Camponotus ligniperda verzorgen
Camponotus ligniperda verzorgen
Afgelopen Mei heb ik mijn eerste kolonie Camponotus ligniperda gekocht na lange tijd informatie verzamelen op dit forum. Nu heb ik op het moment alleen het idee dat ik iets mis want het loopt niet echt vlotjes.
Op dit moment heb ik het buisje met de gyne met 1 werker en wat eitjes in een klein aquarium zitten van antstore (Glass basins 30x20x20 cm with 27mm drilling). Daarbij heb ik een drinkbak met watten erin en eentje met water (bakjes zijn ter grootte van een flessen dop). Deze vul ik altijd tot de randen en ververs ik 1x per week. Ik heb geen belichting of verwarming op het moment, de bak staat op mijn slaapkamer waar het over het algemeen niet heel erg warm is.
Wat ik wil gaan doen is:
Het buisje verbinden met een tupperware bakje van 12x12x6 die ik afsluit met wat doorzichtige huishoudfolie. In het bakje doe ik 2 aspirines bakjes waarin ik elke dag ver suikerwater en water wil doen. Verder wil ik 1x per week een insect aanbieden. Een lamp op het tupperware bakje te zetten overdag en misschien iets van een verwarmmatje onder het buisje te doen.
- Wat is jullie idee hierover
- Wat voor verwarmmatje raden jullie mij aan
- Wat ik ook zou willen weten is hoe jullie het met het maken van het suikerwater doen. Maken jullie een flesje en zetten die dan in de koelkast
- Hoe lang kan je suikerwater bewaren.
- Andere tips en trucs!
Op dit moment heb ik het buisje met de gyne met 1 werker en wat eitjes in een klein aquarium zitten van antstore (Glass basins 30x20x20 cm with 27mm drilling). Daarbij heb ik een drinkbak met watten erin en eentje met water (bakjes zijn ter grootte van een flessen dop). Deze vul ik altijd tot de randen en ververs ik 1x per week. Ik heb geen belichting of verwarming op het moment, de bak staat op mijn slaapkamer waar het over het algemeen niet heel erg warm is.
Wat ik wil gaan doen is:
Het buisje verbinden met een tupperware bakje van 12x12x6 die ik afsluit met wat doorzichtige huishoudfolie. In het bakje doe ik 2 aspirines bakjes waarin ik elke dag ver suikerwater en water wil doen. Verder wil ik 1x per week een insect aanbieden. Een lamp op het tupperware bakje te zetten overdag en misschien iets van een verwarmmatje onder het buisje te doen.
- Wat is jullie idee hierover
- Wat voor verwarmmatje raden jullie mij aan
- Wat ik ook zou willen weten is hoe jullie het met het maken van het suikerwater doen. Maken jullie een flesje en zetten die dan in de koelkast
- Hoe lang kan je suikerwater bewaren.
- Andere tips en trucs!
Re: Eerste kolonie en dan???
Ik ken deze soort niet uit eigen ervaring.
Hier de info die ik kon vinden:
Camponotus ligniperda
Camponotus ligniperda is one of the biggest european ant species. Prefers sunny and dry slopes and can be found in stony ground as well as in rotten wood. Can be found in low-level as well as in mountains.
â– Taxonomy: Formicinae
â– Color: black with light red-brown abdomen
â– Distribution: Central Europe
â– Characteristics: Major- and Minor workers
â– Nutrition: Honey- or sugar water and insects
â– Hibernation: Yes
■Temperature: 20 - 25 °C
â– Nest building: Build their nest under wood with greater underground areas; also only soil nests
â– Planting: Similary to the forest or mountains with branches, roots, moos
â– Class: easy
â– Specifics: Has Minor- and Major workers. Very fortified; could with one bite decapitate formica-ants. They attack humans only by nest disruption. Shows activity by day and night (diurnal and nocturnal). They build nests preferably in wood or under stones. A radiant heating should heat a stone or an angle of the formicarium in the daytime.
Dus enige extra verwarming is aan te raden.
Je kunt warmtematjes kopen bij www.ter.nl.
Ik maak van de doppen van C1000 melkpakken "schoteltjes". Daar doe ik dan met een lepeltje suiker in en vul het vervolgens met water. Ik ververs het elke 3 dagen. Geen idee wat de maximale houdbaarheid is, maar het kan zeker bederven.
Voor tips over het ideale nest kan ik je niet bijpraten; wellicht één van onze bloggers.
Hier de info die ik kon vinden:
Camponotus ligniperda
Camponotus ligniperda is one of the biggest european ant species. Prefers sunny and dry slopes and can be found in stony ground as well as in rotten wood. Can be found in low-level as well as in mountains.
â– Taxonomy: Formicinae
â– Color: black with light red-brown abdomen
â– Distribution: Central Europe
â– Characteristics: Major- and Minor workers
â– Nutrition: Honey- or sugar water and insects
â– Hibernation: Yes
■Temperature: 20 - 25 °C
â– Nest building: Build their nest under wood with greater underground areas; also only soil nests
â– Planting: Similary to the forest or mountains with branches, roots, moos
â– Class: easy
â– Specifics: Has Minor- and Major workers. Very fortified; could with one bite decapitate formica-ants. They attack humans only by nest disruption. Shows activity by day and night (diurnal and nocturnal). They build nests preferably in wood or under stones. A radiant heating should heat a stone or an angle of the formicarium in the daytime.
