Ongelooflijk toevallig of niet?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JayBatick
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016
Leeftijd: 43

Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door JayBatick »

Gegroet allemaal!

Vandaag is er iets heel raar gebeurd. Mijn kamer is op zolder, en het begon te regenen. Het raam stond open dus ik ging het toe doen en toen zag ik daar een insectje lopen. Dat gebeurt wel vaker, dan vliegen ze eronder en zijn ze helemaal verward dat ze niet door het glas heen kunnen. Ik probeerde het insectje dus vast te krijgen om die terug buiten te laten, en ik was vrij verbaasd dat ze niet eens de moeite deed om te vliegen. Daarna (probeerde ze te vluchten ofzo, en) viel ze op de grond, en probeerde ook weer niet eens weg te vliegen of wat dan ook. Ik kreeg de kans om het eens van dichtbij te zien en het leek verdacht veel op een koningin, dat verklaart waarom ze niet probeerde weg te vliegen. Ik weet dus niet helemaal zeker of dit wel een koningin was. Eigenlijk had ik gepland om op het einde van de maand op zoek te gaan naar een koningin, als de bruidsvluchten al volop bezig zijn. Het kan natuurlijk wel, aangezien het vandaag bloedheet was. Ik wil gewoon weten of het mogelijk is want het zou wel zeer toevallig zijn... Een scherpe foto nemen gaat niet, ik heb niet echt iets om scherpe foto's mee te nemen. Is het gewoon het beste om te wachten tot ze wel of niet eitjes legt? Dat is in ieder geval wat ik voorlopig ga doen.

Jean-Baptist
Nooit geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door Floris »

Het vlieggedrag, of vooral de afwezigheid daarvan om te vluchten, hoort wel bij een 'vliegende mier' inderdaad.
Heb je haar niet kunnen vangen?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
JayBatick
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016
Leeftijd: 43

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door JayBatick »

Floris schreef: Heb je haar niet kunnen vangen?
In feite heb ik haar wel kunnen vangen, en in een goede proefbuis gestopt met water. Nu ga ik wachten op eventuele eitjes om te weten of ze bevrucht is
Nooit geschoten is altijd mis
Manimaner
Lid
Berichten: 1156
Lid geworden op: 11 maart 2015
Locatie: Heerlen: Zuid Limburg
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door Manimaner »

Heb je geen onscherpe foto? Beter dan niets.
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door Manor »

Had gisteren ook een gyne gezien, maar voor ik het wist was ze weg in het gras
Formica cunicularia
Lasius niger
Gebruikersavatar
JayBatick
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016
Leeftijd: 43

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door JayBatick »

UPDATE

De mier heeft succesvol de nacht overleefd. Hij zit nog steeds veilig in zijn reageerbuisje.

Ik heb er nu wel een foto van kunnen maken, Heb een beetje moeten prutsen met de kwaliteit zodat ik het kon uploaden maar het is gelukt.

De vleugels lijken er nog altijd op te zitten, en volgens mij zijn er nog geen eitjes gelegd. Hoelang zou dit ongeveer moeten duren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nooit geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door XToF »

Dit is inderdaad een koningin.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door GvG »

Die vleugels hadden er al af moeten zijn. Dat is meestal een teken dat ze niet bevrucht is. Eitjes leggen gebeurt meestal binnen enkele dagen. Onbevruchte gynes leggen vaak ook eitjes.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door pjpj001 »

Geef haar nog even een aantal dagen rust, het komt voor da ze de vleugels er niet af halen maar toch bevrucht zijn. Kleine kans maar er is er 1.
Gebruikersavatar
JayBatick
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016
Leeftijd: 43

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door JayBatick »

pjpj001 schreef:Geef haar nog even een aantal dagen rust, het komt voor da ze de vleugels er niet af halen maar toch bevrucht zijn. Kleine kans maar er is er 1.
Vandaag is er echter 1 vleugel afgegaan, dus ik blijf optimistisch zijn! :D
Nooit geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door JDbaas »

JayBatick schreef:
pjpj001 schreef:Geef haar nog even een aantal dagen rust, het komt voor da ze de vleugels er niet af halen maar toch bevrucht zijn. Kleine kans maar er is er 1.
Vandaag is er echter 1 vleugel afgegaan, dus ik blijf optimistisch zijn! :D
Dat is inderdaad een goed teken.
Je kan haar het best even een week met rust laten (op een donkere plaats zonder teveel trillingen.) en daarna even een vlotte blik erop werpen om te kijken of alles nog goed gaat.
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Gebruikersavatar
JayBatick
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2016
Leeftijd: 43

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door JayBatick »

JDbaas schreef:Je kan haar het best even een week met rust laten (op een donkere plaats zonder teveel trillingen.)
Moet ik haar dan nog van iets extra voorzien of is het water in de proefbuis genoeg?
Nooit geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
JDbaas
Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 juli 2015
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Ongelooflijk toevallig of niet?

Bericht door JDbaas »

JayBatick schreef:Moet ik haar dan nog van iets extra voorzien of is het water in de proefbuis genoeg?
Ze zou wel een poosje met haar reserves vooruit kunnen, ze zal meer hebben aan rust dan aan voedsel.
Je zou wel eerst even kunnen kijken welke soort het is. (hierbij kun je de determinaties op dit forum gebruiken en/of https://www.antweb.org/taxonomicPage.do ... mages=true)
gehouden:
Myrmica rubra,Lasius niger,Messor barbarus,lasius flavus,polyrhachis dives
Plaats reactie