Heb je een tuingedeelte gereserveerd voor mieren of zitten die er toevallig?

De kolonies dit jaar gevangen houd ik voor het groostste gedeelte in een afgesloten reageerbuis, dus zonder rietjes/buitenwereld en voer ik eens in de week.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

Ik had op 7 plaatsen Lasius Niger nesten (koloniën) rond om het huis in de tuin. Niets meer van te zien. ze zijn gewoon weg... M.b.t. de buisjes in huis; Ik heb begrepen dat als ze een stuk of 5 werksters hebben en broed, dat ze dan een druppeltje suiker/honing water en een fruitvliegje krijgen. Eerder las ik dat als ze het nodig hebben dan komen ze het wel halen. Nou ja ik wacht het wel af. Overigens heb ik ook een vijftal buisjes Lasius Flavus (via en forumlid), maar die hebben nog helemaal geen werksters. Geduld :(
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Sneeuwuil »

Aaah, ok. Ik hoopte stiekum dat je in de tuin bewust een mierendinges had. (http://www.nlmieren.nl/websitepages/MIERENHOUDEN.html)

Flavius: ik heb helaas slechts één flavius gevangen en deze doet ook niets. Heb er weinig verwachtingen van.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door Art747 »

{OFF TOPIC} Wel grappig bedacht. Maar bij mij waren ze er uit zich zelf. Toen ik op enig moment een deel van de lounge set verplaatste zag ik honderden poppen, op de tegels er onder, die haastig door heeeeel veel werksters werden weggehaald. Na de bruidsvlucht heeft het echt heel veel geregend, ik denk dat dat de hoofdoorzaak is. Ben benieuwd of er van het voorjaar nieuwe koloniën komen. Er zitten nu gynes ergens onder de grond en de directe familie zit in mijn proefbuisjes .....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voeren eerste werksters

Bericht door GvG »

Die kolonies zijn vast niet weg. Die zie je na de winter wel weer terug hoor. Ik zie nu ook weinig mieren buiten.
Plaats reactie