Offtopic: Ik plaatst dit bericht hier omdat ik denk dat het nog niet een volwaardig blog mag heten. Ik laat het aan de admins/moderators of zij het willen verplaatsen.
Misschien dat je het al gelezen had in mijn introductietopic, of misschien is het nieuw voor je; ik wil een mierenkolonie gaan houden. Deze ambitie heb ik al een tijdje en ik heb er ondertussen veel over gelezen, onder meer een aanzienlijk deel op dit forum, maar ook andere fora en andere bronnen. Door mijn achtergrond in de terraristiek zoek ik een geschikte arboreale soort. Het houden van een dergelijke soort komt dichtbij wat ik nu voor mijn werk en hobby doe en het lijkt me ook leuker omdat er meer variabelen mee kunnen spelen. Ik ben met de heer Gerhard Kalytta (van Kalytta-Ants) in overleg en hij heeft eind februari 2012 een geschikte soort voor mij (hij hoopt een geschikte Pachycondyla sp. te vinden voor me - ik hoop met hem mee!).
Ik heb hierop een terrarium laten maken en dit aangekleed. Achteraf realiseer ik me dat ik spijtig genoeg te weinig foto's heb gemaakt voor jullie om stapsgewijs visueel uit te kunnen leggen hoe het geheel tot stand is gekomen. Jammer maar helaas. Gelukkig heb ik wel een foto van het terrarium zoals ik hem naar boven heb gesleept. Enkel de achterwand zit er in:
De afmetingen in L*B*H bedragen 90 x 50 x 60 (cm). Het wordt geventileerd door benzinegaas aan de voor- en bovenzijde van het terrarium. De achterwand is van geperst natuurkurk. Dit heb ik bevestigd met azijnzuren siliconenkit (bevat geen gifstoffen i.t.t. lijmkit). Het terrarium heeft op zijn achterkant gelegen toen ik de achterwand erin had gelijmd, waarna ik een paar zware objecten erop heb geplaatst om te zorgen dat er geen ruimtes achter de wand kunnen ontstaan door de lichte bolling van natuurkurk.
Vervolgens heb ik met kurken stammetjes als het ware een soort basisvormen in het terrarium aangebracht en ben ik planten gaan verzamelen die er goed in kunnen gedijen en in principe niet giftig zijn voor de dieren. Eerst maar eens een foto van hoe het er nu uitziet:
Bovenop ligt de verlichting, bestaande uit een 14 Watt TL-buis en 6 LED lampen van ieder 1,3 Watt. Ik geef geen UV-licht. Ook al kunnen insecten licht uit het UV-spectrum waarnemen heb ik geen informatie kunnen vinden dat mieren het gebruiken bij hun oriëntatie.
De bodem bestaat uit een mengsel van zeer drassig humus met klei. Helemaal voorin het terrarium heb ik langs de gehele lengte lavastenen neergezet die zo een barrière vormen voor de bodembedekking die daarachter ligt. Zo heb ik voorin langs de gehele lengte van het terrarium een soort poeltje gecreëerd:
Omdat lavastenen zelden mooi naast elkaar een sluitend geheel maken, heb ik de tussenruimtes opgevuld met filtermatten. Ook de stenen zelf staan hierop, om krassen en (in geval van een ongeluk) barsten te voorkomen. Let op: gebruik voor deze truc geen filterwatten. Die worden na verloop van tijd snotterig. Filtermatten zijn van synthetisch materiaal en behouden hun structuur. Achter deze barrière van lavastenen heb ik eerst een laagje hydrokorrels geplaatst. Nadat ik de kurken stammetjes had geplaatst heb ik de rest opgevuld met een mengsel van humus en klei.
Door dit systeem is de bodem overal in het terrarium zeer vochtig, tot nat. Dit is fijn voor bepaalde planten die erin staan. De planten die wat droger willen, heb ik iets hoger geplaatst, waardoor enkel het onderste deel van hun wortelstelsel in het water staat. Dit systeem heb ik vaker toegepast en mijn ervaringen zijn er goed mee. Zelfs planten die in de meeste huiskamers meestal wegkwijnen zullen zich hier in thuis voelen. Echter is door deze methode het houden van een gravende mierensoort vermoedelijk uitgesloten.
