winterslaap

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

winterslaap

Bericht door dvd »

Het is toch weer even geleden dat ik hier nog actief was.De zomer is jammer genoeg voorbij,ik zou graag weten wie van de leden hier hun mieren al in winterslaap hebben gedaan?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: winterslaap

Bericht door Sneeuwuil »

Nog niet, wat met name met het weer te maken heeft. Zo lang het buiten warm is, heb ik binnen ook geen koele plekken binnen. Volgend weekend, of wanneer het kouder is en ik tijd heb , zal ik ze verplaatsen waar het koeler is. Dan einde van de maand in een nog aan te schaffen mini-koelkast.

Dat is het plan in elk geval.

M'n Lasius niger en Messor B hebben ook nog veel broed gewoon. (De rest doet zo goed als niet meer.)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Dat je Lasius niger nog broed hebben is normaal, ze overwinteren met larven. Hebben ze nog poppen? Mijn jonge kolonies van deze zomer hebben geen poppen meer, mijn grote kolonie nog enkele.

Ik heb mijn Formica fusca kolonie al in de koelkast staan. Mijn Camponotus spp. staan er ook al in. De koelkast staat nu op 14 graden. Ik ben langzaam aan het afbouwen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: winterslaap

Bericht door Antsps »

Mijn Lasius/Myrmica en Camponotus gaan binnen twee weekjes de schuur in, ik wacht nog even totdat ik de juiste formaat piepschuimdoos heb..
Ik heb mn Messors een week of 2 terug van de verwarming gehaald en ga wachten met die in de schuur zetten totdat de overige poppen zijn uitgekomen. Dat zou denk ik niet heel lang meer moeten duren aan de stadia te zien.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Fijn om te weten bedankt.Ik heb mijn Formica sanguinea,formica fusca en myrmica rubra voor een venster staan dat op een kiertje staat.Alleen mijn rubra is nog heel actief.Ze leggen allemaal geen eitjes meer,mijn myrmica rubra heeft wel nog redelijk veel witte naaktpoppen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: winterslaap

Bericht door Antsps »

Oke, mijn Myrmica rubra heeft ook nog veel larven. Ik heb gisteravond eens gekeken en ik heb zelfs nog twee eipakketjes kunnen spotten.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

In het kamertje waren ik de mieren koeler heb staan is het nu 16 graden.Eind oktober zet ik ze allemaal in winterslaap.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

Ik was het zelfde van plan. Mijn garage is een kamer geworden en de temperatuur gaat min of meer gelijk op met de buitenlucht. Eind oktober gaan de warmte lampen uit en de koloniën die nu in huis staan gaan naar de garage. Helaas groeien mijn bruidsvlucht Lasius Niger, Lasius Flavus en Manica rubida slecht. Hopelijk na de winterslaap beter. Hoe zit het met Messor barbarus en Camponotus rufoglaucus en Crematogaster scutellaris gaan die allemaal ook in winterslaap? Ik heb ook een Camponotus herculeanus gyne met wat broed, die gaat dacht ik niet in winterslaap? groet Art
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Camponotus herculeanus heeft wel een winterslaap nodig.Als je je mieren blijft verwarmen gaan ze niet in winterslaap.Maar dat laat ik liever aan floris of gvg over om dat te bevestigen.Ik heb geleerd hier op forum dat je je mieren een winterslaap moet geven,dat komt ten goede voor je kolonie.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Volgens mij gaan de meeste Europese Camponotus soorten in winterslaap of je ze nu verwarmt of niet. Als een kolonie in winterslaap (diapauze) is kun je ze het beste koelen. Dat is om meerdere redenen beter voor ze.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

