Cephalotes sp?
Cephalotes sp?
Kan iemand mij vertellen welke Cephalotes sp uit Suriname dit is?
Heb deze film gemaakt op de Brownsberg.
Heb deze film gemaakt op de Brownsberg.
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Re: Cephalotes sp?
Zo op het eerste gezicht lijkt het inderdaad een Cephalotes sp.
Plaatje van Cephalotes artratus:

Plaatje van Cephalotes artratus:
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Het zijn zeer mooie mieren, maar ik heb te weinig kennis over hen om zelfs maar te kunnen beweren of de mier van de video te determineren is of niet.
DUCKDUCKGO!
- Harm
- Lid
- Contacteer:
Deze zien er inderdaad zeer mooi uit zeg! Vang eens een gyne daar 

When in doubt, C4
Uit jullie antwoorden mag ik opmaken dat deze niet in de hobby/cultuur gehouden worden? Jammer, volgens mij 1 van de meest interessante mierensoorten die er zijn ivm hun glidervluchten uit bomen. (zie youtube) en de rondwormen die hun achterlijf qua kleur doet veranderen.
Ik zag ook geen duidelijk patroon in hun gedrag als ik bij Parasol mieren heb gezien: Ze liepen een beetje te chillen en rustig te zonnen en een beetje rond te lopen. Totaal niet agressief en totaal niet bezig met voedsel, heel vreemd.
Over 2 jaar, mogelijk volgend jaar ga ik die richting uit. Als ik een bruidsvlucht zie stuur ik vanzelfsprekend iets per post

Ik zag ook geen duidelijk patroon in hun gedrag als ik bij Parasol mieren heb gezien: Ze liepen een beetje te chillen en rustig te zonnen en een beetje rond te lopen. Totaal niet agressief en totaal niet bezig met voedsel, heel vreemd.
Over 2 jaar, mogelijk volgend jaar ga ik die richting uit. Als ik een bruidsvlucht zie stuur ik vanzelfsprekend iets per post

- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Het zijn misschien heel interessant mieren om te houden, maar (nog) erg onbekend voor de hobby. Ik weet dat Kalytta ook een Cephalotes sp. aanbiedt en ook die vind ik prachtig. Erg grote verscheidenheid in dit geslacht van soort tot soort. Dat ze vooral in bomen leven vergemakkelijkt het houden vast niet. 

Hier vind je een franstalige blog over Caphaltes pusillus.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula

Meer als in: Hoe krijg je dergelijke dieren hier? In Suriname heb ik gemerkt dat er in ieder geval geen interesse van mensen is om zich in het kastesysteem van mieren te verdiepen. Ze kunnen je wat mieren opsturen, maar dat zullen allemaal soldaten/werkers zijn.Mika schreef:Mja, ik denk dat deze nog redelijk eenvoudig te houden zullen zijn.