Bevroren insecten

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Bevroren insecten

Bericht door Benno »

Hoi,

Mijn kleine lasius niger kolonie (10 werksters) begint diva gedrag te vertonen. In het begin namen ze prima fruitvliegjes aan die bevroren zijn geweest. Nu heb ik een aantal keer vers gevangen en dood gemaakte spinnetjes, muggen etc in de buitenwereld gedropt. Dit werd erg gretig aangepakt.
Echter, na het lezen van verhalen over mijten, ben ik deze vers gevangen insecten eerst even in gaan vriezen. Nu wil het problem dat ze zowel mijn bevroren fruitvliegjes als de zelf gevangen bevroren insecten niet meer goed aannemen.
Als test heb ik er gisteren weer een vers gevangen mug ingegooid die niet bevroren is geweest in gegooid. Deze was ook binnen een half uur weer weg.

Ik ontdooi de insecten eerst voordat ik ze aanbied, en de laatste paar fruitvliegjes heb ik ook open gesneden.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt?

Misschien moet dit onder het kopje problemen, deze mag dan gerust verplaatst worden.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Bevroren insecten

Bericht door Art747 »

Ik heb dezelfde ervaring. Het liefste nemen ze fruitvliegen en krekels die ter plaatse ritueel geslacht worden. Ontdooid wordt vaak klef en vochtig is mijn ervaring. Of verwennen we ze teveel. Ik zie veel mieren in mijn tuin (lasius niger) die het voornamelijk op mijn groenbak hebben voorzien. Kennelijk is dat een bron van voedsel wat geen probleem is, bij gebrek aan beter
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bevroren insecten

Bericht door GvG »

Mijn Camponotus ligniperdus zijn ook van die diva's, mijn Oecophylla smaragdina hadden er ook last van. Geen idee waarom. Verder nemen al mijn mieren ingevroren (en ontdooide) insecten zonder problemen aan.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Bevroren insecten

Bericht door Benno »

Ik vond voornamelijk die transitie grappig / apart. In het begin geen probleem om ontdooide fruitvliegjes te eten. Dan alleen maar vers willen nadat dat een paar keer aangeboden is. Het lijken net kleine kinderen.

Zijn er nog tips waar ik op kan letten bij het aanbieden van vers zelfgevangen insecten?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bevroren insecten

Bericht door GvG »

Insecten (en andere geleedpotigen) die vlees, aas of poep eten hebben een hoger risico op insecticiden en andere schadelijke stoffen. Dat risico is bij bladeters kleiner. Als je in een gebied woont waar veel land- en tuinbouw wordt beoefend is het risico hoger. Ik woon in een gebied waar veel bloemen worden gekweekt, daar wordt behoorlijk wat landbouwgif bij gebruikt. Nu zit ik daar een paar km vanaf, dus de gemiddelde hommel of bij zal er geen last van hebben, maar je weet maar nooit. Misschien heeft de buurman last van bladluizen in zijn appelboom, en sproeit hij dat ouwe bruine flesje leeg, dat hij nog achterin de schuur vond.

Lang verhaal kort: als mijn zoontjes een vlieg of spinnetje vangen ("Kijk pappa! Voor je mieren!") dan mogen ze die bij de Lasius niger of de Formica fusca gooien. Als die doodgaan is dat geen ramp. Tot nog toe nooit ergens last van gehad. Maar ze mogen die zelfgevangen beestjes nooit bij de mieren gooien die kwetsbaarder of bijzonderder zijn. Het risico is zeer klein, maar ik hou er wel rekening mee. Ik voer ze liever gekochte insecten, zoals krekels, fruitvliegen, meelwormen, vliegenpoppen. De laatste twee zijn spotgoedkoop, dat is bijna goedkoper dan zelf vangen.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Bevroren insecten

Bericht door RGod »

Ik kook al de insecten die ik voer, niet lang maar even een beetje kokend water erover. Het is voorgekomen dat bij een mug die ik had gevangen met de electrische vliegenmepper allemaal kleine mijtjes van haar achterlijf afkwamen die de schok blijkbaar hadden overleefd...deze mug heb ik maar niet gevoerd. Ook krekels uit de winkel kook ik even en al mijn kolonies, Messor Minor, Camponotus Ligniperdus, Camponotus Cruentatus en Cataglyphis Velox eten dit goed.

Tijdens mijn vakantie heb ik als proef gevriesdroogde rode muggenlarven als noodrantsoen achtergelaten bij de Cataglyphis en dit hebben ze goed aangenomen. Het aantal larven en poppen is fors toegenomen tijdens mijn afwezigheid. De Messor Minor neemt ook gevriesdroogde muggenlarven af.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Bevroren insecten

Bericht door Art747 »

Wordt het met koken dan niet een natte troep? Dat heb ik al met insecten uit de vriezer, die worden vochtig tijdens het ontdooien. Gekookte fruitvliegjes zie ik nog niet echt voor me.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Bevroren insecten

Bericht door RGod »

Nee hoor, maar ik voer ook krekels. Fruitvliegjes wordt inderdaad een gedoe. Ik doe de levende insecten in een glas. Met de waterkoker water koken en dan erbij gieten. De insecten zijn op slag dood. Daarna even laten staan, een minuut of 2, koud water erbij en eruit vissen. Op een keukenpapiertje leggen en dan in een dopje of zo voeren. Werkt erg makkelijk, maar niet voor klein grut als fruitvliegjes. Bij een grotere kolonie, of grotere soorten, is dit trouwens altijd een gedoe. De kleinste maat krekels is dan handiger.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Bevroren insecten