Nou dan doen we alles in de steeds kouder wordende kamer in de garage. Nog een andere vraag: Een aantal van de proefbuisjes Lasius Niger gyne met wat werksters en broed hebben wat schimmel ontwikkeld. Nou heb ik ergens gelezen dat dit voor mieren niet zo belangrijk is, maar kan ik ze toch niet beter een gedwongen verhuizing aanbieden? Ik heb ook een buisje waar het water aanzienlijk minder is geworden. Kennelijk het watje wat te klein zodat er langzaam wat water is weggelekt. Ook gedwongen verhuizen maar?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Mijn formica fusca is vandaag terug actiever omdat het hier buiten mooi en warm weer is.De 3 gynes zitten in de buitenwereld samen met een paar werksters.@art747 schimmel is op zich niet zo een groot probleem,maar als je toch een nieuw buisje wil aanbieden dan zou ik ze zelf laten verhuizen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Kleine Lasius niger kolonies verhuizen zeer moeilijk. Grotere kolonies verhuizen makkelijker. In mijn ervaring blijven vooral de gynes zitten waar ze zitten, zelfs met een felle lamp erop. Je moet ze echt heel heet maken of eruit schudden, anders kan je wachten tot je een ons weegt.

Waarom wil je ze verhuizen? Als je de mieren wilt helpen kun je ze beter laten zitten. Van schimmel hebben ze geen last. Mijn grootste Lasius niger heeft de eerste 18 maanden in het zelfde buisje geleefd. Toen ik ze uiteindelijk overplaatste naar een gipsnest wat het watje pikzwart. Niet dat er zwarte stukjes op het witte watje zaten, er was helemaal geen wit meer, enkel zwart. Het beetje water wat nog in het buisje zat was donkerbruin. De mieren waren kerngezond, van de schimmel en andere narigheid in het buisje hebben ze geen last gehad.

Mieren die buiten in de bodem leven hebben ook te maken met schimmels. Hier kunnen ze meestal wel tegen. Een verhuizing levert een hoop moeite en frustratie op voor jou, en een hoop stress voor de mieren.

Geen zorgen, van een beetje schimmel gaan ze echt niet dood.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

Ok nou dan laat ik het zo. Ik wist niet zeker of schimmel een probleem zou zijn. Mijn Myrmica rubra is nog niet aan winterslaap toe. Voorlopig verwerken ze nog 60 a 75 fruitvliegen en 15 kleine krekels per week. De fruitvliegen gaan per 20 a 25 levend in de buitenwereld en na een paar uur zijn ze weg... zie foto
IMG_6146.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Als je je myrmica rubra koeler zet gaan ze zich wel voorbereiden op de winterslaap.Ik heb mijn rubra koeler staan en geef ze niet meer veel eten.ze pakken ook trouwens niet veel insecten meer aan.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

Bedankt voor de info. Ik ga eind van de maand alles naar de garage verplaatsen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: winterslaap

Bericht door Sneeuwuil »

GvG schreef:Dat je Lasius niger nog broed hebben is normaal, ze overwinteren met larven. Hebben ze nog poppen? Mijn jonge kolonies van deze zomer hebben geen poppen meer, mijn grote kolonie nog enkele.

Ik heb mijn Formica fusca kolonie al in de koelkast staan. Mijn Camponotus spp. staan er ook al in. De koelkast staat nu op 14 graden. Ik ben langzaam aan het afbouwen.
Het stikt van de poppen. Het is een kleine één jarige kolonie met ruim 200 werksters en ik gok nu nog 100-150 poppen. Geen idee hoe anderen dat tellen, maar er ligt gewoon een hele stapel. Het grootste probleem lijkt te izjn dat ik op dit moment in mijn appartement geen ruimte heb beneden de 20C. Ook onverwarmde ruimte, die ik heb grpobeerd af te kolen dooor ramen wijd open te zetten, blijven tot nu warm. Dat komt allemaal wel als het kouder wordt, maar nu kan ik weinig doen. De mieren zijn al wel erg rustig. Behalve de LN nemen ze zo goed als geen voedsel meer an, wat ook maar goed is want ik heb nu geen fruitvliegen meer.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Mn lasius niger heeft nog poppen en nam gisteren ook nog met alle liefde een mug aan voor de poppen. Dr zijn geen eieren meer.

