Antstore formicarium

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MrAnt
Lid

Antstore formicarium

Bericht door MrAnt »

Hallo,

Eerst even een kleine introductie!
Ik ben 2 jaar geleden ook lid geweest op dit forum, maar ben mijn inloggegevens kwijt geraakt... Zodoende heb ik me opnieuw aangemeld!
Zoals ik al zei ben ik 2 jaar geleden ook bezig geweest met het houden van mieren (Lasius Niger) echter heb ik er niet lang van kunnen genieten, omdat ze bij mij niet wilde overleven... Ik had toendertijd zelf een Ytong nest gemaakt, maar hier hebben ze nooit gebruik van gemaakt...

Nu zag ik begin juli een aantal gynes (Lasius Niger) buiten lopen en begon het bij mij weer te 'kriebelen'. Dus heb ik de reageerbuisje onder het stof vandaan gehaald, gevuld met water en watten, en 3 mooie gynes gevangen!
Nu, zo'n 3 a 4 weken later hebben alle 3 de gynes eitjes gelegd en die zijn al in ver gevorderde status 8-)
Nu wilde ik het gelijk goed aanpakken dus heb ik via de Antstore een formicarium besteld en deze heb ik vandaag binnen gekregen!

Het ziet er allemaal keurig netjes uit, maar ik wil het nu wel echt goed doen!
Er zit bij het geheel een engelse beschrijving, maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Daarom heb ik een aantal vragen, ik hoop dat jullie ze voor mij kunnen beantwoorden:

1. Ik heb 3 zakjes er bij gekregen waarvan 2 met 'zand'. ik snapte uit de beschrijving dat de rode steentjes als eerst er in moeten, maar de verhouding tussen de andere 2 zakjes is mij niet helemaal duidelijk...
2. Het gedeelte is het formicarium waar het zand tussen moet is aan de onderkant open (over de hele lengte), waarvoor dient dit? Want zo kan ik toch het nest niet goed vochtig houden??
3. Waar laat ik de buisjes met de gynes in dit nest? Zal ik ze alle 3 tegelijk erin leggen en dan maar zien of de sterkste overleefd? Of hebben jullie een beter idee?
4. Waar dient het rode plastic A4-tje voor?
5. Waar zijn de 2 dingen voor op de 3e foto links onderin voor?

Hieronder zijn de foto's van het formicarium en de spulletjes die erbij zaten. Het PDF bestand is de gerbuiksaanwijzing.

Foto 1 (zakjes zand en zakje steentjes)
Afbeelding

Foto 2 (rood plastic A4-tje)
Afbeelding

Foto 3 (alle toebehoren)
Afbeelding

Foto 4 (formicarium)
Afbeelding

Foto 5 (formicarium)
Afbeelding
MrAnt
Lid

Re: Antstore formicarium

Bericht door MrAnt »

Ik ben het PDF bestand vergeten...
Ik wist niet precies hoe ik deze moest uploaden, maar ik heb het via Megaupload gedaan http://www.megaupload.com/?d=YVN1L572
Mochten jullie een betere manier weten, laat het dan even weten.

Het bestand is 3,5 Mb

MOD: bestand als bijlage toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
OreaCabal
Lid

Bericht door OreaCabal »

Zo ver ik kan zien is dit toch een formicarium met aan één zijde een gleuf vanbinnen waar je het zand in moet doen?

Voor vraag 1: Moet je dacht eerst de steentjes dan het donkere zand en dan het lichte zand. (ben even niet zo zeker en had het nog niet zo snel deze late avond gevonden in de buisluiter) :oops:
Voor vraag 2: Dat het open is wist ik zelf niet. (May be weet iemand anders die te beantwoorden)
Voor vraag 3: Ik zou het niet allemaal tegelijk doen, maar die 2 andere achter houden ergens anders voor als je kolonie mocht eens overlijden, dat je alsnog een back-up heb.
Voor vraag 4: Dat is een plastic laagje om het ligt inval van de mieren te bedekken aan de zijde waar het zand zit.
Voor vraag 5: Ik zou het ook niet weten voor die vraag. >.<
Gortello
Lid
Contacteer:

Bericht door Gortello »

Op vraag 5 kan ik je voor de helft helpen, dat linker ding kun je dat buisje instoppen en dan heb je een drinkbak. Dit werkt alleen niet altijd evengoed, soms wil het nog wel eens loslaten dus je moet er alleen normaal water in voeren tot je er zelf vertrouwen in hebt dat je er ook suikerwater in wil voeren. Het rechterding heb ik nog nooit eerder gezien.

