Beginnen met Messor barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Bartj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Beginnen met Messor barbarus

Bericht door Bartj »

zojuist mijn bestelling geplaatst voor mijn eerste mieren kolonie al veel zitten lezen op dit forum en vaak tegen gekomen dat het nest niet te groot moet zijn en de eerste tijd echt alleen met een reageerbuisje te doen.
dit lijkt mij lastig met eten geven water hebben ze genoeg in het buisje.
mijn idee was om het reageerbuisje aan te sluiten op een kleine buitenwereld en daar dan wat zaden en fruitvliegjes in aan te bieden en dan het reageerbuisje als nestdeel af te dekken tegen het licht.

is dit aan te raden?
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Beginnen met Messor barbarus

Bericht door Martijn »

Dat is prima hoor. Beginners hebben nogal de neiging om te snel over te gaan op een groter nest, terwijl dit helemaal niet nodig is en juist nadelige gevolgen kan heb. Aan een reageerbuisje heeft de kolonie haar eerste maanden meer dan genoeg!
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Beginnen met Messor barbarus

Bericht door GvG »

Heb je de beginnershandleiding gelezen, Bartj? Daarin vind je een beschrijving van een buizennest, dat overeenkomt met jouw idee.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Beginnen met Messor barbarus

Bericht door Antsps »

Ja dat kan. Als je kijkt bij blogs van Messor sp staan er vaak foto's van set-ups bij; lees deze blogs eens door dan kom je vanzelf op een paar goede ideeën. Belangrijk met Messor is dat je ze veel rust geeft en trillingen probeert te voorkomen.

Offtopic: Iedereen is me voor :lol:

Grt.
Bartj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Beginnen met Messor barbarus

Bericht door Bartj »

Dankjewel voor de snelle reactie's ik zal nog eens naar de Blogs gaan kijken maar dan weet ik iniedergeval dat ik goed begin!
Bartj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 juni 2016
Gender:

Re: Beginnen met Messor barbarus

Bericht door Bartj »

Ze zijn BINNEN!!! erg gaaf wat is die koningin groot! en 4 werksters op het moment en wat broed heb de buitenwereld aangesloten op de reageerbuis en wat fruitvliegjes en zaadjes erin gedaan reageerbuis afgedekt zodat deze donker ligt en op een rustige plek gezet ben benieuwd maar ga over een paar dagen pas weer kijken
Gebruikersavatar
Mitra
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 juli 2016

Re: Beginnen met Messor barbarus

Bericht door Mitra »

Hallo Bartj, hoe gaat het met de kolonie?
If you can't stop thinking about it, Don't stop working for it.
Lasius niger kolonie http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 079#p67079
Plaats reactie