Goede opzet?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Plainguy
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 januari 2016
Locatie: Omgeving Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 32

Goede opzet?

Bericht door Plainguy »

Hey,

Ik heb zojuist een aantal gyne's gevangen voor het eerst.
Jammer genoeg waren mijn reageerbuisjes nog niet binnen toen de bruidsvlucht begon hier.
Dus ben ik naar de bloemist gelopen en heb ik daar wat water buisjes(plastic) gekocht.

Nou vraag ik me af of mijn opzet zo goed genoeg is of dat ik ze over moet zetten naar de glazen reageer buisjes die ik deze week nog hopelijk binnen krijg.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Goede opzet?

Bericht door Martijn »

Ziet er prima uit hoor! De 'kamertjes' zijn mooi klein. Het is wel beter om ze in het donker te laten staan, maar dat is waarschijnlijk ook het geval. :)
Gebruikersavatar
Plainguy
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 januari 2016
Locatie: Omgeving Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Goede opzet?

Bericht door Plainguy »

Martijn schreef:Ziet er prima uit hoor! De 'kamertjes' zijn mooi klein. Het is wel beter om ze in het donker te laten staan, maar dat is waarschijnlijk ook het geval. :)
Goed om te horen, danku wel voor de reactie.

En ja ze staan in een doos achter in een kast die zelden word gebruikt. :D
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Goede opzet?

Bericht door GvG »

Ja, dit is prima voor de mieren. Voor jou is het wat minder omdat je ze slecht ziet. Echter, verhuizen is niet zo goed voor de mieren als ze eenmaal eitjes hebben dus kun je ze beter hier in laten. Er komen waarschijnlijk nog wel wat bruidsvluchten, dus je kan nog meer gynes vangen en in glazen buisjes doen.

Je kan ook een paar van de plastic buisjes in de koelkast leggen zodat de gynes geen eitjes gaan leggen, en ze naar glazen buisjes overplaatsen zodra je die binnen hebt.
Gebruikersavatar
Plainguy
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 januari 2016
Locatie: Omgeving Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Goede opzet?

Bericht door Plainguy »

GvG schreef:Ja, dit is prima voor de mieren. Voor jou is het wat minder omdat je ze slecht ziet. Echter, verhuizen is niet zo goed voor de mieren als ze eenmaal eitjes hebben dus kun je ze beter hier in laten. Er komen waarschijnlijk nog wel wat bruidsvluchten, dus je kan nog meer gynes vangen en in glazen buisjes doen.

Je kan ook een paar van de plastic buisjes in de koelkast leggen zodat de gynes geen eitjes gaan leggen, en ze naar glazen buisjes overplaatsen zodra je die binnen hebt.
De foto is niet helemaal zuiver dus ik snap wel waarom je het ten orde breng.
Maar gelukkig kan ik redelijk goed naar binnen kijken dus dat is geen probleem.

Ik was meer bezorgt over het feit dat de buisjes van plastic zijn gemaakt en dacht dat dit misschien een negatieve invloed op de gyne's zou hebben.
Sinds ik iedereen op het forum glas zie gebruiken.

Ook dacht ik dat er misschien te weinig water voor de gyne's bij zat, sinds mijn buisjes een stukje kleiner zijn dan standaard reageer buisjes.

Als nog bedankt voor je reactie en de tips, ik wist namelijk niet dat er meerdere bruidsvluchten zouden plaasts nemen. :D
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Goede opzet?

Bericht door Loesje »

Ik gebruik zelf graag glazen buisjes omdat je die uit kunt koken en er mooiere fotos door kan maken dan door plastic, dat zal je misschien als enige nadeel ondervinden met je huidige buisjes. Te weinig water is niet snel een probleem, eer dat het buisje leeg zal zijn zullen je kolonies al groot genoeg zijn om een buitenwereldje aan te kunnen bieden, dan kan je daar altijd extra water aanbieden of een nieuw buisje met reservoir als nest aanbieden.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Plainguy
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 januari 2016
Locatie: Omgeving Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Goede opzet?

Bericht door Plainguy »

Loesje schreef:Ik gebruik zelf graag glazen buisjes omdat je die uit kunt koken en er mooiere fotos door kan maken dan door plastic, dat zal je misschien als enige nadeel ondervinden met je huidige buisjes. Te weinig water is niet snel een probleem, eer dat het buisje leeg zal zijn zullen je kolonies al groot genoeg zijn om een buitenwereldje aan te kunnen bieden, dan kan je daar altijd extra water aanbieden of een nieuw buisje met reservoir als nest aanbieden.
Goed om te horen, dat zal ik dan ook zeker doen. :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Goede opzet?

Bericht door Mika »

Helemaal proper krijg je die glazen buisjes niet. Als ze breken heb je er problemen mee. Plastic buisjes kosten nagenoeg niets, en gooi ik gewoon vuil weg...

Je mag 'foundresses' in het licht laten: dit zou geen negatieve invloed hebben....
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie