mierenkoningin vleugels

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Dieeneman
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 april 2016

mierenkoningin vleugels

Bericht door Dieeneman »

Hallo

Vanmiddag heb ik een mierenkoninging gevangen die uit de lucht kwam vallen en in een tijdelijk bakje gedaan want mijn reageerbuisjes zijn nog onderweg maar de kongingin heeft nog steeds haar vleugels er niet afgebeten is ze wel bevrucht?
mierenfarmnl
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 mei 2016
Leeftijd: 22

Re: mierenkoningin vleugels

Bericht door mierenfarmnl »

Dat kan je nu nog niet weten. Maar meestal zijn ze niet bevrucht maar t zou wel kunnen
1x lasius Niger ~20 werksters
6x lasius Niger gyne (allen met eitjes :D )
4x lasius flavus gyne
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: mierenkoningin vleugels

Bericht door Artilux »

De vleugelspieren worden gebruikt als energiereserve wanneer de koningin begint met haar kolonie te stichten.
Echter wil het niet zeggen dat de koningin niet bevrucht is, daar is maar 1 oplossing voor, wachten!
Ik weet natuurlijk niet welk soort je hebt gevangen, maar ik acht de kans klein dat ze bevrucht is ;)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: mierenkoningin vleugels

Bericht door Mika »

Ik ga volharden. Je weet niet of de gyne gepaard heeft, of of de eitjes bevrucht kunnen zijn...

Het is heel goed mogelijk dat ik deze fout zelf verschillende keren gemaakt heb, maar daarom is het niet minder fout.

Een gyne die gepaard heeft, vliegt mogelijk nog een eindje verder, landt dan, en breekt haar vleugels af door ze naar voren te buigen. Die klus kan geklaard zijn op minder dan 30 seconden. Een gyne die niet gepaard heeft heeft geen sperma opgeslagen in haar spermatheek, en kan geen bevruchte eitjes leggen. Uit onbevruchte eitjes komen mannetjes. Bij het stichten van een kolonie kunnen mannetjes niet helpen, dus de larfjes of eitjes worden na verloop van tijd (als de gyne merkt dat het mannetjes worden) weer opgegeten.

Een gyne die niet gepaard heeft, kan, door stress of andere zaken, haar vleugels toch afwerpen: dit is dus waardeloos als argument. Gynes met vleugels die opvliegen hebben nagenoeg nooit gepaard, of willen er nog een keer voor gaan. Laat ze vliegen, er zijn er meestal genoeg.
DUCKDUCKGO!
Dieeneman
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 april 2016

Re: mierenkoningin vleugels

Bericht door Dieeneman »

Oke bedankt ik laat ze wel gaan dan
Plaats reactie