1 stam is solide en staat met zijn voet in het water:
Een tweede stam is hol en staat met zijn voet in het water. Een derde stam is deels hol en deels gevuld met (resten) hout en ligt los op eerder genoemde stammetjes. Deze derde is dus geheel droog:
De planten die erin staan komen voornamelijk van verschillende tuincentra. Wanneer je planten haalt ter decoratie (of voedsel) voor in het formicarium is het verstandig deze eerst goed af te spoelen onder de kraan i.v.m. pesticide dat op de planten kan zitten. Zoals je ziet heb ik gekozen voor een grote diversiteit aan planten. Ik heb me niet echt gehouden aan een land als thema; de planten komen van verschillende continenten. Wel houden ze grofweg allemaal van het zelfde klimaat zoals dat in het terrarium te vinden is.
Welke planten staan erin?
Op foto 1 zie je links achterin de bladeren van een sierpalm. Voorin zit in het watergedeelte veel Javamos. Daarnaast staat er ook een hoeveelheid Sumatravarens in het watergedeelte. Deze twee soorten kunnen zowel onder water groeien als op de vochtige kant (de lavastenen hopelijk). Rechts voorin staan verschillende soorten siernetels, een vliegenval en verschillende landvarens. Deze planten gedijen goed op de plek waar ze staan, maar zullen weinig groeien. Een plant die wel veel zal groeien is de tropische klimop die overal tussendoor staat (Ficus repens). Deze zal dan ook af en toe gesnoeid moeten worden. Dan bevindt zich nog een nestvaren in een van de stammetjes en is op dit moment de meest overheersende plant de bromelia die werkelijk overal zit. Ik hoop dat deze epifyt goed gaat aanslaan. Als laatste staat er ook nog een 'Kruidje-roer-mij-niet" rechts onder de sierpalm. Deze komt veel voor in de tropen en daarbij huisvest deze plant stikstoffixerende bacteriën. Deze maken natuurlijke meststoffen die aan de bodem worden afgegeven. Handig voor die palm. Daarbij is het een gevoelig plantje en kan ik zien aan de mate waarop zij gedijt of het klimaat wel in orde is. De kanarie in de mijn als het ware.
Ik moet een half jaar wachten op de bewoners, maar dit geeft mij de kans te blijven lezen en zo kunnen ook de planten acclimatiseren. Er zitten nu al wél enkele honderden bewoners in, namelijk springstaarten. Springstaarten zijn oeroude Arthropoda, die praktisch overal in de bodem leven. Ze zijn onmisbaar in de natuur en handig in een formicarium zoals ik hier heb gemaakt. Ze leven van verscheidene eencellige organismen, waaronder schimmels en protozoën (eencellige dieren). Ze houden het terrarium dus vrij van verschillende ziekteverwekkers en bemesten ook nog eens de bodem. Daarnaast ontmoedigd een sterke aanwezigheid van springstaarten in veel gevallen een mijtenplaag. Nog een bijkomend voordeel (ja, het houdt niet op met die springstaarten!) is dat wanneer de springstaarten massaal doodgaan, ik weet dat er toch nog giftige stoffen aanwezig moeten zijn in het terrarium (ervan uitgaande dat alle andere condities voor de diertjes goed waren).
Het liefst laat ik ook nog een populatie roofmijten los om mijten helemaal tegen te gaan. Maar helaas zijn roofmijten niet kieskeurig en eten ze ook jonge springstaarten. Ze kunnen pas geïntroduceerd worden in de omgeving zodra de springstaartenpopulatie een sterke aanwezigheid heeft. Maar ook hiervoor geldt; er is voldoende tijd.
Bedankt voor het lezen. Vragen en opmerkingen zijn welkom