Deksel of geen deksel

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Deksel of geen deksel

Bericht door Daisy »

Omdat ik met heel veel sterfte zit van mijn mieren heb ik toch een paar vraagjes.
Mijn kolonie was 7 maand oud, omdat er veel mieren stierven en het water van het buisje op was wilde ik ze verhuizen naar een ander buisje.
Ze wilden niet en had ik het nest verwarmd, jammer genoeg heeft mijn koningin daar het leven gegeven.
Maar wat was de oorzaak van de sterfte?
Ook in mijn ander nest van mijn formica viel de een na de andere mier dood.
Ze hebben niks met elkaar te maken, enkel ze krijgen hetzelfde eten en ze hebben beide het zelfde buitenverblijf, ik bedoel natuurlijk niet dat ze samen in een buitenverblijf zitten maar je snapt het wel, ze krijgen beiden suikerwater en honingwater, ook krijgen ze zelf gekweekte fruitvliegen die ik eerst kook.
Het buitenverblijf heeft een deksel met een strook gaas, waarom een deksel? omdat ik met een kat zit die maar al te graag de mieren eruit vist.
Er werd me verteld dat een deksel niet zo goed is, enkel voor condens en schimmels dit zie ik wel niet aanwezig in het buiten verblijf, dus zou het toch het deksel de oorzaak zijn?
De mieren hebben het ook 7 maand goed gedaan in het verblijf dus wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Na dat ze sterven worden ze heel sloom en drinken heel veel water.
Er werd me ook verteld om de mieren zo simpel mogelijk te houden, maar wat is simpel?
Gebruikersavatar
levi
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 september 2015
Gender:

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door levi »

welke soort is het?
1 lasius niger
1 lasius flavus
1 messor barbarus
2 formica fusca
1 tetramorium sp.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door ProXi »

Daisy schreef:Na dat ze sterven worden ze heel sloom en drinken heel veel water.
Dit vind ik best wel knap ;)

De deksel zal echt niet de oorzaak zijn. Ik heb vrijwel op al mijn kolonies deksels zitten.
Mogelijk zijn je mieren aangetast door een virus/ziekte of bacteriën. Zeker als het bij beide kolonies fout gaat.Volgens mij had je ook andere reptielen in huis als ik het me goed herinner? Misschien heeft het daar mee te maken en hebben die iets overgedragen.

Kan ook zijn dat het nestgedeelte te droog is, zeker als ze zoveel drinken. Mogelijk zijn de klimaat omstandigheden (leefomstandigheden) niet goed. Maar dat zou bij Lasius niger en formica niet zo snel fout gaan. Die hoef je niet te verwarmen en luchtvochtigheid maakt niet heel veel uit. Hoewel tropische denk ik niet ideaal is, maar dat zal vast niet het geval zijn. Staan ze wellicht in de zon of juist op de tocht? Van de stress zal het ook niet zijn, daar kan Lasius niger goed tegen. Het kan ook met de voeding te maken hebben, dat toch daar iets mee mis is. Dit kan ook verklaren waarom het bij beide fout gaat.

Zo simpel mogelijk is eigenlijk gewoon weinig poespas. Niet verwarmen, geen zand, geen lampjes, geen plantjes, geen andere decoratie. Dus gewoon een kale buitenwereld. Want daar kan het ook aan liggen. Misschien gebruik je spullen in de buitenwereld of materialen waarin giftige stoffen zijn verwerkt. Misschien wel de middelen (lijm/silicone) waarmee je gaas op de deksel hebt aangebracht bijvoorbeeld. Maar kunnen ook verven/chemicaliën zijn op eventuele decoratiemateriaal of de bak waarin ze leven.

De oorzaak is moeilijk te achterhalen vermoed ik.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Daisy »

Ja lol moest dus voor ze sterven zijn :p
Ze staan beide op mijn terrarium van mijn heremietkreeften, maar niet op een warme plek voelt gewoon koud aan.
Buiten wereld is kaal, heb er enkel drinktubes aan hangen, de drinktubes hebben een gaas die geplakt zijn met een soort kit deze komen van ants store, ook de buiten verblijven komen van ants store.
Als voeding krijgen ze dus zelf gekweekte fruitvliegen en suikerwater dat ik ook van ant store besteld heb, is een siroop dat je moet mengen met water.
Het moet iets zijn ik heb de formica uit het buitenverblijf gehaald met nog de 3 werkers en die doen het goed nu, ze zitten enkel in een buisje voorlopig, weet voorlopig niet wat er mee te doen.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Sneeuwuil »

In een buisje laten is goed hoor, dan hebben ze verder ook geen extra drinkwater nodig. Je opstelling zag er simpel genoeg uit.

Suikerwater bestellen is raar. Waar doel je op? Suikerwater is gewoon suiker met water.
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Daisy »

Ja die was vloeibaar die suiker moest je verdunnen, dan maak ik het voortaan wel zelf, is er een bepaalde volume dat je moet aanhouden?
Ik heb wel de oorzaak gevonden denk ik, bij beide bakken merkte ik dat er toch mijt aanwezig was, van waar komen ze?
Ik kook of bevries het eten altijd, zou het komen omdat ze op een terrarium staan?
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Kegge »

Daisy schreef:Ja die was vloeibaar die suiker moest je verdunnen, dan maak ik het voortaan wel zelf, is er een bepaalde volume dat je moet aanhouden?
Ik heb wel de oorzaak gevonden denk ik, bij beide bakken merkte ik dat er toch mijt aanwezig was, van waar komen ze?
Ik kook of bevries het eten altijd, zou het komen omdat ze op een terrarium staan?
Ik maak suikerwater van 3 delen water en 1 deel suiker.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Daisy »

Is het dan met warm water zodanig het beter op lost?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Manimaner »

volgensmij doet Kegge dat we (niet 100% zeker)l, maar het is absoluut niet nodig met 1/4 suiker.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Sneeuwuil »

Zelf neem ik een druppie honing, een beetje suiker en een boel water. Zeker 10:1 of nog meer water. Geen warm water, want dat maakt de honing kapot. Of dat een beter of slechter recept is dan anderen weet ik niet, zo heb ik het vasn het begin gedaan en werkt voor mij.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Kegge »

Daisy schreef:Is het dan met warm water zodanig het beter op lost?
Je kan suiker oplossen met koud of met warm water. Met warm water stijgt de oplosbaarheid van de vloeistof. Je kan dus meer suiker oplossen in warm water dan in koud water. Met de hoeveelheden die wij gebruiken maakt het niet uit.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Daisy
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 21 november 2015
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Deksel of geen deksel

Bericht door Daisy »

Ok thx :)
Plaats reactie