Myrmica rubra sterft

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Myrmica rubra sterft

Bericht door Art747 »

Onder verwijzing naar een het zelfde topic van Moese, lijk ik het zelfde probleem te hebben. Kolonie komt bij Ants Kalytta vandaan, was ongeveer 200 werksters en 2 gynes. Een jaar geleden ontvangen. Na de winterslaap was de kolonie gehalveerd. Waarschijnlijk veel te droog. Daarna ging het berg afwaarts. Eerst nog wel broed, maar nu niet meer. Ze wonen in een Ominest van AntsCanada, voldoende vocht, buisje met water, honingdauwsurogaat, fruitvliegen en krekels (vers gedood), heel af en toe stukje peer of aardbei. Buitenwereld eens in de maand wat schoongemaakt met een pincet en keukenpapier. 22 gr C is de temp.

Wat op valt is dat er veel dode miertjes in de buitenwereld worden gedumpt.

Ze staan in een opstelling gelijk een aantal andere soorten. (bijlagen)
Gynes dood?

Suggesties?
IMG_7189-s.jpg
IMG_7203-s.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door dvd »

Ik zie er niks verkeerd in.Heb je een loep?misschien dat je mijten bij je rubra's hebt zitten.Mijn rubra kolonie zit ook goed vochtig,nu en dan moet ik wel eens een dode werkster verwijderen maar dat zijn oudere werksters.Een maand geleden ongeveer had ik wel veel sterfte,de oorzaak is me niet bekend.Nu gaat het terug meer dan goed.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door Art747 »

Mijten is niet erg waarschijnlijk omdat ze geen voedsel krijgen dat mijten kan bevatten zoals dode insecten uit de tuin. Ik heb een loep en zie niets bijzonders. Wat ik wel weet is dat sterfte zonder aanwijsbare oorzaak vaker voor komt bij deze soort.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door dvd »

Klopt,ik heb ook al vaak gedacht als ik iets fout deed omdat ik toen veel sterfte had bij mijn rubra's,maar er is geen verklaring voor.Ik doe met mijn andere mieren net hetzelfde en daar heb ik geen sterfte.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door Art747 »

Ja er is dus iets wat deze "gemakkelijk te houden soort" toch niet zo makkelijk maakt. Als je er over na denkt: hoe moeilijk kan het nou zijn? Om de dag gooi je er een paar vliegen in en wat honingdauwsurrogaat bij en klaar is kees. Het zijn net guppies. Nou zo simpel is het dus niet helemaal. Ook mijn Manica's gaan moeizaam. Ze zijn erg kieskeuring met eten, de gyne zie ik soms zelf rond lopen in de buitenwereld, en er is weinig groei. Crematogaster scutellaris gaat langzaam. Campanotus vagus gaat ook langzaam. Misschien heb ik geen goede mieren vingers.........
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door dvd »

Manica rubida is moeilijk te houden,heb ik al veel gelezen.Crematogaster scutellaris heb ik geen ervaring mee.Campanotus soorten komen heel traag op gang of ze groeien heel traag,daarom dat ik niet voor Campanotus soorten ben.Formica soorten zijn wel redelijk snel en heel actief.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door GvG »

Ik heb al eerder gezegd dat het volgens mij aan het nest ligt. Het zal vast niet aan mijten of voedsel of temperatuur liggen. Als de gynes nog leven is er maar één voor de hand liggende conclusie. Plaats ze over naar een reageerbuisje en kijk wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door GvG op 13 mei 2015, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door dvd »

Daar dacht ik dus ook al aan om ze terug naar het buisje te verhuizen.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door Tristan »

Art747 schreef:Misschien heb ik geen goede mieren vingers.........
Als ik Manica sp., Crematogaster sp. of Camponotus sp. zou houden, zou dat ook moeizaam gaan hoor. Dat zijn nu eenmaal de moeilijkere soorten. ;)
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door Manimaner »

Crematogaster staat er wel om bekend om snel te groeien dacht ik??
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door GvG »

Als ze de juiste omstandigheden krijgen kunnen ze erg snel groeien, ja.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door miel »

Ik ben nog een onervaren lid, maar ik wil je graag helpen!

Ik vraag me af als ik het zo zie, of zo'n orni nest wel zo'n goede keus is. Gelmierenboerderijen worden immers ook afgeraden omdat de omgeving te licht is.... :|
Ik weet dat het al heel lang goed gaat zo, maar ik zeg het maar even. Ik zal een donkeerder nest genomen hebben, maar of dit echt slecht is moet een ervaren lid je maar vertellen..... :D


Gr, Miel
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door miel »

Oeps, had niet goed gezien dat je er folie overeen had. :D :D :D
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Myrmica rubra sterft

Bericht door Art747 »

@ GvG: Ik heb nu 2 buisjes met water/watje in de buitenwereld liggen in de hoop dat ze er heen verhuizen. Alle andere pogingen, ook van een paar maanden geleden om ze te verhuizen naar een buisje zijn niet gelukt. Allen bekende trucs, warmte, licht etc geprobeerd. Maar het goede nieuws is dat ze denk ik een gat hebben gegraven in het sponsje want van de zijkant zag ik wat broed liggen tegen de buitenkant, onder het sponsje. Zoals gebruikelijk zitten er werksters in en rond de buisjes met water in de buitenwereld.

@ Manimaner: Crematogaster heeft broed. Maar het gaat niet zo snel. Temp 24.0 gr C. Het zijn wel hele kleine miertjes vergeleken met de Campanotus Vagus

@ Tristan: Manica's: 1 kolonie heeft alleen een gyne. die loopt af en toe rond in de buitenwereld. de andere kolonie heeft slechts 3 werksters. Ze eten wel wat fruitvliegen.
De Campanotus doen het wel goed. Er is veel broed. ze worden alleen erg hyper van het voeren: ze rennen dan als gekken rond in de buitenwereld.
De Messor kolonien doen het redelijk. Groeien langzaam. En dan de Lasius Niger kolonien bruidsvlucht 2014 gaan nog erg langzaam. er is een beetje broed. ik zie kleine werksters rond lopen. Maar die staan in de garage, wat kouder. In de tuin zijn de Lasius Niger wel erg aktief.

Tot zover....
Plaats reactie