Welke producten te kopen voor lasius niger
Re: Welke producten te kopen voor Lasius niger
Ok.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Re: Welke producten te kopen voor lasius niger
Ik heb gisteren de vier beginnende Lasius niger kolonies ontvangen (met dank aan Mika).
In drie van de vier buisjes zijn de koninginnen de werkster aardig bewegelijk. In een van de vier buisjes beweegt de koningin niet en de werkster bewegen nauwelijks. Ik weet niet precies wat ik hier mee aanmoet, ik heb wat suikerwater op het buitenste watje gedruppeld en er weer in gedaan maar ze reageren er niet op, andere drie kolonies wel.
Wat kan ik het beste doen?
Het waterreservoir in de rest van de buisjes is op. Ik heb twee grote Ytongnesten klaarliggen voor twee kolonies. Ze zijn verbonden via een slang aan de buiten van ongeveer 30 bij 15. Ik sluit de grote gedeeltes van het nest af en plaats de kolonies in de kleine ruimtes.
Ik weet niet of ze al naar buiten gaan. Hoe moet ik ze water geven en ander voedsel als ze eenmaal in het Ytong nest zitten? Of zou ik ze in de buisjes moeten laten?
In drie van de vier buisjes zijn de koninginnen de werkster aardig bewegelijk. In een van de vier buisjes beweegt de koningin niet en de werkster bewegen nauwelijks. Ik weet niet precies wat ik hier mee aanmoet, ik heb wat suikerwater op het buitenste watje gedruppeld en er weer in gedaan maar ze reageren er niet op, andere drie kolonies wel.
Wat kan ik het beste doen?
Het waterreservoir in de rest van de buisjes is op. Ik heb twee grote Ytongnesten klaarliggen voor twee kolonies. Ze zijn verbonden via een slang aan de buiten van ongeveer 30 bij 15. Ik sluit de grote gedeeltes van het nest af en plaats de kolonies in de kleine ruimtes.
Ik weet niet of ze al naar buiten gaan. Hoe moet ik ze water geven en ander voedsel als ze eenmaal in het Ytong nest zitten? Of zou ik ze in de buisjes moeten laten?
Laatst gewijzigd door Floris op 07 dec 2008, 10:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelling!
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Ik weet niet hoe het komt dat die ene kolonie minder actief is: ik heb de vier meest levendige gegeven.
DUCKDUCKGO!
Mika : heb je ze met de post opgestuurd?
Zo ja : kan het dan niet zijn dat ze in hun winterslaap zijn ?
Misschien door het temperatuurverschil van binnen naar buiten ?
Zo ja : kan het dan niet zijn dat ze in hun winterslaap zijn ?
Misschien door het temperatuurverschil van binnen naar buiten ?
Laatst gewijzigd door McK op 06 dec 2008, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Dat niet, maar misschien wel het temperatuursverschil van buiten naar binnen. Maar dan zouden ze er alle vier last van moeten hebben.
DUCKDUCKGO!
Ik heb net even de afdekking van de buisjes gehaald en ik zag dat die koningin waarvan ik eerst dacht dat ze dood was, toch nog leeft 
Er zit nu heel veel actie in maar ze is van plek veranderd en de voelsprieten bewogen.
Ik zie ook dat er in een van de buisjes 1 mier dood is (denk ik), de mier ligt in ieder geval bewegingloos bij een hoopje troep.
Moet ik die uit het buisje halen? (tegen schimmel of wat dan ook)

Er zit nu heel veel actie in maar ze is van plek veranderd en de voelsprieten bewogen.
Ik zie ook dat er in een van de buisjes 1 mier dood is (denk ik), de mier ligt in ieder geval bewegingloos bij een hoopje troep.
Moet ik die uit het buisje halen? (tegen schimmel of wat dan ook)
Laatst gewijzigd door McK op 07 dec 2008, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelling! (ik heb veranderD - als je niet zeker bent spreek het dan even uit in de verleden tijd nl. ik veranderDE)
Reden: spelling! (ik heb veranderD - als je niet zeker bent spreek het dan even uit in de verleden tijd nl. ik veranderDE)
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Ik vind het echt vreemd dat ze 'zo' bewegingsloos zijn: de dode hoeft er niet uit.
DUCKDUCKGO!
Dit is mijn resultaat

(het staat nu nog rechtop om het lijm tussen de buisjes en de buitenwereld goed te laten inlopen. Het nest komt horizontaal).
