Dat was inmiddels duidelijk, maar lijkt mij niet van toepassing hier. Een hoge kwaliteit in een forum betekent niet dat moderatoren (en andere gebruikers) onbegrijpelijk mogen reageren. Strenge moderatie ben ik niet zozeer tegen, wel tegen het ongastvrij zijn. Ik neem aan dat jullie ook willen dat de informatie toegankelijk is.Floris schreef:[...]
McK refereert niet voor niets naar invertebrate-focus. Dat forum is niet teloor gegaan door technische problemen...
We willen op Antforum niet een zo groot mogelijk aantal leden ten koste van alles.
Op elk forum moet een balans gezocht worden tussen kwaliteit (strenge moderators, zoals jij dat noemt) en vrijheid (zoals er op invertebrate-focus teveel was). Antforum is erop gericht een kwalitatief goed forum te zijn, niet een forum dat zoveel mogelijk mensen van dienst wil zijn met gemakkelijke antwoorden.
Nogmaals, de beheerders en moderatoren steken een hoop tijd in dit forum. Hiervoor mag van gebruikers (ook nieuwe) best verwacht worden dat ze zelf ook tijd nemen om de beschikbare informatie te vinden.
Daarbij denk ik dat de doelgroep veelal te hoog wordt ingeschat. Er zitten ook veel jongere mensen bij die het wellicht er moeilijk vinden om de weg op een forum te vinden (ik noem maar wat). Ik denk dat de helft van de leden gewoon de juiste berichten zoekt, maar die andere helft zal dan toch blijkbaar z'n weg niet gevonden hebben. Dat lijkt mij geen ramp en die mensen mogen best geholpen worden, imho. Dat verhoogt de kwaliteit van het forum juist drastisch.
Zie het maar als uit eten gaan bij een luxe restaurant, het kan heel erg mooi geserveerd worden met een fantastische topwijn in een prachtig interieur. Maar zodra de gastvrouw tegen je gaat blaffen is je eetplezier snel voorbij en is de kwaliteit van het eten ook gelijk gesneuveld. Daarentegen kan een tent met een iets minder striktere houding een minstens net zo goede kwaliteit voorschotelen terwijl de gastvrouw je vriendelijk benaderd en je vraagt of er misschien nog een kaasplankje bij moet komen. Zo'n actie zou het eetgenot sterk verhogen en waarschijnlijk zal de waardering voor het laatstgenoemde restaurant veel groter zijn.
Ik zie nog steeds niet in waarom het blijven helpen van mensen de kwaliteit van het forum niet goed zou doen. Niet alleen moderatoren hoeven dit te doen, er zijn inmiddels genoeg knappe koppen onder de leden die al een hoop helpen. Sterker nog, dit probeer ik zelf waar dat kan.
Edit: Offtopic: Een gastvrouw die je helpt met naar de wc te gaan is dan weer de andere kant! Alhoewel.. Als het een mooie gastvrouw is