Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door Tim »

Mijn Myrmica rubra kolonie doet het erg goed. De afgelopen periode is de kolonie erg gegroeid, heeft veel broed, etc, etc. Maar twee dagen geleden zag ik twee werksters buiten op de rug liggen met de pootjes te trillen. Enige tijd later waren deze dood. Gister/vandaag is het grootste deel van de kolonie uit haar reageerbuis gegaan, inclusief de twee gynes, ongeveer de helft van ~50 mieren ligt op de zijkant/rug, pootjes trillen, of al opgekruld en dood. Sommigen hebben hun gaster vast. Een tiental heb ik al reeds dood verwijderd. Buiten dat ze in de buitenwereld zo creperen zag in het reageerbuisje ook ongeveer de helft dood liggen.

Nu heb ik 4 dagen geleden een vlieg gevoerd die dood in huis lag. Zou het kunnen zijn dat daar insecticide op zat? Geen idee wat het effect van insecticiden op mieren is, maar zou wel verklaren. Hebben mensen daar ervaring mee? Tips en truuks zijn meer dan welkom!

Op het moment de buitenwereld goed opgeschoond. Een nieuw schoon buisje om in te wonen neergelegd. Op het moment geen idee wat het zou kunnen zijn en of ik iets kan doen om de overlevingskans van de mieren te vergroten.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door GvG »

Dat klinkt niet best! Dat zou inderdaad best door insecticide kunnen komen, of een andere giftige stof. Je weet nooit waar die vlieg geweest is. Een levend insect uit het wild is al een risico, maar een dode al helemaal. Het zou ook nog wel een schimmel- of bacteriële infectie kunnen zijn. Dat ze het buisje verlaten is vreemd, ik vraag me af wat daar achter zit.

Ik zou echt niet weten hoe je dit probleem aan moet pakken. Ik ben bang dat je alleen maar kan hopen. Meer dan een schoon buisje en een schone buitenwereld aanbieden kan je niet doen, en dat had je al gedaan.

Succes!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door Tim »

Thanks voor de reactie. Momenteel één gyne overleden en zo'n 30 mieren. Vrijwel alle mieren lopen nu verdwaasd in de buitenwereld. Ze lopen rondjes, 'ijsberen', en lijken momenteel niet echt als een kolonie te fungeren. Voorlopig nog één gyne die het doet.

Time will tell :/

Echt balen, ze deden het zo goed!
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door Sneeuwuil »

Het klinkt inderdaad als niet goed. Ik geef erg veel spul inmiddels uit m'n bio-bak, maar inderdaaad alleen levende die ik even kort in het vriesvak gooi.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door Art747 »

offtopic. Misschien is het een idee om bij de beginners handleiding te vermelden dat het geven van ergens gevonden dode insecten en in mindere mate zelf gevangen insecten een risico is in verband met pesticiden, schimmel, bacteriën, virussen en mijten? De tip hier is dat je voor een paar euro een paar potten fruitvliegen koopt op het www die zich zelf vermenigvuldigen. Je kan weken lang verse fruitvliegen geven. Ook de kleine maat huiskrekels kan je weken zo niet maanden lang in leven houden.

@Tim. Balen man, ik hoop dat het goed komt.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door Tim »

Tja, wist wel dat ik risico liep. Niet bedacht dat het zo'n grote impact zou hebben.
Probleem is ook wel beetje dat ze heel graag iets vers/doods eten dat niet ingevroren is. Alles wat ik speciaal voor ze haal/kweek: fruitvliegjes, meelwormen, dubia's, zijn toch minder lekker. Maar is nu maar even over: eten wat de pot schaft!

Inmiddels lijkt het weer beetje te betrekken. De mieren hebben weer een schuilplekje opgezocht en ze hebben voorzichtig aan wat eten geknabbeld. Hopelijk blijft het zo, dan ben ik 'maar' de helft van mijn kolonie kwijt en een van de twee gynes.

@sneeuwuil: je noemt je 'biobak'; is dat iets specifieks? Ben wel benieuwd :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door Manimaner »

@ Tim: hmm,veel succes ermee! hoop dat het goedkomt.
@ Art:
schimmel, bacteriën, virussen en mijten
, met uitzondering van pesticiden kan dit ook in je bakje in huis gebeuren neem ik aan, dus sowieso vries ik altijd in om risico's te voorkomen, maar 100% veiligheid bestaat niet. Je kunt het risico zo klein mogelijk maken en dan zou ik inderdaad niet zomaar dieren die je buiten vind vangen. Zeker geen dode.

Wat Sneeuwuil bedoeld is, een biobak gebruik je als gft bak en daar kun je compost mee krijgen uiteindelijk, hier komen veel fruitvliegjes en andere insectjes op af.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door GvG »

Biobak:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Myrmica rubra gedraagt vreemd + sterfte

Bericht door Sneeuwuil »

JA, zoiets Om eerlijk te zijn is het niet echt een biobak, maar een wormenbak. Aangezien ik 3-hoog woom en dus geen tuin oid heb, heb ik daar voor gekozen. Eéntje voor binnen en één voor buiten waar ik spul ngooi dat je er eigenlijk niet in hoort te gooien. En dat levert soms veel vliegen op.
Plaats reactie