Alleen het waterreservoir is niet zo handig geplaats voor in het begin.
Er komen 2 gescheiden Acrylplaatjes op de 2 nesten, dus ik zal dan wel water moeten druppelen vlak naast de 1e kamer.
En om de volgende kamers te opene word het lekker touwtje trekken

(het staat nu nog rechtop om het lijm tussen de buisjes en de buitenwereld goed te laten inlopen. Het nest komt horizontaal).
Alleen het waterreservoir is niet zo handig geplaats voor in het begin.
Er komen 2 gescheiden Acrylplaatjes op de 2 nesten, dus ik zal dan wel water moeten druppelen vlak naast de 1e kamer.
En om de volgende kamers te opene word het lekker touwtje trekken

- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Als ik commentaar mag geven:
hoe complexer het nest, hoe minder goed. Mieren hebben de neigin om niet te snappen wat jij bedoelde. Die draadjes zullen voor meer problemen zorgen, dan voor iets anders. Sowieso zullen ze niet graag hebben dat je aan dat draadje trekt, mogelijkerwijze bijten ze zeer pril door de watjes, en dat blijft een mogelijke ontsnappingroute.
Maar het grootste probleem blijft het water: je moet dat nest volledig nat maken, om initieel je kolonie voldoende vochtigheid te geven, anders gaan ze zeker dood... daar zie ik je kolonies bijvoorbeeld zeer moeilijk overleven. Bovendien kunnen je watjes krimpen van de vochtigheid, waardoor ze van in het begin al niet meer werken.
Om samen te vatten: hoe complexer, hoe minder goed, hoe simpeler, hoe beter.
hoe complexer het nest, hoe minder goed. Mieren hebben de neigin om niet te snappen wat jij bedoelde. Die draadjes zullen voor meer problemen zorgen, dan voor iets anders. Sowieso zullen ze niet graag hebben dat je aan dat draadje trekt, mogelijkerwijze bijten ze zeer pril door de watjes, en dat blijft een mogelijke ontsnappingroute.
Maar het grootste probleem blijft het water: je moet dat nest volledig nat maken, om initieel je kolonie voldoende vochtigheid te geven, anders gaan ze zeker dood... daar zie ik je kolonies bijvoorbeeld zeer moeilijk overleven. Bovendien kunnen je watjes krimpen van de vochtigheid, waardoor ze van in het begin al niet meer werken.
Om samen te vatten: hoe complexer, hoe minder goed, hoe simpeler, hoe beter.
DUCKDUCKGO!
Hoe zou ik het nest dan moeten afsluiten? ze bijten tog ook niet door de watjes in het reageerbuisje.
Zou ik misschien nog een waterresservoir tussen de beide 1e kamers maken?
en toch niet de complete 1e kamer moet nat zijn?
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Scott schreef:Hoe zou ik het nest dan moeten afsluiten? ze bijten tog ook niet door de watjes in het reageerbuisje.
Ze zijn niet met 200 in een proefbuisje. Door een watje in de buitenwereld bijten ze nooit. Dan zijn ze 'buiten', en willen ze niet ontsnappen.
Dat kan werken, maar het moet groot genoeg zijn, en je moet toch een heel stuk ytong in de buurt nat kunnen houden.
DUCKDUCKGO!
Ziet er wel goed uit !
Maar ja, als je meer dan 200 miertjes hebt.
En je wilt het watje wegtrekken kun je er misschien ook een paar pletten/verwonden.
En je wilt het watje wegtrekken kun je er misschien ook een paar pletten/verwonden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Inderdaad, het ziet er wel mooi uit, maar het is geen goed verblijf, zoals het nu is!mn schreef:Ziet er wel goed uit !
DUCKDUCKGO!
Kun je het ytongnest zelf niet opnieuw maken ?
De buitenwereld en dergelijke kun je toch opnieuw gebruiken, of niet ?
Ik zie ook dat wanneer je de watjes weg wilt halen.
Je de glasplaat zult moeten opheffen.
Wanneer je dit doet zullen de miertjes beginnen te stressen en onder de glasplaat sukkelen.
Wanneer je de glasplaat dan terug neerlegt zul je de miertjes pletten.
De buitenwereld en dergelijke kun je toch opnieuw gebruiken, of niet ?
Ik zie ook dat wanneer je de watjes weg wilt halen.