Edit:
Zit er een holletje in dat ding? anders kun je daar bijv. een druppel suikerwater in doen of een stukje voer.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Ik heb nog nooit een nest van Antstore gebruikt. Zelfgemaakte nesten zijn meestal beter.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

@ OreaCabal,
Ik had zelf ook zo'n vermoeden dat eerst die steentjes dan het grote zakje en vervolgens het kleine zakje er in moest!

@ Gortello,
Dat linker ding dient inderdaad voor een waterbak! Ik was daar zelf nooit op gekomen...
Het andere ding heeft inderdaad 2 soort van holletjes erin zitten...
Ik heb dan toch al iets voor het drinken (dat ding wat ik niet wist wat het was) en voor eten (dat ronde ding)?

@ Floris,
Ik heb niet zoveel aan je reacties...
Je reageert nergens inhoudelijk op. Misschien kan je wat meer uitleg geven waarom een zelfgemaakt nest beter is? Of heb je tips voor mij of misschien antwoorden op mijn vragen?
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Misschien weet iemand hoe ik dit nest het beste kan bevochtigen?
Is die plastic buis misschien iets? En moet ik deze dan helemaal tot aan de bodem (de laag met steentjes) doen? Of eerder laten stoppen? Is het hierbij een probleem dat de onderkant open is (wat ik in mijn eerste post al aangaf)?
Of kan ik het beste het nest op een andere manier bevochtigen??

Mijn grote vraag is eigenlijk, zal ik die onderkant wel of niet dicht moeten maken/kitten?
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Floris helpt zodanig in dat overal op het forum staat dat zulke sets eigenlijk overbodig zijn. Aangezien jij het al hebt, maakt het voor jou misschien niet veel uit, maar voor de mensen die zo'n set willen kopen heeft zo'n advies wel veel zin. Veel mensen doen namelijk onderzoek voordat ze iets kopen. ;) Een onderwerp is niet persoonsgebonden.
1. Ik heb 3 zakjes er bij gekregen waarvan 2 met 'zand'. ik snapte uit de beschrijving dat de rode steentjes als eerst er in moeten, maar de verhouding tussen de andere 2 zakjes is mij niet helemaal duidelijk...
Ik vermoed dat antstore wil dat je de zakjes volledig met elkaar mengt, zodat je een homogeen substraat verkrijgt.
2. Het gedeelte is het formicarium waar het zand tussen moet is aan de onderkant open (over de hele lengte), waarvoor dient dit? Want zo kan ik toch het nest niet goed vochtig houden??
Wat bedoel je? Je foto's maken dit niet duidelijk.
3. Waar laat ik de buisjes met de gynes in dit nest? Zal ik ze alle 3 tegelijk erin leggen en dan maar zien of de sterkste overleefd? Of hebben jullie een beter idee?
Beter idee: niet doen. De meeste koninginnen van L.niger zijn prima in staat een kolonie te stichten. Als je drie beginnende kolonies hebt, dan heb je gewoon drie kolonies. Bij elkaar plaatsen kan ervoor zorgen dat er één het overleeft, maar mogelijk met schade. Niet doen dus. Laat de kolonies voorlopig in hun buisjes en groei ze daarin op. De meest succesvolle kan je in je setup plaatsen.
4. Waar dient het rode plastic A4-tje voor?
Waarschijnlijk om je mieren wel te kunnen zien, maar zij jou niet, omdat ze rood licht zogezegd niet zouden kunnen zien. Echter zien mieren ook in lichtsterkte en niet alleen in kleur. Dus jij ziet je mieren moeilijk, terwijl zij wel gestressd raken. Niet gebruiken dus. Er zijn maar enkele soorten waarbij dit daadwerkelijk helpt.
5. Waar zijn de 2 dingen voor op de 3e foto links onderin voor?
Geen idee.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

MrAnt schreef:@ Floris,
Ik heb niet zoveel aan je reacties...
Je reageert nergens inhoudelijk op. Misschien kan je wat meer uitleg geven waarom een zelfgemaakt nest beter is? Of heb je tips voor mij of misschien antwoorden op mijn vragen?
Dat weet ik. Er is op het forum genoeg over geschreven. :)
Als ik een inhoudelijk antwoord zou geven, zou ik zoeken op het forum en de tekst kopiëren. Je hebt er meer aan om zelf te zoeken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

