Niet-ideale omgeving

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Markhoor
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Niet-ideale omgeving

Bericht door Markhoor »

Beste forumleden,

Ik ben sinds deze week mij een beetje aan het verdiepen hoe ik best een kolonie kan starten. Gezien de info die ik had dacht ik direct aan de Lasius Niger. Ik was eerst van plan een gyne te bestellen via mierenboerderij.nl omdat ik al jaren geen gevleugelde mieren meer ben tegengekomen en dat leek me de eenvoudigste oplossing. Maar nu ben ik op vakantie aan de Belgische kust en hier liepen de mieren gewoon over straat.

Ik denk dat ik een gyne heb kunnen vangen op het terras van ons vakantiehuisje (duidelijk grotere mier (>1cm), zonder vleugels), ik hoop alvast dat ik prijs heb. Ik zou het eens nader moeten bekijken.

Maar ik was dus totaal onvoorbereid. Ik heb geen reageerbuis en geen watten. Het eerste wat dicht bij de hand kwam was een leeg spaflesje van 33cl. Daar zit de mier momenteel in, er zitten nog wat druppels in dus ze heeft water. maar het is dus niet de ideale opstelling. Watten is gemakkelijk te vinden in de dichtsbijzijnde kruidvat. Reageerbuisjes is blijkbaar iets moeilijker :-(. Hoop een babywinkel te vinden waar ze deze verkopen met doopsuiker bvb, of in een AVA maar daar geraak ik niet snel.


De vraag: Wat zijn de gevaren aan de huidige omgeving voor de gyne?
Zijn er nog plaatsen waar reageerbuisjes snel te vinden zijn waar ik niet aan gedacht heb?
Zijn er nog alternatieven die beter zijn?

Mvg
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Floris »

Voor het stichten van een kolonie heeft ze vooral een vochtige (maar niet natte, druppels zijn gevaarlijk), kleine en rustige omgeving nodig.
De kracht van een reageerbuisje met watten is dat het lang vochtig blijft, maar niet nat (geen druppels) en dat het daarom lang een geschikte omgeving zal blijven voor de kolonie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door gillesproost »

In de apotheek hebben ze reageerbuisjes en in sommige supermarkten bv. colruyt (belgie) hebben ze vanillestokjes of zo in een reageerbuisje te koop (wel duur)
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Kegge »

In supermarkten worden soms kruiden, zoals kaneel, in een soort reageerbuisjes verkocht. Je zou daar eens naar kunnen kijken en met wat watten en water heb je de perfecte opstelling.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door GvG »

Een stukje tuinslang dat je aan twee kanten dichtstopt met watten kan ook. Dan kan je ze aan één kant nat maken. Desnoods een klein bakje of potje met wat wcpapier dat je een klein beetje vochtig maakt met een paar druppels water.
Markhoor
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Markhoor »

Dank voor de snelle reacties. Ik denk dat ik dus de grootste kans maak om toch morgen eens in de spar te checken of ik niets vind dat beter bruikbaar is. De apotheek had ik zelf ook initieel gedacht maar mijn schoonmoeder (werkt in apotheek) zei me dat ze dat daar niet verkopen dus die piste had ik al verlaten. 24u later doet de gyne het alsnog goed voor zover ik kan zien. Laten we hopen dat ik morgenvroeg betere materialen kan vinden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door GvG »

Nee apotheken werken helemaal niet meer met reageerbuisjes, vroeger wel. Veel laboratoria hebben ook geen buisjes meer. Middelbare scholen werken wel nog veel met reageerbuisjes.

Edit: bij een apotheek hebben ze wel injectiespuitjes, die zijn vrij goedkoop. Die kun je, met wat fantasie, ook als alternatief voor een reageerbuisje gebruiken.
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door gillesproost »

Markhoor schreef:Dank voor de snelle reacties. Ik denk dat ik dus de grootste kans maak om toch morgen eens in de spar te checken of ik niets vind dat beter bruikbaar is. De apotheek had ik zelf ook initieel gedacht maar mijn schoonmoeder (werkt in apotheek) zei me dat ze dat daar niet verkopen dus die piste had ik al verlaten. 24u later doet de gyne het alsnog goed voor zover ik kan zien. Laten we hopen dat ik morgenvroeg betere materialen kan vinden.
In de apotheek van mijn ouders hebben ze er nog wel.
Ik heb er gisteren nog nieuwe besteld.
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Art747 »

Buisjes waar ze bloed in opvangen als er bloed bij je moet worden onderzocht is een alternatief. Je zou in een ziekenhuis op de afdeling bloedafname of een afname post om een buisje kunnen vragen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Floris »

Let op: in buisjes voor bloedafname zit anti-stollingsmiddel. Ik weet niet of de mieren daar last van ondervinden.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
gillesproost
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 augustus 2014
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door gillesproost »

Je kan ook een doosje van tandenstokers gebruiken het is net een heel breed reageerbuisje.
_____________
1x Pheidole Pallidula 100 werksters
1x Tetramorium sp. 1 gyne 4 werksters
1x Lasius Niger en broed
1x Lasius Niger 2 gynes en broed
1x Formica Fusca 2 gynes en 5 werksters
1x Formica Fusca 1 gyne en broed dat elk moment kan uitkomen!!!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door GvG »

gillesproost schreef: In de apotheek van mijn ouders hebben ze er nog wel.
Ik heb er gisteren nog nieuwe besteld.
Ja, bestellen kan in onze apotheek ook. Of hebben ze bij jou ook buisjes op voorraad?
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door TheRoeler »