Bericht door RGod »

De gevriesdroogde muggenlarven zijn ook een idee, mijn messor en Cataglyphis nemen ze allebei aan.....
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Bevroren insecten

Bericht door GvG »

Heel veel mieren nemen ge(vries)droogd voedsel niet aan. Waarschijnlijk kunnen ze hier ook niet of nauwelijks voeding uit opnemen. Cataglyphis spp. en Messor minor zijn mieren die van nature in hete, droge gebieden leven, misschien zijn zij daardoor beter in staat om droge insecten (of andere ongewervelden) te eten. Het is overigens niet zo dat de mieren alles wat ze aannemen ook daadwerkelijk eten, al denk ik dat het in dit geval wel zou kunnen.
RGod
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2013
Gender:
Leeftijd: 49

Re: Bevroren insecten

Bericht door RGod »

Ik denk dat dit ook best de reden kan zijn dat mijn kolonies gevriesdroogde muggenlarven wel aannemen. Het was ook mijn gedachte dat gezien de droge omgeving dat ze in het wild vast ook wel eens wat drogere kost tegenkomen.
Ik denk ook dat ze het aannemen en voeren aan de larven. Ik zie ze in het nest er ook druk mee bezig. En bij de messor heb wel eens een zonnebloem pit van m'n brood gevoerd. Die ging het nest in maar kwam er ook weer uit. De muggenlarven bleven binnen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Bevroren insecten

Bericht door Art747 »

Nou ik ga het eens proberen. Bedankt voor de info
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bevroren insecten

Bericht door Kegge »

Ik heb afgelopen week een wijze les geleerd, denk ik. Vorig jaar zomer heb ik een flinke hoeveelheid fruitvliegjes gekocht en ingevroren. Aan het eind van het seizoen 2015 en ook de afgelopen weken viel het mij op dat fruitvliegjes nauwelijks nog door de mieren werden geaccepteerd. De meeste kon ik, na een paar dagen vruchteloos (drumroffel) in de nesten te hebben gelegen, weggooien.

Blijkbaar verliezen fruitvliegjes in de vriezer hun voedingswaarde voor de mieren. Nu heb ik afgelopen week nieuwe gekocht en vers ingevroren en ze zijn niet aan te slepen. Na wat onderzoek blijkt dat fruitvliegjes 6 tot 8 weken goed blijven in de vriezer. Eigenlijk heel logisch want je kan immers ook gewoon vlees niet heel lang in de vriezer bewaren.

Weer iets geleerd dus.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Bevroren insecten

Bericht door Mika »

My 2 cents:

Ik heb me vroeger toen ik klein was nooit iets aangetrokken van pesticiden, en altijd vers weideplankton gegeven aan al mijn kolonies, voor zover ik weet zonder problemen. Voornamelijk langpootmuggen, vliegen, en minder veldsprinkhanen, maar ook gaasvliegen, oorwormen, etc... Geef geen vrouwelijke langpootmuggen, want die leggen eitjes bij het sterven. Sommige vliegen doen hetzelfde met levenbarende maden...

Invriezen zal frequent de oplosbaarheid van de prooien veranderen, en mogelijk eten mieren dat niet graag. Ik heb praktisch enkel 'divagedrag' gezien daarop, dus is dat wel 'divagedrag'? Bij mieren die vast voedsel kunnen verwerken (ofwel de larven (die zelf rechtstreeks voeden) of de werksters (Messor) kan je dit wel proberen.

De laatste jaren voornamelijk gekweekte voedseldieren, omwille van minder tijd.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bevroren insecten

Bericht door Kegge »

Mika schreef: Invriezen zal frequent de oplosbaarheid van de prooien veranderen, en mogelijk eten mieren dat niet graag. Ik heb praktisch enkel 'divagedrag' gezien daarop, dus is dat wel 'divagedrag'?
Vrijwel elke kolonie die ik heb (20 stuks) liet de fruitvliegen liggen en nu worden alle fruitvliegen gulzig aanvaard. Ik durf daaruit te concluderen dat het geen divagedrag was.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Bevroren insecten

Bericht door Manimaner »

Ik kan inderdaad jou bevindingen bevestigen Kegge.
Ik heb de laatste weken precies hetzelfde, maar heb gelukkig wel nog een aantal verse dikkere fruitvliegjes en krulvliegen in de vriezer zitten. Alle fruitvliegjes die ik erin heb geschud hadden in het begin nog een goed gevuld achterlijf. maar de vliegjes die er al enkele maanden inzitten worden nauwelijks meer geaccepteerd en daarvan is ook het achterlijf kleiner en soms verschrompeld. Na het te checken zit er ook nauwelijks meer vocht in. Ze drogen dus gewoon uit.

Het gevolg daarvan is dat al mijn kolonies (Ook messor) de vliegjes die er nog goed uitzien mee naar binnen worden nemen, maar de oudere vliegjes links laten liggen. Enkele weken invriezen kan prima, maar niet te lang. 6-8 weken is inderdaad mogelijk. Ik heb het niet precies bijgehouden. 6-8 weken hebben ze zich echter sowieso wel redelijk gehouden.
Plaats reactie