Camponotus vagus (GvG)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Vragen en opmerkingen over dit blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=8909
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Manimaner »

Leuk blog met mooie foto's. Op basis van de foto's vind ik het echter moeilijk om in te schatten om hoeveel werksters het momenteel gaat. Een paar 100?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Dankje! Ik zal morgen een foto maken van de kamers. Ik weet het ook niet goed hoeveel het er zijn. Tegen de 200 denk ik.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Kegge »

Wat een verhaal! Ik zou toch redelijk in paniek zijn geraakt als een kolonie opeens compleet de benen zou hebben genomen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Antsps »

leuk verhaal! Wat een mazzel dat je ze zo kon overzetten :) Wat geef je ze nu zoals als voedsel?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Ja, het was wel even schrikken toen ik met een leeg buisje in mijn handen stond. De werksters die ik zag waren echter gewoon rustig aan het foerageren, dus ik wist dat ze ergens moesten zitten. Ik woon in een modern betonnen huis dus ze konden niet in de muur of de vloer zitten. Ik wel blij dat ík het ontdekte, en niet mijn vrouw. :) Ik had toen nog geen mierenkamer!

Ik geef ze suikerwater en Blaptica dubia's.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Mika »

Mooie mieren he. Ik had zo de indruk dat ze liever in hun thermostaat zaten.
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Ja echt prachtig. Ze hadden het inderdaad prima naar hun zin in de thermostaat. Ik heb hem uiteindelijk nog helemaal uit moeten kloppen om twee achtergebleven werksters en een paar poppen er uit te krijgen.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Kegge »

Eigenlijk best vreemd dat deze soort zo'n beetje overal in Europa voorkomt maar hier niet (meer). Zou dat komen omdat we veel te weinig bosrijke gebieden hebben?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Mika »

Ik heb daar ook al veel over nagedacht. In elk geval, aarden ze hier gewoon niet. Er zijn enkele locatie bekend van Camponotus vagus, die vermoedelijk met hout in onze landen terecht zijn gekomen, maar voor zover ik weet kunnen ze zich niet voortplanten hier.

België en Nederland zijn voor een groot deel gewonnen op zee, rivier en moeras, maar dat lijkt me ook niet de oorzaak te zijn. Mogelijk is ons weer te wisselvallig en ons klimaat te gematigd... In landen waar het geregeld kouder wordt dan bij ons, leven ze dan weer wel...De zomer is in Scandinavië voor zover ik weet, korter en kouder dan bij ons maar veel 'rechter' begrensd: mogelijk helpt dat bij hun sterk endogeen ritme?
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Afbeelding

Volgens dit kaartje komt C. vagus ook niet in Scandinavië voor. Het ligt volgens mij aan het klimaat, als ik zo naar het kaartje kijk. Het donkere gedeelte is het verspreidingsgebied van C. vagus.

Bron:
http://antclub.ru/lib/radchenko-a-g/obz ... camponotus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Mika »

Ik ga me vergist hebben over Scanidavië (ik dacht dat ze wel in Denemarken voorkwamen). Maar het continentaal klimaat klopt volgens mij wel voor Polen, ed.

Is er een speciale vermelding voor Camponotus japonicus?
DUCKDUCKGO!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Ja, nummer 2 (schuin gearceerd) is C. japonicus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Kegge »

GvG schreef:Afbeelding

Volgens dit kaartje komt C. vagus ook niet in Scandinavië voor. Het ligt volgens mij aan het klimaat, als ik zo naar het kaartje kijk. Het donkere gedeelte is het verspreidingsgebied van C. vagus.