Aansluitende vraag: ik heb ook net een gyne in een buisje met water achter watten gezet maar kan de wattenlaag te dik zijn? Dus dat het vocht er niet doorheen dringt? Ik heb vrijdagavond de gyne in een buisje en op zolder gezet maar er is nog niks gebeurd (net ff gekeken).
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Kegge »

TheRoeler schreef:Aansluitende vraag: ik heb ook net een gyne in een buisje met water achter watten gezet maar kan de wattenlaag te dik zijn? Dus dat het vocht er niet doorheen dringt? Ik heb vrijdagavond de gyne in een buisje en op zolder gezet maar er is nog niks gebeurd (net ff gekeken).
Je kan de Gyne het beste een paar weken met rust laten en dan nog eens kijken. Je drukt de watten zo ver mogelijk in het water zodat het net niet door het watten heen komt. Zoals hier wordt uitgelegd:



Ik heb ook de manier zoals het op het forum wordt uitgelegd geprobeerd. Er blijft dan bij mij water door het watten sijpelen en blijft er een heel klein plasje achter. Daar kunnen mieren gemakkelijk in verdrinken. Daarom maak ik mijn buizen zoals in de video is te zien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Manimaner »

Ik gebruik de forum manier en maak het buisje daarna gewoon droog.
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door TheRoeler »

Maar kan het mogelijk zijn dat er te veel watten tussen het water en de gyne zit waardoor er geen vocht door komt of is dat niet echt mogelijk vanwege de poreuze kwaliteiten van watten?
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Floris »

Daarvoor bestaat geen gevaar.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Markhoor
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Markhoor »

In de lokale spar niets gevonden dat op proefbuisjes lijkt. Maar ik heb geprobeerd om hetzelfde te bereiken mbv een tiktak doosje.
De tiktakjes allemaal opgegeten, water in het doosje, de watten erin geduwd. Volgens mij is het iets gemakkelijker met een buisje omdat dit cirkelvormig is en niet rechthoekig zoals het tiktak doosje.
Maar de watten werden goed vochtig terwijl er nog steeds water achter de watten zat en bij het ondersteboven houden kwam er geen water meer door.
Ik heb dan de gyne van het spa-flesje overgezet naar het tiktak doosje, het deksel er terug op gedaan maar de opening heb ik niet dicht gedaan met het bestaande klepje maar ook met watten omwille van de mogelijkheid om zuurstof door te laten.

De gyne heeft nu een woonomgeving van ongeveer 3 cm³, mss zelfs iets minder. Ik had ergens gelezen dat ze een kleine ruimte prefereren dus dat lijkt me ok, niet?

Voor de rest ligt het doosje nu in een kartonnen doos in een kamer. Dus constante temperatuur en geen licht. De gyne zelf lijkt nog steeds heel actief.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door GvG »

Goed idee! Heb je het doosje wel schoongemaakt? Mieren houden niet van menthol.
De gyne zelf lijkt nog steeds heel actief.
Dat zou door de menthol kunnen komen. Anders zou ik haar een paar dagen met rust laten en dan kijken hoe het gaat. Verhuizingen zijn erg stressvol voor mieren.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Art747 »

beetje off-topic... Het proefbuisje - water - watje systeem is op zich wel bijzonder. Er is namelijk een overdruk in de kamer met het water/watje. Het lijkt ook van belang hoe dik het watje is. En er zijn zogenaamde "vette watten" en "witte watten" (althans in Nederland) en ook dat maakt verschil.

Verder, als je de achterkant van een zodanig gemaakt proefbuisje zou kunnen verwijderen ( zoals ik heb geprobeerd), is het niet mogelijk om dat opnieuw te vullen met water, weer dicht te maken, en zo voort. Ik dacht dat dit een oplossing zou zijn voor buisjes die ter zijner tijd uitgedroogd raken en op nieuw van vers water te voorzien, maar werkt dat dus - vanwege de overdruk - helaas niet.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door GvG »

Of is het onderdruk? Ik heb ook wel eens een buisje proberen bij te vullen, maar zodra je ergens een gaatje maakt begint de boel te lekken.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door Art747 »

Onderdruk lijkt wel logisch GvG omdat het gaat lekken. Maar het proces lijkt op overdruk creëren. Doordat je het watje met druk tegen het water aanduwt, ontstaat er denk ik een lichte overdruk in het water. Zodra de druk weg valt, gaat het inderdaad lekken. Ik heb bij wijze van proef een buisje doorgezaagd, aan twee kanten een dop met rubber binnenstuk (bloedbuisje). met een naald kan je het dus vacuum zuigen of overdruk creëren. Beide gevallen werkt niet (bij mij).
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Niet-ideale omgeving

Bericht door GvG »

Nee, ik weet het ook niet. Het is hoe dan ook een wankel en kwetsbaar evenwicht. Als je er mee gaat rommelen werkt het niet meer.
Plaats reactie