Mijn kolonie Lasius Niger legt op regelmatige basis (eens om de 2 weken) al hun broed (behalve de eitjes) op een hoopje in de buitenwereld of in het verbindsbuisje van nest naar buitenwereld.
Na een paar dagen leggen ze alles wel terug binnen in het nest.
Ik vraag me af waarom ze dit doen?
In het nest zelf is nochtans plaats genoeg en de vochthouding lijkt er me prima.
Houden ze een soort van 'grote kuis' in het nest wanneer alle larven en poppen buiten liggen?
Hebben ze zoiets van:'we hebben geen last van beesten die ons broed komen opeten terwijl het daar buiten ligt, dus waarom niet'?
Of is het gewoon bezigheidstherapie?
Ze stellen dit gedrag pas wanneer het nu warmer weer is geworden en er ook meer evolutie komt in het broed.
En op zich lijkt het me redeijk onschadelijk gedrag.
Iemand met de zelfde ervaring of een andere verklaring voor dit gedrag?
L.niger leggen hun larven en poppen in de buitenwereld
Re: L N leggen hun larven en poppen in de buitenwereld
Ik heb dit ook gehad bij mijn messor barbarus. Zij deden dit omdat het in de buitenwereld blijkbaar warmer was.
Dit gedrag zie je ook wel bij formica rufa en formica polyctena (behaarde en onbehaarde bosmier). Zij doen dit om hun broed op te warmen zodat het sneller ontwikkeld.
Dit gedrag zie je ook wel bij formica rufa en formica polyctena (behaarde en onbehaarde bosmier). Zij doen dit om hun broed op te warmen zodat het sneller ontwikkeld.
Hier doet men Crematogaster scutellaris het ook, gewoon omdat het er warmer is.
Je kunt ze er eventueel een afgedekt buisje aanbieden. Het nest zou ik zo laten zodat ze steeds naar een koelere plek kunnen.
Je kunt ze er eventueel een afgedekt buisje aanbieden. Het nest zou ik zo laten zodat ze steeds naar een koelere plek kunnen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- ameiseman
- Lid
Bij mijn Camponotus vagus is het juist omdat het nest te warm is. Eerst zie ik ze alle poppen bij de ingang van het nest leggen, en daarna brengen ze bijna alles naar buiten. Dit doen ze vooral als het opeens warm wordt op mijn kamer, met de warmtemat erbij wordt het dan te warm in het nest.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Lasius niger leggen hun larven en poppen in de buitenwereld
Voila, genoeg informatie. Ze doen het zeker nooit zomaar, of als bezigheidstherapie. Er zal altijd wel een reden zijn, die opweegt tegen het grotere risico op predatie (in de vrije natuur).
DUCKDUCKGO!
Re: Lasius niger leggen hun larven en poppen in de buitenwereld
dank u allen, voor deze verrijkende uitleg!