Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door JDbaas »

Ik heb ampullen besteld met een oplosbare poedervorm van een biologisch aminozuren complex voor honingdauwsurrogaat.
Deze krijg ik vandaag binnen en zit ik met een aantal vragen:

-Heeft iemand anders dit al eerder geprobeerd? Zo ja, ging dit goed.
-Wat is dan de beste hoeveel gram in verhouding met het aminobolan ampul?
-Denken jullie dat dit gaat werken?
-Zijn jullie nieuwsgierig of dit gaat werken?
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door Kegge »

In een ouder topic wordt een recept voor honingdauwsurrogaat vermeld:

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=1065KLIK!

Offtopic: Als je meer aminobolan hebt dan nodig en je wilt er vanaf, dan wil ik wel een deel overnemen. (tegen betaling natuurlijk)
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door Floris »

Het idee bij de keuze voor van Aminobolan is dat alle aminozuren opgelost zijn, en dat mieren ze dus zeker kunnen opnemen. Als het poeder oplosbaar is (de vloeistof wordt helder), dan zou dat voor de mieren ook geen probleem moeten zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door Art747 »

Volgens mij heeft Mika dit recept ooit bedacht. Met Aminobolan heb je precies de juiste hoeveelheid aminozuren. Met poeder moet je eerst uitrekenen hoeveel poeder je nodig hebt en of de verhouding aan aminozuren het zelfde is. Misschien heeft dat poeder wel 100 x een bepaald amino zuur en Aminobolan niet. Zo zou je dus een bepaalde aminozuur kunnen overdoseren en je weet niet of dat goed is voor je mieren. Beetje vergelijkbaar met vitamine pillen. In de ene zit 1000 mg van een bepaalde vitamine en in de ander 150 mg van de zelfde vitamine.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door Kegge »

Art747 schreef:Volgens mij heeft Mika dit recept ooit bedacht. Met Aminobolan heb je precies de juiste hoeveelheid aminozuren. Met poeder moet je eerst uitrekenen hoeveel poeder je nodig hebt en of de verhouding aan aminozuren het zelfde is. Misschien heeft dat poeder wel 100 x een bepaald amino zuur en Aminobolan niet. Zo zou je dus een bepaalde aminozuur kunnen overdoseren en je weet niet of dat goed is voor je mieren. Beetje vergelijkbaar met vitamine pillen. In de ene zit 1000 mg van een bepaalde vitamine en in de ander 150 mg van de zelfde vitamine.
Oeps. Niet goed opgelet.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door JDbaas »

Ik heb een oplossing ervan gemaakt met kraanwater, het loste gedeeltelijk op. (het bleef troebel maar kreeg wel de kleur van aminobolan)
Ik ga nu kijken of het bezinkt en dat ik dan het wel opgeloste gedeelte kan afnemen en kan kijken of dit dan helder is.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door Art747 »

Maar welke "sterkte" heb je dan? m.a.w. hoeveel van welk aminozuur per ml heb je dan in je oplossing en is dat vergelijkbaar met de hoeveelheid in Aminobolan?
MichielAlexander
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 augustus 2015
Locatie: Den Bosch
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Aminozuren complex in poedervorm ipv aminobolan

Bericht door MichielAlexander »

Als je bezinksel hebt, dan zijn dat zeker je aminozuren en heb je een 'slappe' oplossing gemaakt. Je kan proberen om tijdens het oplossen te zwenken (dat is rustig rondjes draaien) en het te verwarmen tot 40 graden Celsius. Meer zou ik niet doen, want dat breekt de aminozuren af. Schudden is ook geen optie, want dan kan je ze breken.

Overigens, zodra je schuim ziet op je oplossing betekent dit dat er eiwitten/aminozuren beschadigd zijn. Schuim is dus ook een teken dat de oplossing minder is dan wat je hebt afgewogen/opgelost wilde hebben. (er zijn maar twee dingen die schuimen; kapotte eiwitten en vloeistoffen die basisch zijn, water heeft pH 7 en zal niet zomaar gaan schuimen)

Succes!

Groetjes, Michiel
Plaats reactie