Ik ben vertrokken vanuit de 'problemen' die ik ondervond met de bekerformicaria die ik maakte en de meer recente 'Ferrero Rocher' formicaria.
- de mieren slepen graag stukjes meelworm in de gangen van hun nest. Soms blijft dit daar dan liggen wat tot een vieze boel leidt. Ik wilde graag een formicarium maken met toegang tot elke kamer (cnf omninest van Ants Canada) zodat ik (in noodgevallen) de boel wat kan opruimen.
- Zowel bij het bekerformicarium als het FR formicarium moet ik met mijn oor op tafel gaan liggen om de mieren te kunnen bekijken. Of ik moet het formicarium opheffen, maar dat geeft dan ook weer wat onrust. Horizontale formicaria (dus met bovenzicht) heeft dit probleem niet. Ook zou het glas/acryl properder blijven dan in verticale formicaria.
- het toevoegen van water in het FR formicarium blijkt wat lastig te zijn wegen geen waterreservoir.
- aparte buitenwereld en nest zodat de buitenwereld (mocht dat echt nodig zijn) een goed schoongemaakt kan worden zonder de kolonie al te veel te storen.
Verder is het voor mij altijd belangrijk dat een formicarium 'woonkamer-proof' is. Dwz: het moet er goed genoeg uitzien om in de living te mogen staan. En verder ook wat Gortello in zijn laatste post zei:
Dit is het uiteindelijk geworden:Gortello schreef:wil ik een nest voor gaan maken waarop ik ze zo goed mogelijk in het nest kan bekijken, maar toch praktisch is in houden.
Als basis een houten plankje met daarop een doosje van FR als buitenwereld. Het nest zelf bestaat uit een stukje plint waar ik een box van maakte met daarin een nest van ytong en cement:
De drie kamers zijn ongeveer zo groot als een 1 euromunt en 1 cm hoog. Elke kamer is afgesloten met een klein glasplaatje en kan afzonderlijk open gemaakt worden. Elke kamer kan eveneens afzonderlijk bevochtigd worden via de 3 gaatjes die je kan zien. Elk gat geeft toegang tot een klein reservoir dat in contact staat met het ytong. Met een spuitje voeg ik water toe. Verder kan elke kamer afgesloten worden. Hiervoor gebruik ik een stukje doorzichtig plastiek (zelfde systeem als wat ik eerder toepaste in het bekerformicarium). Op onderstaande foto is het systeem wat beter te zien:
Tenslotte de buitenwereld naar eigen voorkeur ingericht en klaar:
Ik koos voor bleke steentjes omdat de mieren daarop beter te zien zullen zijn. Ik had ze liever een slagje kleiner gehad, maar die kon ik niet direct vinden. Ik zorgde er wel voor dat er nergens holtes zijn in de buitenwereld waar de mieren hun nest zouden willen bouwen. Ik twijfel ook nog om de steentjes in de buitenwereld vast te zetten met cement. De holtes tussen de stenen zijn wellicht goede schuilplaatsen voor mijten en andere ongewenste bezoekers.