De formica cunicularia heeft 2 pakketjes eieren en neemt ook nog vliegen enzo aan.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:

Overwinterd formica cunicularia met of zonder larven?

Hoeveel voorraad heeft een messor barbarus kolonie van ongeveer 20 werksters nodig voor de overwintering? Op t moment hebben ze niet echt interesse in het ophalen van zaden en insekten. Wel drinken ze veel water
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Overwinterd Formica cunicularia met of zonder larven?
Normaal gesproken zonder.
Hoeveel voorraad heeft een Messor barbarus kolonie van ongeveer 20 werksters nodig voor de overwintering
Weinig. De voorraad is niet in de eerste plaats voor de winter bedoeld, heb ik het idee. Ze leven in droge, warme gebieden en hebben de voorraad nodig voor de tijden van het jaar dat voedsel schaars is. Ze gebruiken de voorraad wel in de winter, maar alleen als het wat warmer is. Als je ze kamertemperatuur houdt zullen ze wel voedsel nodig hebben, maar dan kan je best nog wat bijvoeren.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Ok bedankt!

Heb de messors nu nog op 24 graden, maar gaan voor de winter naar mn slaapkamer op ongeveer 15 graden.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Mijn myrmica rubra heeft wel nog eitjes gelegd zag ik vandaag.De meeste naaktpoppen zijn nu donkerder van kleur,maar insecten worden niet meer aangenomen.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: winterslaap

Bericht door dvd »

Mijn myrmica rubra pakt wel fruitvliegjes aan ( vandaag gaan halen ) en blijkbaar waren ze uitgehongerd.Gewone vliegen van buiten laten ze gewoon links liggen,ik dacht dat het met de aankomende winterslaap te maken had.Waarom pakken ze geen insecten van buiten aan en fruitvliegjes wel?Mijn formica fusca pakte ook meteen gretig fruitvliegjes aan.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

Graag nog even wat advies voor de winterslaap. De meeste van mijn kolonies zitten in een proefbuisje en daaraan gekoppeld een bakje van de Toko of ze liggen in een bak van de Chinees. Kan ik nu gewoon met een watje het proefbuisje afsluiten en loskoppelen of uit het bakje halen en dan kouder zetten? Ik denk dat omdat ze immers niet eten tijdens de winterslaap.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Ja, dat is hoe ik het doe. Ik probeer ze gedurende een paar weken af te koelen naar een graad of 15. Een paar kolonies heb ik met bakje en al in de koelkast staan op 15 graden. In die tijd krijgen ze vrijwel geen eten. Ik heb het idee dat dat beter is, maar dat kan ik niet onderbouwen.

Als ik vind dat ze er klaar voor zijn sluit ik de buisjes af met een watje en gaan ze (geleidelijk) naar 7 graden.

Ik heb inmiddels ook een paar kolonies die meerdere buisjes bezetten. Die ga ik, denk ik, afzonderlijk afsluiten. Dat heb ik vorig jaar met een grote Lasius niger kolonie gedaan en dat ging goed. Ik denk dat er een risico is dat de mieren in het ene buisje de mieren uit het andere buisje niet meer herkennen na de winterslaap. Dat is vorig jaar gelukkig niet gebeurd, maar ik ben er toch wat huiverig voor.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

Ja dat klink als een ideale situatie. Nou heb ik in de garage nog een grote koelkast en ik heb al met mjn vrouw overlegd dat de bovenste plank gereserveerd is voor de mieren. Maar geleidelijk wordt lastig want 15 gr koelkast heb ik niet. Aan mijn garage heb ik een fietsenschuur met rekken waar de tuinspullen etc liggen. Het fietsenschuurtje is ongeveer gelijk aan de buitenlucht. Dus ik denk dat tot dat het onder de 8 gr in dat schuurtje wordt, ik ze daar maar neer zet dan wisselt de temp wel maar dat is in mjin tuin natuurlijk ook zo, en dus een natuurlijke variatie voor met name de Lasius Niger en Lasius Flavus.