Dus enige extra verwarming is aan te raden.
Je kunt warmtematjes kopen bij www.ter.nl.
Ik maak van de doppen van C1000 melkpakken "schoteltjes". Daar doe ik dan met een lepeltje suiker in en vul het vervolgens met water. Ik ververs het elke 3 dagen. Geen idee wat de maximale houdbaarheid is, maar het kan zeker bederven.
Voor tips over het ideale nest kan ik je niet bijpraten; wellicht één van onze bloggers.
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Re: Eerste kolonie en dan???
Ik raad honingdauwsurrogaat aan. Camponotus spp. eten relatief weinig insecten en drinken meer honingdauw. Alleen grotere kolonies zullen meer insecten gaan eten. Honingdauwsurrogaat kan je ongeveer oneindig lang in de diepvries bewaren. Suikerwater alleen is niet goed genoeg voor het broed om te groeien. Als je deze wel maakt, dan hoef je dit niet te bewaren. Dit kan je snel en gemakkelijk op de plek zelf klaarmaken door gewoon wat kristallen suiker met water te vermengen.
Warmtematjes maken op zich weinig uit, alle merken doen het goed. Er is wel veel prijsverschil, terwijl ze allemaal hetzelfde werken.
Warmtematjes maken op zich weinig uit, alle merken doen het goed. Er is wel veel prijsverschil, terwijl ze allemaal hetzelfde werken.
Re: Camponotus ligniperda verzorgen
Alvast super bedankt.Is het ook verstandig om naar een kleine buitenwereld te gaan zoals ik al aangaf? en hoeveel watt moet de warmtemat zijn aangezien je van 10 - 150 euro kan.
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Buitenwerelden zijn handig zodra je kolonie werksters heeft. Zo kunnen ze de buitenwereld gebruiken om voedsel te zoeken, zonder dat je zelf de insecten in het nest moet proppen.
Het vermoegn van een warmtematje is alleen maar afhankelijk van de grootte. Een matje van 6 watt heeft twee keer zoveel oppervlakte als een matje van 3 watt. Kleinere matjes zijn relatief wel duurder, i.e. je betaalt meer per watt, maar een te grote mat zuigt elektriciteit en kosten nog steeds meer. Mieren zijn maar kleine beestjes, dus met een kleine mat kom je prima toe. Ik heb zelf twee matten ~5 watt (even onder voorbehoud) van Ter.nl. Dus let goed op de grootte van de matjes.
Het vermoegn van een warmtematje is alleen maar afhankelijk van de grootte. Een matje van 6 watt heeft twee keer zoveel oppervlakte als een matje van 3 watt. Kleinere matjes zijn relatief wel duurder, i.e. je betaalt meer per watt, maar een te grote mat zuigt elektriciteit en kosten nog steeds meer. Mieren zijn maar kleine beestjes, dus met een kleine mat kom je prima toe. Ik heb zelf twee matten ~5 watt (even onder voorbehoud) van Ter.nl. Dus let goed op de grootte van de matjes.
Je heb niet per se een warmte matje nodig voor deze soort.
Iemand die veel ervaring had met deze soort en zelf ook een grote kolonie, had dat tegen mij gezegd.
Alleen anderen raden het wel weer aan.
Ik doe het ook nog zonder, aangezien het nu wel goed met ze gaat sinds de winterslaap, en ik gebruik ook geen matje.
Iemand die veel ervaring had met deze soort en zelf ook een grote kolonie, had dat tegen mij gezegd.
Alleen anderen raden het wel weer aan.
Ik doe het ook nog zonder, aangezien het nu wel goed met ze gaat sinds de winterslaap, en ik gebruik ook geen matje.
Oke bedankt voor het advies! Ik was een paar dagen weg geweest en de gyne is "druk" bezig geweest. Er zijn wat eitjes bij gekomen en er liggen nu 2 larven. Het zal nog wel even wachten zijn want bij de eerste werker duurde het ook 2 maanden.
Ik heb nog een kleine vraag. Op dit moment heb ik een gyne en mijn eerste werkster (van vorig jaar). Ik bied altijd suikerwater en water aan en soms een insect. Hoe vaak moet ik een insect aanbieden? als ik in het buisje kijk zie ik helemaal achterin nog een vliegje liggen.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Zo vaak als ze het eten. Als ze er niet van eten, lusten ze het niet of hebben ze genoeg. Als ze er van eten, kun je de volgende dag of een dag later nog eens aanbieden.
Daar ligt meteen mijn probleem. Als ik ze een insect aanbied nemen ze deze mee terug de buis in en kan ik niet goed zien of ze ervan eten.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Als ze het meenemen, zijn ze geïnteresseerd. Wanneer het op is, of het niet goed meer is, zal het buiten worden neergelegd.
Eten ze bij jou veel van het suikerwater?
Ik krijg de indruk dat ze het namelijk te weinig eten bij die van mij.
De achterwerken zwellen namelijk totaal niet op, terwijl ik dit bij mijn L. niger mieren wel duidelijk zie, en in het verleden ook bij deze soort.
Ik krijg de indruk dat ze het namelijk te weinig eten bij die van mij.
De achterwerken zwellen namelijk totaal niet op, terwijl ik dit bij mijn L. niger mieren wel duidelijk zie, en in het verleden ook bij deze soort.