Help!!! Veel mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Kix
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 april 2017
Gender:

Help!!! Veel mieren

Bericht door Kix »

We hebben een hele emmer vol rode mieren. Hoe vinden we hieruit een gyne? Of hoe krijgen we deze kolonie in een nest?

Groetjes, Kix
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Martijnk »

Deze blog geeft je wellicht wat inspiratie... Hij heeft ook zijn kolonie moeten verhuizen. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=6318
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door dvd »

Kix schreef:We hebben een hele emmer vol rode mieren. Hoe vinden we hieruit een gyne? Of hoe krijgen we deze kolonie in een nest?

Groetjes, Kix
Heb je deze mieren opgegraven?Als het bosmieren zijn ( formica rufa/polyctena ) mag je ze niet houden!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door pjpj001 »

dvd schreef:
Kix schreef:We hebben een hele emmer vol rode mieren. Hoe vinden we hieruit een gyne? Of hoe krijgen we deze kolonie in een nest?

Groetjes, Kix
Heb je deze mieren opgegraven?Als het bosmieren zijn ( formica rufa/polyctena ) mag je ze niet houden!
Als ze dat zijn mocht je ze zelfs niet verstoren. Begin een kolonie door een gyne te vangen of door er 1 te kopen. Ga niet iets opgraven waarbij je niet eens weet waar je aan begint. Als je het dan toch niet kan laten denk dan na over wat je doet en bedenk een plan voor tot actie over te gaan.
Gebruikersavatar
Manor
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 14 mei 2016
Locatie: Vlaams Brabant
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Manor »

Het lijken mij inderdaad ook wel bosmieren.
Formica cunicularia
Lasius niger
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Trimpy »

Waarom mag je bosmieren niet houden?
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door pjpj001 »

Omdat hun aantal verminderd. Het staat in de wet dat het verboden is dat er iets met die nesten gebeurd.
Trimpy
Berichten: 51
Lid geworden op: 02 oktober 2016
Gender:

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Trimpy »

Bedank voor de info ik was namelijk van plan om zo'n nest te vangen. Dat ga ik dus niet meer doen! :D
neverbeam
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 april 2016
Locatie: veenendaal
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door neverbeam »

Eerst ene plan maken en dan actie lijkt mij zeker op zijn plaats.
Waarschijnlijk zit de gyne dieper in het nest en heb je de bovenkant van het nest er af geschaapt, er is dus een grote kans dat je geen gyne hebt.
Als je ervaring wilt opdoen met mieren of het opgraven hiervan zou ik volgende keer beginnen met een lasius niger nest of iets dergelijks. Hier kraait gaan haan naar als je er eentje opgraaft.

Maar anyways je hebt het nu al opgegraven. Dus probeer een goed alternatief te bieden voor wat ze nu ter beschikking hebben. Indien dit beter is zullen ze hier vanzelf naar toe verhuizen. Dan kun je ook zien of er een gyne aanwezig is.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Antario »

dvd schreef:
Kix schreef:We hebben een hele emmer vol rode mieren. Hoe vinden we hieruit een gyne? Of hoe krijgen we deze kolonie in een nest?

Groetjes, Kix
Heb je deze mieren opgegraven?Als het bosmieren zijn ( formica rufa/polyctena ) mag je ze niet houden!
dit klopt niet meer, sinds dit jaar is het niet meer verboden.


het is nog steeds geen goed idee omdat ondanks het veranderen van de wet ze nog steeds bescherming nodig hebben, maar het mag dus gewoon weer wel.
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door pjpj001 »

Antario schreef:
dvd schreef:
Kix schreef:We hebben een hele emmer vol rode mieren. Hoe vinden we hieruit een gyne? Of hoe krijgen we deze kolonie in een nest?

Groetjes, Kix
Heb je deze mieren opgegraven?Als het bosmieren zijn ( formica rufa/polyctena ) mag je ze niet houden!
dit klopt niet meer, sinds dit jaar is het niet meer verboden.


het is nog steeds geen goed idee omdat ondanks het veranderen van de wet ze nog steeds bescherming nodig hebben, maar het mag dus gewoon weer wel.
Waar heb je die informatie van? Ik kan enkel informatie vinden waarin staat dat ze nog steeds beschermd zijn.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Blue »

Ze zijn inderdaad minder beschermd dan voorheen maar dat betekent nog niet dat je zomaar een nest kan ontmantelen.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Mika »

Spuiten ze veel zuur, of weinig?

Lag er een dikke laag mieren op het nest?
DUCKDUCKGO!
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Hessel »

Ze zijn lichtbeschermd. Dit betekent dat men nesten op eigen terrein mag vernietigen (ik vind het wel vrij 'inhumane'). Dus tenzij je een nest in je achtertuin had was het inderdaad verboden wat je hebt gedaan.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Mika »

Ik neem aan dat de situatie in Belgie en Nederland verschilt.
Ik zou wel eens willen weten wat het effect is van bosmieren op de in België actief zijnde buxus- en taxus rupsen.
DUCKDUCKGO!
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door pjpj001 »

In België zijn laatst nog bouwprojecten tegengehouden door nesten bosmieren. De combinatie van de bosmieren en buxus en taxus rupsen komt bijna niet voor denk ik. Waar de buxus staat zijn geen bosmieren en omgekeerd.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Antario »

pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door pjpj001 »

Ik denk dat dit in België anders is. Vorig jaar heb ik op het KBIN nog met iemand gesproken die onderzoek deed naar miergasten bij bosmieren en hij kon enkel kolonies houden voor onderzoek met toestemming van de overheid (zeker niet voor recreatieve doeleinden).
Kix
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 april 2017
Gender:

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door Kix »

Ik heb ze terug gedaan naar van waar ze kwamen
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Help!!! Veel mieren

Bericht door pjpj001 »

Super, een koningin ging je er toch niet hebben Russen steken. Als je hulp nodig hebt bij het starten en kopen/zoeken van kolonies en gynes kan je het altijd vragen he.
Plaats reactie