Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
GdK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door GdK »

heeft er iemand ervaring met het omninest(TM) van AntsCanada(TM) want ik wil weten hoe het bevochtigings-systeem werkt. ik heb zelf een omninest(TM) gemaakt door verschillende lagen plexiglas op elkaar te leggen met alle benodigde kamertjes. ik wil ook weten hoe de mieren ermee omgaan. als ik bijvoorbeeld lasius niger heb. ik ga nu af en toe mijn plexiglas nest afmaken en dan kijk ik gewoon hoe ver ik kom.

ik zou dus graag willen weten hoe het bevochtigings-systeem werkt en hoe lasius niger ermee omgaat.

groeten
GdK
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Manimaner »

niet persoonlijk bedoeld, maar misschien is een eigen acryl nest met goed lopend bevochtigingssysteem toch iets te ver gegrepen voor een 13-jarige, maar vooral voor iemand zonder enige ervaring. Doe eerst meer ervaring op. Lees de topics over het zelf nesten bouwen en begin met een iets makkelijker te maken nest. :D dan kom je steeds meer dingen tegen en doe je ook ervaring op met bevochtiging, het schoonmaken van een buitenwereld ;) en het zelf maken van een nest. Natuurlijk is het hartstikke leuk dat je zelf dit soort dingen wilt bouwen en blijf het ook zeker doen!, maar probeer het voor nu iets simpeler te houden. Dan kan er ook minder mis gaan. :)

Succes!
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door ruttydm »

Antscanada gebruikt blauwe watten of zoiets.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Manimaner »

ja antscananda gebruikt sponzen die het water tussen bepaalde plaatjes verspreid.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Sneeuwuil »

GdK schreef:heeft er iemand ervaring met het omninest(TM) van AntsCanada(TM) want ik wil weten hoe het bevochtigings-systeem werkt. ik heb zelf een omninest(TM) gemaakt door verschillende lagen plexiglas op elkaar te leggen met alle benodigde kamertjes. ik wil ook weten hoe de mieren ermee omgaan. als ik bijvoorbeeld lasius niger heb. ik ga nu af en toe mijn plexiglas nest afmaken en dan kijk ik gewoon hoe ver ik kom.

ik zou dus graag willen weten hoe het bevochtigings-systeem werkt en hoe lasius niger ermee omgaat.

groeten
GdK
Als je 2 lagen pleziglas op elkaar legt en er een nat watje tegen aan drukt, dan verpeidt het water zich geleidelijk tussen de platen. Van dan mechanisme wordt gebruik gemaakt. De meeste acryl nesten hebben een ruimte waar je water in kunt doen wat wordt vastgehouden door sponsachtig materiaal.

Kijk gewoon eens naar wat plaatsen van acrylnesten, dan zie je het wel.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Mika »

Het is wel interessant dat je het trademark bevestigt, en het dan gewoon namaakt...
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Sneeuwuil »

Mika schreef:Het is wel interessant dat je het trademark bevestigt, en het dan gewoon namaakt...
Namaken mag. Alleen verkopen onder die naam niet. Voor eigen gebruik zoals hier het geval is, is het helemaal nooit een probleem.

Alle autofabrikanten maken spul van elkaar na bijvoorbeeld. Dat mag zo lang je geen patenten schendt en het maar onder je eigen naam verkoopt.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Art747 »

Nou toevallig heb ik een paar Omninest Small in gebruik. Er zitten aan de zijkanten sponsjes, in de lengte. In het afdekplaatje zitten 3 gaten. Met een injectienaald kan je daar water in spuiten om het vochtig te houden. Er zit gaas aan de onder/zijkant. De ruimte voor de sponsjes heeft een 4 tal gaten die uitkomen in de kamertjes aan de zijkant. Er zijn een paar nadelen: De vochtigheid verplaatst zich niet heel erg goed door het hete nest. De mieren vreten gangen en gaten in de sponsjes (het gaas helpt niet goed), de gaatjes voor de injectienaald zijn vrij groot en kleine mieren soorten kruipen hier door naar buiten zeker Crematogaster scutellaris. Je kan i.p.v. het plaatje met de gaatjes ook en dicht plaatje gebruiken, maar dan moet het hele plaatje er af bij bevochtigen met als gevolg ontsnappingen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Mika »

Hmm, ik ken het nest niet, maar ik vind Crematogaster scutellaris geen 'kleine mieren'. Dat zijn medium mieren. Kleine mieren zijn bijvoorbeeld Solenopsis fugax, Plagiolepis pygmeae en Pheidole pallidula. Dat pleit dus niet voor het nest, hoewel Crematogaster scutellaris, en zeker grotere kolonies, echte ontsnappingsmeesters zijn.
DUCKDUCKGO!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Art747 »

Sorry, ik vind ze klein, maar dat zijn ze natuurlijk niet. Ik heb des tijds een week lopen zoeken waar ze nu uit kwamen tot dat ik er eentje op heter daad betrapte. Nou hoeven die Crematogaster niet heel erg vochtig, maar de Myrmica rubra wel degelijk. (off topic GvG vind het ook een ongeschikt nest voor deze soort, en ik denk dat hij daar misschien wel gelijk in heeft. Aan de andere kant zit het broed tegen de sponsjes aan, dus wat vocht betreft lijkt het niet zo'n groot probleem). Nog een tip voor de bouwers van nesten: Ik heb dat nest met Crematogaster op een stukje rioolpijp staan in en bakje water. Alleen het staat niet super stevig. Een opschroef of andere bevestiging aan de onderkant zou handig zijn.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Antscanada OmniNest(TM) hydratie systeem

Bericht door Tristan »

Hey Gdk!
Antscanada gebruikt een spons genaamd PVA. Die kan je voor zo ver ik weet enkel via internet bestellen en dan moet het waarschijnlijk van China komen. Alle soorten waterhoudende middelen zouden echter moeten werken. Ikzelf ben begonnen met oaseschuim maar ga het nu eens met watjes proberen omdat dat steviger is.
Art747 schreef:Nou toevallig heb ik een paar Omninest Small in gebruik. Er zitten aan de zijkanten sponsjes, in de lengte. In het afdekplaatje zitten 3 gaten. Met een injectienaald kan je daar water in spuiten om het vochtig te houden. Er zit gaas aan de onder/zijkant. De ruimte voor de sponsjes heeft een 4 tal gaten die uitkomen in de kamertjes aan de zijkant. Er zijn een paar nadelen: De vochtigheid verplaatst zich niet heel erg goed door het hete nest. De mieren vreten gangen en gaten in de sponsjes (het gaas helpt niet goed), de gaatjes voor de injectienaald zijn vrij groot en kleine mieren soorten kruipen hier door naar buiten zeker Crematogaster scutellaris. Je kan i.p.v. het plaatje met de gaatjes ook en dicht plaatje gebruiken, maar dan moet het hele plaatje er af bij bevochtigen met als gevolg ontsnappingen.
Offtopic: Een paar dagen geleden zijn mijn lasius sp. verhuisd naar een omni nest large met als gevolg: ontsnappingen! Ze zaten meteen bovenop het sponsje waarna ze door de spleet kropen tussen het afdekplaatje en het nest. De gaatjes voor een injectienaald had ik al afgeplakt...
Dat gaas helpt inderdaad niets. Dat zit er precies enkel voor de show. :lol:
Over het algemeen was het dus een teleurstelling...
Mijn buitenwereldje is ondertussen al helemaal kapot, ik heb alvast een andere aangesloten.
Plaats reactie