Je de glasplaat zult moeten opheffen.
Wanneer je dit doet zullen de miertjes beginnen te stressen en onder de glasplaat sukkelen.
Wanneer je de glasplaat dan terug neerlegt zul je de miertjes pletten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Ja die kans zit er in. De plaats verschuiven zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Hoe zou ik dan een Ytong nest moeten maken? Elke keer een nieuwe aparte kamer toevoegen en verbinden met een slang?
En nog een vraagje. ik wil vanmiddag de mieren in het Ytong nest doen, maar hoe doe ik dit?
Kan ik ze gewoon in de eerste kamer gooien en meteen de plaat eroverheen? Of moet ik ze laten verhuizen en het reageerbuisje aan de slang van de buitenbak maken?
Hoe zou ik dan een Ytong nest moeten maken? Elke keer een nieuwe aparte kamer toevoegen en verbinden met een slang?
En nog een vraagje. ik wil vanmiddag de mieren in het Ytong nest doen, maar hoe doe ik dit?
Kan ik ze gewoon in de eerste kamer gooien en meteen de plaat eroverheen? Of moet ik ze laten verhuizen en het reageerbuisje aan de slang van de buitenbak maken?
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Heb je dat nieuwe waterreservoir al gemaakt?
Daar is nog ruimte voor denk ik. Eventueel moet je 2 glasplaten kopen, zodat je het reservoir gemakkelijk kan vullen.
Je kan het buisje in de buitenwereld leggen, en het nest verduisteren: als ze niet onmiddellijk verhuizen, kan je de inhoud van het buisje in de buitenwereld uitgieten. Zorg er wel voor dat alle larfjes eruit zijn.
Daar is nog ruimte voor denk ik. Eventueel moet je 2 glasplaten kopen, zodat je het reservoir gemakkelijk kan vullen.
Je kan het buisje in de buitenwereld leggen, en het nest verduisteren: als ze niet onmiddellijk verhuizen, kan je de inhoud van het buisje in de buitenwereld uitgieten. Zorg er wel voor dat alle larfjes eruit zijn.
DUCKDUCKGO!
maar gewoon in die kamer uitgieten is geen optie?
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
In de kamer niet nee, in de buitenwereld wel.
DUCKDUCKGO!
ik heb ongeveer ongeveer 2 uur geleden het buisje in de buitenwereld gelegd en een lamp aan gezet. Er zijn nog maar 2 miertjes naar buiten wezen kijken maar voor de rest gebeurd er nauwlijks wat. Heeft het gewoon tijd nodig of moet ik het buisje echt regelrecht bevestigen aan de slang van het Ytong nest?
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Gewoon wat tijd geven: geef ze eerst ook wat suikerwater en zo, en geduld: het heeft geen zin om ze nu al 'uit te roken', laat ze eerst maar rustig alles verkennen.
DUCKDUCKGO!
heeft iemand nog tips hoe ik mijn buisje aan de slang van het nest kan bevestiggen om ze te laten verhuizen. Ik heb er papier en 500 meter plakband omheen gewikkelt maar op een of andere manier wete ze nog steeds te ontsnappen
en ook hoe ik hem kan bevestiggen zodat er nog frisse lucht kan doorstromen.
bedankt

en ook hoe ik hem kan bevestiggen zodat er nog frisse lucht kan doorstromen.
bedankt
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Mijn advies: niet zo doen...
Gewoon in de buitenwereld laten liggen, eten geven en afwachten, en als ze na 2 dagen nog niets gedaan hebben, ze uit het buisje gieten, in de buitenwereld.
Als je 10 werksters verspeelt, heb je geen kolonie meer.
Gewoon in de buitenwereld laten liggen, eten geven en afwachten, en als ze na 2 dagen nog niets gedaan hebben, ze uit het buisje gieten, in de buitenwereld.
Als je 10 werksters verspeelt, heb je geen kolonie meer.
DUCKDUCKGO!
Ja ik heb ze al los in de buitenbak gelegd, er gebeurde niets. Ze zaten allemaal achter in het buisje op 1 hoopje. En dat 1.5 dag lang. Dus ik wou nu het buisje gewoon rechtstreeks aan de slang bevestigen. Nick zei tegen mij dat het niet zoveel zin heeft om het buisje leeg te gooien in de buitenbak omdat ze dan in een hoekje gaan zitten.