@ Phantom,
Bedankt voor je reactie!
Ook ik heb onderzoek gedaan voordat ik deze set ging kopen! ;)
Zoals ik al in mij eerste post melde, heb ik in het verleden zelf ook al een ytong-nest gemaakt. Toch gingen mijn miertjes toen niet erg lang mee :(
Daarom had ik besloten om het nu anders te doen dmv een zandnest en zo ben ik bij het nest van de Antstore uit gekomen. Of dit het beste is weet ik niet, maar ik kreeg er een hoop attributen bij wat ook nogal handig is!
Misschien kwam mijn reactie op papier/beeldscherm harder over dan het bedoeld was, dit was echter niet de opzet!

Back on topic:
Ik vermoed dat antstore wil dat je de zakjes volledig met elkaar mengt, zodat je een homogeen substraat verkrijgt.
Ik denk dat je hierin inderdaad gelijk hebt!
Wat bedoel je? Je foto's maken dit niet duidelijk.
En daarom een tekening (voor en zij aanzicht) :mrgreen:

Afbeelding

ff een uitleg bij de tekening:
De zwarte kubus stelt het formicarium voor.
Het blauw rechthoekje is het stukje glas waar achter de mieren nu nest moeten bouwen (dit glasplaatje zit alleen aan de zijkanten vast).
Het rode gedeelte is de open ruimte onder het (op de tekening blauwe) glas plaatje (van 2mm).

Nu is mijn vraag, als ik het gedeelte waar het zand in moet heb gevuld en ik moet het nest bevochtingen dan lijkt mij dat al het water er aan de onderkant uit loopt?
Is dit een ontwerpfout of zit er een bedoeling achter deze ruimte van 2mm
Beter idee: niet doen. De meeste koninginnen van Lasius niger zijn prima in staat een kolonie te stichten. Als je drie beginnende kolonies hebt, dan heb je gewoon drie kolonies. Bij elkaar plaatsen kan ervoor zorgen dat er één het overleeft, maar mogelijk met schade. Niet doen dus. Laat de kolonies voorlopig in hun buisjes en groei ze daarin op. De meest succesvolle kan je in je setup plaatsen.
Check!
Waarschijnlijk om je mieren wel te kunnen zien, maar zij jou niet, omdat ze rood licht zogezegd niet zouden kunnen zien. Echter zien mieren ook in lichtsterkte en niet alleen in kleur. Dus jij ziet je mieren moeilijk, terwijl zij wel gestressd raken. Niet gebruiken dus. Er zijn maar enkele soorten waarbij dit daadwerkelijk helpt.
Ik had hier inderdaad al eens iets over gelezen maar dan met rode licht/lampje.
Gaan we ook niet gebruiken dus!
Geen idee.
1 van de 2 weet ik al.
De 2e heb ik een vermoeden... Dankzij Gortello!
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

MrAnt schreef:
Ik denk dat je hierin inderdaad gelijk hebt!
Ik denk dat de bedoeling is dat de steentjes zorgen voor de stevigheid. Als enkel zand een keer uitdroogt, stort het nest volledig in. We hebben goede ervaringen met een mengsel van zand en leem (kattenbakkorrels). De leem zorgt voor blijvende stevigheid.
Overigens is een nadeel van een zandnest dat niet het volledige nest zichtbaar is.
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Ik denk dat de bedoeling is dat de steentjes zorgen voor de stevigheid. Als enkel zand een keer uitdroogt, stort het nest volledig in. We hebben goede ervaringen met een mengsel van zand en leem (kattenbakkorrels). De leem zorgt voor blijvende stevigheid.
Overigens is een nadeel van een zandnest dat niet het volledige nest zichtbaar is.
Ok, dus jij zegt dan weer alle 3 de zakjes door elkaar mengen? (of begrijp ik je verkeerd?)
mmm...
Ik zal hier eens een stukje van de engelse beschrijving posten, misschien dat het bij jullie wat duidelijkheid schept (mijn engels is niet optimaal...)

Filling up the farm:
To avoid stagnant moisture and rottenness you should put a 1-2 cm layer of water storing and air permeable granulate into the farm at first
You can use a lot of different materials such as clay granulate, seramis, oumice, lava etc.

On top of the granulate you can put a mixture of sand and loam which has to be diggable for ants. Fill the farm with that sand-loam-mix until 1/2 or 2/3 of the farm is filled.

Dus ik heb:
- Sand (zand)
- Granulate (granulaat)
- Loam (leem)

Zoals ik het in de beschrijving lees moet ik dus toch eerst een laag granulate erin doen (die rode steentjes) en daar boven op loam en zand gemengd?

Correct me if i am wrong!

Edit:
LoL Op de achterkant stond een klein plaatje...
Inderdaad eerste Granulate en daarboven op een mengsel van sand/loam

Nu alleen nog de vraag wat ik met die loze ruimte moet doen...
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

MrAnt schreef: En daarom een tekening (voor en zij aanzicht) :mrgreen:

Afbeelding

ff een uitleg bij de tekening:
De zwarte kubus stelt het formicarium voor.
Het blauw rechthoekje is het stukje glas waar achter de mieren nu nest moeten bouwen (dit glasplaatje zit alleen aan de zijkanten vast).
Het rode gedeelte is de open ruimte onder het (op de tekening blauwe) glas plaatje (van 2mm).

Nu is mijn vraag, als ik het gedeelte waar het zand in moet heb gevuld en ik moet het nest bevochtingen dan lijkt mij dat al het water er aan de onderkant uit loopt?
Is dit een ontwerpfout of zit er een bedoeling achter deze ruimte van 2mm
Zand kan veel vocht vasthouden. Bovendien is absolute vochtigheid voor minder belang dan luchvochtigheid. Zolang het zand enigszins vochtig is, zal de luchtvochtigheid in het nest zelf praktisch 100% zijn. Het is echter zaak om deze vochtigheid wel te houden, dus regelmatig vochtig maken is een must. Een plens water voldoet ook niet, dan stort het nest in. Dat is een groot nadeel van een zandnest. Kijk ook in mijn P.occidentalis-blog hoe ik een zandnest maak en onderhoud.

Het voordeel van zo'n sleuf is dat mieren gemakkelijk kunnen graven.
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Ik denk dat ik toch verkeerd begrepen wordt!
Laat ik het zo zeggen, het gedeelte waar het zand in moet, moet dat waterdicht zijn?
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Het gedeelte aan de onderkant hoeft niet waterdicht te zijn in dit geval. ( dus dat rode gedeelte in jou afbeelding ).
Je moet het namelijk niet zo nat maken dat het water aan de onderkant eruit stroomt.
Vanaf de bovenkant kan je het als het goed is bevochtigen.
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Ok, op deze reactie zat ik dus te wachten! Thnx!
Ik was inderdaad ook niet van plan om het nest super vochtig te maken, maar ik was van plan om het buisje tot de bodem te laten lopen (dus t/m de rode steentjes laag) zodat het water dus het zand niet echt zou raken.
Ik dacht als de onderkant dan waterdicht is blijft er vocht 'hangen' in de laag van de rode steentjes en dat zo de rest van het nest vanaf de onderkant bevochtigd zou zijn.
Reckneya
Lid

Bericht door Reckneya »

Ik hoop dat ik wat duidelijkheid kan scheppen. :)

Engels:
Filling up the farm:
To avoid stagnant moisture and rottenness you should put a 1-2 cm layer of water storing and air permeable granulate into the farm at first
You can use a lot of different materials such as clay granulate, seramis, oumice, lava etc.

On top of the granulate you can put a mixture of sand and loam which has to be diggable for ants. Fill the farm with that sand-loam-mix until 1/2 or 2/3 of the farm is filled.
Nederlandse vertaling:
De boerderij opvullen:
Om vochtopbouw en rotting te voorkomen moet men eerst een laag van 1 a 2 cm met granulaat dat water op kan slaan en luchtdoorlatend is in de boerderij plaatsen. U kunt hiervoor veel verschillende materialen gebruiken, zoals kleigranulaat, seramis, (oumice pumice) puimsteen en lavasteen, etc.

Bovenop deze laag kunt u een mix plaatsen van zand en leem waar de mieren in moeten kunnen graven. Vul de boerderij met deze zand-leem-mix tot de helft a 2/3 van de boerderij gevuld is.
Ik voeg toe dat Seramis korrels in zakken worden verkocht bij tuincentra, idem voor de puimsteen en lavasteen die dan weer los verkocht worden (per kg).
Succes verder met de mieren!
« Hunger is the fuel of greed - enough is less than we need - to keep the sweetest dream - charmed by routine... preserved »
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

@ Reckneya,
Bedankt voor je reactie en voor de vertaling!
Vooral met het eerste deel had ik moeite om een goede vertaling te vinden.
Hier uit maak ik dus op dat het nest zelf waterdicht moet zijn!
Dus ik neem aan dat de ruimte van 2mm onder dat glasplaatje dicht moet zijn? En dan in de laag granulaat water moet laten lopen dmv een buisje?

Misschien dat iemand dit kan bevestigen?
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

De steentjes fungeren bij gebruik van de methode uit de handleiding als waterreservoir waar de mieren niet in graven omdat er geen zand in zit.
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

@ Floris,
Ja inderdaad, dat vermoeden had ik ook al.
Dan ga ik van de week de onderkant dicht lijmen, zodat het vocht er niet aan de onderkant uit loopt!
Thnx voor je reactie!
AlmeloRW
Lid

Bericht door AlmeloRW »

Die granulaat zorgt toch ook voor een opname van te veel vocht in deze (soort) formicariums, dat betekend dus dat alle overtollige water opgenomen word door de onderste laag (kleigranulaat, seramis, puimsteen en lavasteen, etc.). Zelf denk ik dan dat lavastenen de beste optie is, omdat het net zo brosachtig(zoals die chocolade reepjes) is als Ytong, wat dus zorgt voor een groter oppervlak binnenin. Ik ben bekend met lavastenen uit de aquariumwereld, daarom weet ik dat die dingen veel vocht opzuigen. Mocht iemand anders hier een ander idee (denkwijze) over hebben mag je mij altijd corrigeren.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Ik had ook nog even een mailtje naar de Antstore zelf gestuurd en dit was hun verklaring voor het gedeelte wat open is.

The opening on the bottom of the glass is for the ventilation so that no water
is formed and for the ants as a secend input or output.

We hope that we could help you and wish you a nice day.

Vind het een beetje een rare functie hebben... Want de mieren kunnen toch niet door de granulaat laag heen graven?
Wat vinden jullie dat ik het beste kan doen? Het gedeelte open laten of (water)dicht maken?
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Ok, weer even contact gezocht met de Antstore om wat meer duidelijkheid te verkrijgen!
Nu kwamen ze met dit verhaal (al een stuk duidelijker):

waterlogging is a big problem in a ant farm. thats why you can put granules in
it or you have a ventilation slot so that the water can go out.
You have a ventilation slot so you dont need granules. When you dont have anything than
you get waterlogging and thats not so good for the ants.

Nu is alleen de vraag wat er beter is!
Optie 1: Ik maak de onderkant toch dicht en gebruik de granulate.
Optie 2: Ik laat de onderkant gewoon open en gebruik de granulate niet (zodat de mieren ook aan de onderkant er in en uit kunnen lopen)!

Wat zal het beste zijn voor de mieren en voor de bevochtiging van het nest?
McElroy
Lid

Bericht door McElroy »

Ik heb geen verstand van dit nest.. maar waarom gebruik je niet allebei?
Zo kan water ook nog enigsinds verdampen.. beter vaker vers water toevoegen dan langer doen met oud opgezogen water toch?
En als je het openlaat en niet dat granulate gebruikt gaat het zand dan niet door de kier heen?
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Oud water is ook water. Voor mieren doet het er niet veel toe wat de staat van het water is, ik gebruik sommige reageerbuizen meer dan een half jaar achtereen zonder het water hoeven te verversen. Het overgebleven water is tegen die tijd groen/geel, maar functioneert prima.

Dat geldt ook voor een zandnest, het water hoeft niet te verdampen, eenmaal opgezogen in het zand gebeurt er vrij weinig mee. Er kunnen wat algen, bacteriën en schimmels in groeien, maar de mieren zullen dit grotendeels zelf controleren omdat ze deze problemen in de natuur ook tegenkomen. Zelf zou ik de opening aan de onderkant dichtmaken, omdat je anders je water veel vaker zal moeten bijvullen. Het granulaat aan de onderzijde kan sowieso geen kwaad, de mieren doen daar zelf wel of niet iets mee. ;)
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Wederom bedankt voor de reacties!
Ik denk toch dat ik voor optie 1 ga, en de onderkant dicht ga lijmen.
Mede door wat Phantom zegt dat ik anders vaak het nest zal moeten bevochtingen is voor mij een belangrijke reden.
MrAnt
Lid

Bericht door MrAnt »

Uiteindelijk toch dichter gelijmd!
De kolonie heb ik al in het formicarium gelegd en ik heb ook gelijk een blog aan gemaakt! http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 03&p=33165
8-)
Plaats reactie