Gyne Lasius Fulginosus?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
yavanbruggen
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door yavanbruggen »

Locatie:
-Geografische ligging: Utrecht
-Type vegetatie: keuken
-Nestplaats: Huis?

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Koningin?
-Grootte: ongeveer 6mm
-Kleur: zwart
-Aantal delen petiolus: 1
-Uitgebreide beschrijving: Collega heeft een aantal van deze gevleugelde mieren meegenomen voor mij. Lopen vrij veel rond in de keuken van het houten huis. Ik vermoed lasius fulginosus vanwege lokatie. Typische nestbouw is niet gezien in huis, maar wel houtstof.
-Foto: Dood exemplaar gefotografeerd met microscoop en mobiel. Lastig oriënteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door GvG »

Ja, dat ziet er uit als Lasius fuliginosus. Grote kans dat deze in het hout van het huis van je collega nestelen. In de muur, of onder de vloer bijvoorbeeld. Misschien doet hij/zij er goed aan om het nest op te sporen voordat het een groter probleem wordt.
http://www.nlmieren.nl/websitepages/LAS ... NOSUS.html
yavanbruggen
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door yavanbruggen »

Ok, dank je voor de info. Zal haar aanraden om haar huisbaas te bellen.

Overigens gelezen dat deze soort parasitair is in kolonie stichting en dus een lasius umbratus of lasius niger kolonie nodig hebben. Eventueel idee om een lasius niger kolonie te splitsen op een of andere manier en dan zo'n gyne erbij te doen? Hoeveel werksters moet ze minimaal hebben om dat te laten werken?
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door Manimaner »

Hoe wil je precies aan de gyne komen? Als die Lasius fuliginosus kolonie van haar is dan kun je beter gelijk die werksters(Lasius fuliginosus werksters) erbij zetten. De gyne vinden zal overigens bijna onmogelijk worden als ze echt in het hout van het huis zitten. Lasius fuliginosus heeft overigens vaak meerdere gynes in een kolonie.
yavanbruggen
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door yavanbruggen »

Gynes vliegen uit in haar keuken nu, dus dan is het hopen op een bevruchte gyne ;) Ook gelezen dat gynes voortgebracht door de kolonie niet in de eigen kolonie eieren gaan leggen, dus vandaar de vraag hoe je dat kan aanpakken met een "nieuwe" gyne
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door timdgd »

Ik heb zelf een tijd terug ook een gyne van dit soort gevangen en ingevoegd bij werksters van dezelfde soort. En ze leeft nog steeds. :D
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door GvG »

De gynes die nu uitvliegen moeten eerst paren met mannetjes uit een andere kolonie. Daarna zijn ze pas in staat om werksters voort te brengen. Het in gevangenschap introduceren van een parasitaire gyne bij een gastheer kolonie is iets waarbij zelfs de meest ervaren mierenhouders moeite hebben. Probeer het dus gerust, maar reken er niet te veel op dat het lukt.
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door timdgd »

Nee dat doe ik ook niet, ik ben alleen blij dat ik ze nu al z'n 3 tot 5 weken in leven heb gehouden :lol: .
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door GvG »

Dat is ook al best een leuke prestatie!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Gyne Lasius Fulginosus?

Bericht door Floris »

Als je meer wilt weten over Lasius fuliginosus, kun je daarvoor beter een nieuw onderwerp aanmaken. Dit subforum is voor determinatie. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie