hoe voederen in proefbuisje

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Rijmbrandt
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2016

hoe voederen in proefbuisje

Bericht door Rijmbrandt »

Hallo iedereen,

Ik ben beginner met Messor Barbarus. Ik heb echt alles gelezen van FAQ en beginnershandleiding enz, misschien heb ik erover gelezen ofzo.. Maar ik vraag me dus af hoe ik, met startende kolonie van koningin en enkele werksters, voortga met het proefbuisje (ik heb een mierenboerderij T-farm met zand gekocht: http://www.mierenboerderij.nl/mierenboe ... d-jun.html). Als je voedert kunnen ze toch snel uit het buisje kruipen?? En stoor je ze toch? Hou ik het afgesloten de eerste maanden? Maar hoe geef je dan water/suikerwater? Of laat ik het buisje open en leg ik het in de arena boven? En hoe geef je die fruitvliegjes?

Bedankt!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door pjpj001 »

Gebruik een klein plastieken bakje en leg de Proefbuis daarin, zorg dat deze vast staat. In de buitenwereld kan je dan eten aanbieden.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door GvG »

Hoi Rijmbrand, welkom.

Je kunt de mieren de komende maanden het beste in het buisje houden, dan ontwikkelen ze het beste. Heel kleine messor kolonies voer ik vaak in het buisje. Dan haal ik snel het watje eruit, stop er snel een of twee fruitvliegjes in, en dan het watje weer terug. Het vereist enige oefening. Ik kan het nu zonder dat er mieren ontsnappen. Tenminste, bijna. Soms moet ik mijn vinger even op het buisje houden. Als er toch eentje ontsnapt "veeg" ik haar voorzichtig op met het watje, en dan stop ik het watje zó in het buisje dat de werkster weer in het buisje zit. Het geeft inderdaad wat stress, maar ik kijk verder niet in de buisjes en ik voer dat soort kleine kolonies maar eens in de 5-7 dagen. Suikerwater geef ik ze bijna nooit, dat hebben Messor kolonies niet zo veel nodig. Ik geef wel eens een heel klein drupje in het buisje, maar dat raad ik je niet aan, dat gaat snel mis. Als je teveel geeft plakken de werksters vast, of je krijgt schimmel of iets dergelijks. Water hoef je niet te geven, dat zit al in het reageerbuisje.

Als ze 5 tot 10 werksters hebben geef ik ze meestal een buitenwereld:

Afbeelding
Afbeelding
2015-04-09 10.33.54.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijmbrandt
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2016

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door Rijmbrandt »

Bedankt voor de goede reacties en zeker ook voor de uitgebreide info, GvG!
Nog een bijkomende vraag: komt de koningin zelf naar buiten om te drinken als het water in het watje is opgedroogd en je dus water aanbiedt in de pilstrip in de buitenwereld? Of heeft ze niks nodig?
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door ruttydm »

De koninging komt bijna nooit naar buiten. De werksters zullen dan water gaan drinken. Maar dat watje zal niet snel opdrogen hoor. Als je ziet dat het water in het reservoir bijna is opgedroogd leg je er best een tweede reageerbuis naast.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door GvG »

De werksters zullen dan water gaan drinken.
Klopt. En de werksters voeden de koningin. Dat hoeft ze dus niet zelf te doen.
Rijmbrandt
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2016

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door Rijmbrandt »

Thanks!
Rijmbrandt
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2016

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door Rijmbrandt »

Waarom moet je trouwens suiker altijd in water geven? Een suikerklontje zouden ze toch ook gewoon lusten? Of kunnen ze dat onvoldoende bijten ofzo?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door Floris »

Mieren kunnen alleen vloeibaar voedsel eten. Als je bedenkt hoe dun hun middel is, is dat eigenlijk niet zo verrassend. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: hoe voederen in proefbuisje

Bericht door Mika »

Ik zou inderdaad alles eens een paar keer lezen, ook de links die in de introductie staan.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie