Lasius sp. (Wouter)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Lasius sp. (Wouter)

Bericht door Manor »

Hallo hier ga ik het hebben over mijn Lasius sp. kolonie. De gyne die ik Lexa heb genoemd (kon het niet laten ze een naam te geven) heb ik gevonden tijdens het werken in de tuin, en het is ook direct de eerste gyne die ik ooit in het echt heb gezien :)! Ik zag geen werksters/broed in de buurt dus heb ik haar in een reageerbuisje gestopt en in mijn kast gezet.
IMG_20160526_172901.jpg
Hierna heb ik nog veel zitten lezen over deze soort, en tips opgevolgd van sommigen hier, en heb ik haar een vliegje aangeboden, maar daar had ze tot vandaag nog niet naar opgekeken, dus heb ik het vliegje weer uit het reageerbuisje gehaald. Maar wat me wel ineens opviel, ze heeft eitjes gelegd, en volgens mij zijn het er redelijk veel, maar voor meer ervaren leden op het forum zal het waarschijnlijk niet zo veel zijn.
IMG_20160527_141219.jpg
Zoals ik al eerder vermeldde is het mijn eerste gyne, ik hoop dat ze het goed gaat doen en ik ga zeker de post updaten als er iets verandert is! :)

Reactie's en tips kunnen hier :
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8886
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Manor op 27 mei 2016, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius sp. (Wouter)

Bericht door Manor »

Even een kleine update.
Lexa had een moeilijke start, nadat ze zoveel eitjes had gelegd heeft ze hiervan een deel terug opgegeten, maar ze werd steeds magerder doordat de eitjes ook meer ontwikkelden, en na nog is een week zag ik niet meer veel beweging en was ik er bang voor dat ze het niet zou redden, dus dacht ik bij mezelf, laat ik nog is een poging wagen en een kleine spin en suikerwater op een watje in het buisje stoppen en zien wat er gebeurd. De kleine spin, die dood was natuurlijk werd direct aangenomen en dichterbij het broed gelegd, dus toen ik zag dat het aangenomen was, wat de eerste keer is, alle andere keren keek ze er niet naar om, heb ik het reageerbuisje weer in alu folie gedaan en in de kast gelegd. Na 2 dagen later te kijken lag de spin (of wat er van overbleef) wat verder weg van het watje en heb ik het er uit gehaald, en in de plaats een fruitvliegje aangeboden, gelukkig zag ik dat ze een stuk actiever was :)

Ik denk wel dat dit een goed teken is dat, ondanks de moeilijke start ze toch een kans heeft om het te redden :)
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius sp. (Wouter)

Bericht door Manor »

Het is even geleden, maar hier een update over Lexa.
Het ging weer wat minder goed met haar, ze had weer een hoop eitjes opgegeten, en ze nam ook geen voeding meer aan. Om haar toch nog een kans te geven heb ik er wat poppen van een wilde lasius niger kolonie aan toegevoegd en haar toen een weekje met rust gelaten. Na een weekje heb ik haar nog is bekeken en zag ik dat er een aantal werksters waren! :) En ook lag er nog een hoopje eitjes, jammer genoeg ook een mannetje, maar dit verschil kon ik niet zien tussen de poppen? Verschil tussen gyne poppen en werksters was wel goed te zien, maar tussen werkster en mannetje niet. Hopelijk red ze het, ik probeer haar zo weinig mogelijk stress te bezorgen, dus daarom ook nog geen foto, omdat het vaak wat langer duurt eer ik een goede foto heb genomen.
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Lasius sp. (Wouter)

Bericht door Manor »

Reactie's, vragen of tips mogen hier.
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=8886
Formica cunicularia
Lasius niger
Plaats reactie