Nog even voor de zekerheid wat ik in het schuurtje ga zetten, na dit warme weekend: Lasius Niger, Lasius Flavus, Camponotus herculeanus, Camponotus rufoglaucus feae, Myrmica rubra, Manica rubida, Solenopsis fugax, Crematogaster scutellaris, Messor barbarus. Allemaal winterslaap??
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: winterslaap

Bericht door Antsps »

Tijdens de winterslaap zitten de miertjes natuurlijk wel een stuk dieper in de grond waar de temperatuur niet veel verandert. Dus als je zegt dat de temperatuur in je schuur onder nul kan gaan als het buiten vriest (nog niet maar wie weet krijgen we ooit nog eens een elfstedentocht :lol: ), kan je toch beter de temperatuur in de gaten houden.

Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een piepschuimendoos waar ik de mieren in kan zetten. Als je dan bijvoorbeeld een groot waterreservoir hierin zet van een bepaalde temperatuur kan dat als een soort van temperatuurbuffer dienen. Is een ideetje als je geen extra koelkast hebt zoals ik ;)
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: winterslaap

Bericht door Art747 »

nee dat zeg ik niet. Totdat het afkoelt tot ongeveer 8 gr 's-nachts kunnen ze in de schuur, daarna in de koelkast. Ander wordt het wel heel erg koud natuurlijk. J hebt gelijk dat het in de grond misschien een iets andere temp is, maar we moeten maar roeien met de riemen die we hebben....
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Mijn formica cunicularia kolonie heeft nog een nieuw eipakketje gelegd. De meesten larven zijn ondertussen verpopt.

Toch wil ik ze graag gaan voorbereiden op hun winterslaap, maar ik heb begrepen dat formicas normaal zonder broed overwinteren. Het nest wordt continu verwarmt tot 23 a 24 graden.

Kan ik de kolonie van de warmtemat afhalen zodat ze zich gaan voorbereiden op de winter?
Ontwikkeld het broed zich dan nog? Ze staan op mn reptielenkamer waar t standaard 20 graden is.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: winterslaap

Bericht door GvG »

Het kan zijn dat hun bioritme door het continu verwarmen verstoord is geraakt. Ik probeer met tijdschakelaars de natuurlijke omstandigheden na te bootsen. De verlichting staat in de zomer langer aan dan in de lente, en in de herfst gaat het weer eerder uit. Met de verwarming doe ik het zelfde. Die staat in de lente en herfst maar een paar uurtjes per dag aan en in de zomer veel langer. 's Nachts gaat alles uit. Ik heb alle warmtematjes eind september al helemaal uitgeschakeld. Het is buiten onder de grond immers ook geen 24 graden meer. Mijn Formica fusca heeft al weken geen eitjes meer.

Ik zou ze inderdaad niet meer verwarmen en het licht uitlaten en kijken wat er gebeurd. De eitjes zullen dan inderdaad niet meer ontwikkelen of misschien zelfs opgegeten worden. Dat is vrij normaal gedrag voor een kolonie die zich snel moet voorbereiden op de winter. Zo gaat er geen voedsel verloren.

Je kan er ook voor kiezen om ze te blijven verwarmen tot deze "batch" eitjes is uitgekomen en verpopt, en de winterslaap min of meer uit te stellen of zelfs over te slaan. Ik heb dit nooit gedaan (bij Formica spp.) dus ik weet niet goed welke gevolgen dat kan hebben. Het lijkt me niet goed voor de mieren, ik zou zelf gaan voor de eerste optie.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: winterslaap

Bericht door maykel »

Bedankt voor de snelle reactie!

Dan doe ik straks de warmtemat uit! Qua licht moeten ze t gewoon doen met het licht van buiten(geen rechtstreekse zon, raam is op t noorden), dus die staat al op standje herfst ;)

Wel zonde van het pakketje eieren, zijn er toch een stuk of 15, maar de kolonie in t geheel is toch belangrijker.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Plaats reactie