winterslaap

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Daglicht is inderdaad prima. Eitjes worden heel vaak als voedsel gebruikt, dus ze gaan niet helemaal verloren. De voedingsstoffen worden in de lente weer gebruikt om nieuwe eitjes mee te maken.

Laat je even weten hoe het gegaan is? Ik ben wel benieuwd.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Ja zal ik doen!
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Ik heb de cunicularias op de slaapkamer gezet(samen met de nigers). Daar is t nu nog 18 graden, maar dat is al wel een significant verschil met de 24 graden die t eerst was. De gyne heeft gisteren nog een pakketje eieren gelegd, maar die moeten ze maar opeten. Alle larven zijn ondertussen verpopt.

2 vragen:

Is deze daling in temperatuur in eerste instantie genoeg?

Wanneer geef ik ze voor de laatste keer honing of suikerwater?
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

De meeste eieren van de cuniculariakolonie zijn nu larven.

Eten de mieren de larven ook op vlak voor de winterslaap? Of moet ik nu nog vliegjes geven om er voor te zorgen dat ze de larven laten verpoppen?

Ps: temperatuur in de kamer waar ze staan is nu 16 graden.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Willy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 oktober 2014
Leeftijd: 35

Re: winterslaap

Bericht door Willy »

Palearctic Formica overwinteren zonder broed (Kipyatkov ; 2001). Het zou beter te wacthen voor de larven te verpoppen voordat winterslaap.
Maar broed dat groeit niet is een teken van een winterslaap nodig in andere mieren. Je moet wacht en de situatie aanpassen.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

De cunicularia kolonie heeft nu alleen nog larven en poppen. Alle overige eieren zijn waarschijnlijk op gegeten. Nu afwachten tot alles verpopt is.

De lasius niger kolonie heeft alleen nog larven dus die gaan van de week in de koelkast.

Vraag: Moet de formica kolonie vrij van poppen zijn voordat ze de koelkast in gaan of komen de poppen ook uit tijdens de winterslaap?
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Willy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 oktober 2014
Leeftijd: 35

Re: winterslaap

Bericht door Willy »

Switching to English :

Then again, it's better to wait for the puppa to hatch before any diapause in Formica sp. as the genus is known to undergo overwinting without brood. In your case, the absence of eggs is a good sign for it shows that the colony is, if a bit late, starting to prepare itself for overwinting. If eggs were still layered, it would be beter to force diapause even with brood to keep the normal cycle of the colony in balance.

Hope it helps.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Thanks! It helps a lot
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

maykel schreef:Vraag: Moet de formica kolonie vrij van poppen zijn voordat ze de koelkast in gaan of komen de poppen ook uit tijdens de winterslaap?
Ik heb geen ervaring met dit probleem, mijn Formica's zijn al lange tijd zonder broed. Ik kan dus enkel advies geven op basis van redenatie.

In de natuurlijke situatie overwinteren ze zonder broed, maar deze kolonie heeft overduidelijk een verstoord bio-ritme. Je zal dus een keuze moeten maken.

Of je wacht tot al het broed is ontwikkeld, met als risico dat ze te laat de winterslaap in gaan en het ritme nog meer verstoord wordt. Of dat de gyne nog meer eitjes legt. Denk er aan dat het broed nu langzamer zal ontwikkelen aangezien je ze niet meer verwarmd (dit is géén argument om ze weer te verwarmen!).

Of je doet ze nu (of binnenkort) met broed in winterslaap. Met als risico dat het huidige broed verloren gaat. Waarschijnlijk zullen de mieren overtollig of dood broed opeten, zodat het verlies aan nutriënten en energie beperkt blijft.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Ok

Dan kies ik er denk ik voor om ze eind november in de winterslaap te doen. Tegelijk met mn kolonie messors.
Dat lijkt me een goede middenweg zodat er ook nog wat poppen kunnen uitkomen. De rest moeten ze dan maar opruimen :p

Daarnaast hebben ze dan toch nog een 4 maanden winterslaap.
Volgend jaar maar een beter dag-nachtritme creëren en eerder de kolonie van de warmtemat halen.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Ja, dat lijkt me een goed idee.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

Bij mij zijn alle koloniën nu in winterslaap in de garage. Vandaag overdag 10,4 gr C 's-nachts iets kouder. Ben zeer benieuwd wat er over is na de winterslaap. Kan ik de natuurlijk stijging in temperatuur aanhouden als einde winterslaap? En wanneer kan ik die verwachten, ergens in maart? 15 graden?
Plaats reactie