Koningin buiten het nest

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Hallo forumgenoten,

Iedere ochtend als ik mijn bed uitkom is één van eerste dingen die ik doe is bij mijn mieren kijken ik heb 2 Lasius niger kolonies en 1 Messor barbarus kolonie.

Maar deze ochtend schrok ik mij een hoedje om het even netjes uit te drukken.

De koningin van mijn Messor barbarus kolonie zat samen met haar werksters buiten het nest bij het buisje met water.

Ik denk zelf dat ze dus behoefte aan water hadden omdat ze alleen maar op het watje blijfen van het waterbuisje he ze nu een exstra nest aangeboden met nieuw water en hoop nu dat ze in dat nieuwe nest gaan.

Hierbij 2 foto's.

Vrg,

John.
20160703_093046.jpg
20160703_093004.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door ntume »

Tja zoals ik het nu zie was er inderdaad behoefte aan vocht. Misschien is het vorige buisje lek gegaan en kwam er water bij de gyne?

Ik zou het bakje sowieso even anders positioneren. Zorg dat het water gedeelte van de warmtemat af ligt. De houtjes zorgen ervoor dat er wel wat van die infra rood straling afgaat, maar toch verwarm je nu ook de watervoorziening. Ikzelf heb de helft van de buis en de 'buitenwereld' op de mat. Zo kan ik 3 a 4 bakjes kwijt op 1 mat van 28x24cm.

Afbeelding
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Nee er was geen lek. Maar je heb wel gelijk in dat het water misschien te warm lig. Ik heb ze nu een nieuw nest met water aangeboden en het buisje waar ze op zaten verwijderd nadat ik natuurlijk gedudig heb gewacht tot ze er niet meer op zaten.
Ze hebben er alleen niet echt haast mee om het nieuwe verblijf te betrekken want ze lopen nog steeds rond in het buitenverblijf.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door GvG »

Het forum "leden" is om jezelf voor te stellen. Ik heb dit onderwerp verplaatst naar de beginnersvragen.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Artilux »

Mijn gyne van m'n Messor barbarus kolonie was ook vaak buiten te vinden. Durf niet te zeggen of het kwaad kan, wellicht een nieuw buisje aanbieden?
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Nu 10 uur verder enze hebben ook alhet broed uit het oude nest gehaald en vertoefen nu onder het stripje met watje.

Heb inmiddels het oude nestbuisje verwijderd in de hoop dat ze de nieuwe gaan bewonen.

Vind het toch een beetje raar dat ze er nu nog niet inzitten.

Maar ja kan nu niks anders doen dan wachten.
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door RJ »

Dat verhuizen blijft toch iets apparts en onbegrijpelijk voor ons mensen, maar gelijk ook heel fascinerend haha!

Bij mijn Wasmanni kolonie duurt t ook al even ze willen het beschimmelde buisje gewoon niet verlaten..
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Zo we zijn een dag verder en gelukkig is ze in het nieuwe nestbuisje gaan zitten met haar werksters.

Met weer een nieuwe ervaring rijker ben ik toch opgelucht dat ze eruiteindelijk voor gekozen hebben om toch het nieuwe nest te betrekken.
Bewaker1
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 november 2015

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Bewaker1 »

Gelukkig maar dat het goed is afgelopen!
1 x Lasius Niger - 40 werksters
1 x Lastius Niger - 35 werksters
3 x Lasius Flavus 4 tot 8 werksters

Opzoek naar:
Lasius Brunneus
Myrmica rubra
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Ja helaas iets te vroeg gejuigd.
Was even vanmorgen even weggegaan en toen zaten ze nog in het buisje ,kom terug en toen zaten weer met zijn alle buiten het buisje op de zelfde plek als gister .

Ga nu gewoon even aankijken denk dat het toch iets met warmte te maken heb.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Hiebij foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Nu is het helaas nog niet goed te zien op het moment dat ik mijn telefoon boven het bakje hield hadden ze de boel net iets opgeschoven. Ze zaten de hele tijd boven het gedeelte waar de boden het houtje raakt wat tussen het glazenbakje en de warmtemat lig.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antsps »

Op je eerste foto is te zien dat je warmtemat geheel onder de set-up ligt. Je kan beter een deel bedekken zodat je een gradient krijgt. Anyway, als je meerdere reageerbuisjes in je buitenwereld legt onder verschillende condities (temperatuur) zullen ze uiteindelijk wel een goede uitkiezen.
Tot slot, je moet niet het waterreservoir verhitten; dit zorgt voor condens vorming.

Grt.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Nee dat lijkt misschien zo op de eerste foto maar dat is niet zo. Dat geddeelte wat je daar ziet is niet anders dan de laaste foto.
Maar i.d ik moet nog iets verzinnen voor het gedeelte van het buisje met water. Maar als je goed kijkt ligt juist dat gedeelte wel vrij van de warmtemat. Maar misschien moet ik de bak anders zetten op de warmtemat. Maar wil ze eerst toch vooral rust geven. Voor ik weer gaat klooien met de bak. Het grappige(of niet)is wel dat ik ze iets meer dan 1 maand heb en alleen de dag dat ik ze bezorgd kreeg heb ik gekeken en de rest van de tijd heb ik hun met rust gelaten en alleen in de buitenwereld bewonderd. Maar goed iedereen die mieren houd zal dit soort momenten hebben gehad.
Wat ik vooral hier op de forums lees is toch gewoon geduld hebben.
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

De setup is nu alleen één nieuw nestbuisje met water.
En een pillenstrip met suikerwater meer lig er niet in de bak.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Mierenboeranoniem »

Hey, misschien dat je dit nog leest. Mijn messor gyne deed dit ook wel eens, is volgens mij niet erg. Ze doet het tenslotte zelf.
Laatst gewijzigd door Mierenboeranoniem op 04 sep 2016, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door GvG »

Als ik het goed begrijp waren jouw mieren af en toe nogal in paniek. Als de gyne dan naar buiten komt is dat absoluut niet goed. Dat ze het zelf doet maakt niet uit.

Het is absoluut geen normaal gedrag als een gyne het nest verlaat. Zij is de belangrijkste van het nest en in de natuur zal zij dus ook nooit het nest verlaten. Veel te gevaarlijk. Als ze gepakt wordt door een andere kolonie of door een vogel gaat de hele kolonie verloren.

Ik lees hier vaker dat een Messor gyne in de buitenwereld loopt. Ik kan het niet verklaren, en ik weet ook niet of het veel kwaad kan. Ik weet wel dat het een teken is dat er iets niet klopt, het is geen normaal gedrag.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Mierenboeranoniem »

Ze doet het ook niet meer, alleen ik denk niet dat het ernstig is. Echt gestresst leek ze niet. En bovendien deed ze het ook alleen maar als ik voedsel gaf.
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
Antjohn67
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 april 2016

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Antjohn67 »

Nee het was toen een paar dagen dat ze buiten kwam. Ik zelf denk nogsteeds dat het te maken had met vocht tekort. Maar nu kom ze al een hele tijd niet meer buiten het nest en gaat het erg goed met de kolonie.
Mierenboeranoniem
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 juli 2016
Gender:

Re: Koningin buiten het nest

Bericht door Mierenboeranoniem »

Leuk om te horen, met die van mij gaat het ook goed :)
Ik weet wel wat van mieren nu.
1x Messor Barbarus > +-25 werksters + veel broed
Plaats reactie