Bron:
http://antclub.ru/lib/radchenko-a-g/obz ... camponotus
Dat verduidelijkt de boel aanzienlijk. Handige kaartjes en afkomstig van een Russische mierenwebsite nog wel. :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Kegge »

Dankjewel voor de update. Dit vind ik een hele mooie soort, zeker gezien de grootte van de individuele mieren. Iets om naar uit te kijken de komende jaren om ooit zelf te houden.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Westdijk »

Heel mooi om te zien. Ik heb twee vragen over de slang voor de bevochtiging en de gang. Heb je deze slang over de lengte voorzien van gaatjes of loopt het water rechtstreeks naar beneden om het nest aan de onderzijde te bevochtigen? De tweede vraag betreft de diameter van de door de mieren zelf gegraven gang. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Ik heb de slang met behulp van klei aan het gals bevestigd toen ik het gips ging gieten. Daarvoor had ik de slang gevuld met watten. achteraf heb ik de watten eruitgehaald. De slang is verder niet voorzien van gaatjes. Per keer kan ik ongeveer 15 a 20 ml in de slang gieten, dat is in ongeveer 20 seconden volledig opgenomen in het gips.

Het zelfgegraven gangetje loopt helemaal door tot de voorkant van de schuine wand, waar een mooi rond gaatje te zien is. Daar past een media werkster precíes doorheen. Een major werkster past er absoluut niet door. Het begin is wat breder en het loopt naar de uitgang taps toe. Op het smalst zal het dus enkele millimeters zijn. Ik gok 4 mm.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor de informatie. Ik kreeg zelfs meer dan ik om gevraagd had.
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Manimaner »

De foto's geven de kolonie mooi weer! Leuk om te zien dat ze het suikerwater (neem ik aan) zo fanatiek aannemen.
Ook een mooie hoeveelheid broed. Wanneer verwacht je dat dit nest te klein word?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Inderdaad suikerwater. Ik denk dat ik ze tot na de winter nog in dit nest kan houden. Als ze met dit tempo doorgroeien moeten ze in het voorjaar misschien al verhuizen. Ik heb een groot aquarium staan, leuk winterproject.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Floris »

Je eerste bericht in je blog is een mooie illustratie van hoe je mieren laat verhuizen: door ze betere omstandigheden aan te bieden en soms een klein beetje 'aan te moedigen'.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Westdijk »

Leuk dat je op deze wijze er mensen mee kennis laat maken.

Ik vraag me nu opeens af of er verschil is tussen wat de jongens of meisjes fascineert aan mieren en waarover ze graag meer willen weten. Zijn er bepaalde vragen alleen door jongens of meisjes gesteld of heb je hierin geen verschil geconstateerd?

De ouders van leerlingen zullen vast blij met jou zijn als de zonen of dochters thuis komen, vertellen wat de leraar vandaag had meegenomen en opeens ook graag mieren willen gaan houden. :D
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Kegge »

Lijkt me geweldig om het enthousiasme van de leerlingen te zien.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door GvG »

Westdijk schreef:Ik vraag me nu opeens af of er verschil is tussen wat de jongens of meisjes fascineert aan mieren en waarover ze graag meer willen weten. Zijn er bepaalde vragen alleen door jongens of meisjes gesteld of heb je hierin geen verschil geconstateerd?

De ouders van leerlingen zullen vast blij met jou zijn als de zonen of dochters thuis komen, vertellen wat de leraar vandaag had meegenomen en opeens ook graag mieren willen gaan houden. :D
Ik heb inderdaad een paar leerlingen die na de zomervakantie een gyne van me krijgen. Ouders zijn daar over het algemeen minder blij mee.

Op deze foto staan toevallig alleen meisjes, maar meestal zijn het de jongens die het meest geïnteresseerd zijn. De jongens vragen vaak praktische dingen, zoals "hoe komt u eraan", en "hoe heeft u dat gemaakt". Meisjes vragen vaak vanuit gevoel en emotie: "kunnen ze steken?" en "komen ze er niet uit?"
Kegge schreef:Lijkt me geweldig om het enthousiasme van de leerlingen te zien.
Dat is inderdaad een van de dingen die dit vak zo leuk maken!
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus vagus (GvG)

Bericht door Antsps »

Het lijkt me echt ontzettend leuk om zo les te kunnen geven over je hobby! :) En wat ouders betreft, misschien dat je op een ouderavond sommigen ook kan overtuigen ;)
Plaats reactie