Elektrisch anti-mug apparaat schadelijk voor mijn kolonie?

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
floyd
Lid

Elektrisch anti-mug apparaat schadelijk voor mijn kolonie?

Bericht door floyd »

Kan ik dus mijn anti-mug apparaat (Vapona) inschakelen zonder dat mijn mieren last krijgen van het vrijgekomen anti-mug produkt uit het apparaat?
Het apparaat staat in de zelfde ruimte van mijn kolonie, die ruimte is ongeveer 30 m² groot en wordt een klein beetje verlucht via roostertjes boven de ramen.

M.a.w. zijn de stoffen die schadelijk zijn voor muggen ook schadelijk voor mieren (Lasius sp. en M.rubra)?

Ik hoop van niet, maar ik zou hierover graag wat ideeën horen of nog liever wetenschappelijk bewijs dat dit niet/wel zo is.

Thx

Floyd
Phantom
Lid
Contacteer:

Re: Elektrisch anti-mug apparaat schadelijk voor mijn kolonie?

Bericht door Phantom »

Welke stoffen zitten hier in? Dat hoort op de verpakking te staan.
floyd
Lid

Bericht door floyd »

Op de verpakking staat:
'Naam en werkzame stof en de chemische familie waartoe de stof behoort: Prallethrine (synthetische pyrethoïden).'
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Ik zou het niet riskeren. Ik kan namelijk zo snel niet vinden of het alleen werkt op muggen of alle insecten.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Ik ken iemand die een heleboel hele mooie gynes van de bruidsvlucht is verloren door 1 antimugapparaatje: dat is dus een praktisch bewijs.

En spijtig genoeg voor jou: je moet die dingen haast vermijden door het hele huis... dus anderen mogen dat ook niet opzetten, voor je mieren...

Ikzelf gebruik die dingen niet. Er zijn ook elektrische antimugapparaatjes op basis van ultrasonen: deze zijn schadeloos voor mieren, maar spijtig genoeg ook voor muggen: deze kan je gebruiken, maar het is weggegooid geld.

Beter niet opzetten. Werk preventief: gebruik muggenramen en dergelijke. Crèmes met DEET werken ook goed. Muggen lopen ook onder deuren door, dus een spleetje van 5 mm is voldoende;..
DUCKDUCKGO!
Elan
Lid

Bericht door Elan »

Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen.

Prallethrin;
Erg giftig goedje voor insecten in het algemeen.
Ik kan zo snel niets vinden dat specifiek op mieren ingaat, maar op de pagina waar ik net naar linkte staat in ieder geval wel de honingbij vermeld. Gezien de vele overeenkomsten zou ik het er dus niet op wagen.
floyd
Lid

Bericht door floyd »

hm, ik lees hier idd verschillende steekhoudende argumenten om dit product niet te gebruiken.

ik heb vorig jaar een tijdje met zo'n spul gewerkt zonder te beseffen dat het ook voor mieren schadelijk kon zijn...
ik kan me niet herinneren dat ik dan een massale sterfte had in mijn kolonie.

maar goed, better safe than sorry!
en de eventuele muggebeten draag ik dan op aan mijn voorliefde voor de mier in het algemeen :)
Plaats reactie