Hoe zou ik 10 werksters kunnen verspelen, er overkomt ze toch niets alsik ze rustig in de buitenbak laat glijden?
Hoe zou ik 10 werksters kunnen verspelen, er overkomt ze toch niets alsik ze rustig in de buitenbak laat glijden?
Laatst gewijzigd door Mika op 10 dec 2008, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Reden: Spelling
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Werden ze goed verwarmd? Liepen ze wat rond? Zijn ze in het nest geweest?
Deze kleine kolonies vertonen vaak weinig activiteit: je kan ze in het buisje houden tot ze zelf weg willen gaan.
Je kan ze altijd 'motiveren' om naar het tunneltje te gaan, bijvoorbeeld door het te bedekken met een dekseltje, waar de mieren nog onder kunnen.
Het is redelijk zinloos dat ik je altijd advies geef, en je steeds besluit om het maar anders te doen...
Deze kleine kolonies vertonen vaak weinig activiteit: je kan ze in het buisje houden tot ze zelf weg willen gaan.
Je kan ze altijd 'motiveren' om naar het tunneltje te gaan, bijvoorbeeld door het te bedekken met een dekseltje, waar de mieren nog onder kunnen.
Het is redelijk zinloos dat ik je altijd advies geef, en je steeds besluit om het maar anders te doen...
DUCKDUCKGO!
Dit is mijn ervaring toch.Scott schreef: Nick zei tegen mij dat het niet zoveel zin heeft om het buisje leeg te gooien in de buitenbak omdat ze dan in een hoekje gaan zitten.
Na 5 dagen zaten ze ( Lasius Niger ) nog steeds niet in hun ytongnestje.
Dus heb ik ze gewoon in de buitenwereld uitgekapt.
En daar zijn ze dan in een hoekje gaan zitten, 3 dagen lang daarna heb ik ze terug in een buisje laten kruipen.
Tip: Let wel op moest je ze in de buitenwereld gooien dat je de eitjes mee in de buitenwereld gooit.
Of dat een werkster ze vast heeft. Want bij mij bleven ze aan het buisje plakken en zelf kon ik ze niet weghalen, ik zou ze alleen maar pletten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Maar mika je geeft geen advies hoe ik die mieren zo snel mogenlijk in die 1e kamer krijg van het Ytong nest.
Dus heb ik geprobeert om ze te laten verhuizen maar ze blijven gewoon opgehoopt in het buisje.
Toen zei je dat ik ze uit het buisje moest gooien in de buitenwereld, maar nick verteld mij dat ze dan in een hoekje gaan zitte (ik vermoed dat ze dat bij mij ook gaan doen) en de eitjes krijg ik er waarschijnlijk ook niet uit.
Het liefst laat ik ze gewoon uit het buisje glijden de 1e kamer in, maar volgens jou kan dat niet?
Dus heb ik geprobeert om ze te laten verhuizen maar ze blijven gewoon opgehoopt in het buisje.
Toen zei je dat ik ze uit het buisje moest gooien in de buitenwereld, maar nick verteld mij dat ze dan in een hoekje gaan zitte (ik vermoed dat ze dat bij mij ook gaan doen) en de eitjes krijg ik er waarschijnlijk ook niet uit.
Het liefst laat ik ze gewoon uit het buisje glijden de 1e kamer in, maar volgens jou kan dat niet?
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Lees mijn post maar opnieuw dan. Je kan ze altijd wel motiveren met duisternis.
Laat ze anders nog even in dat buisje zitten: als het goed gaat met de kolonie, zal het niet lang meer duren vooraleer ze zelf verhuizen. Een beetje geduld is noodzakelijk.
Hoe warm staan ze nu ongeveer?
Ik heb verschillende buizensets, met verschillende maten, die net passen op de boorgaten die ik maak: dat maakt de dingen gemakkelijker.
Laat ze anders nog even in dat buisje zitten: als het goed gaat met de kolonie, zal het niet lang meer duren vooraleer ze zelf verhuizen. Een beetje geduld is noodzakelijk.
Hoe warm staan ze nu ongeveer?
Ik heb verschillende buizensets, met verschillende maten, die net passen op de boorgaten die ik maak: dat maakt de dingen gemakkelijker.
DUCKDUCKGO!
Moest je ze in hun eerste kamer uitkieperen, zullen de miertjes ( zoals ik eerder vertelde ) stresserend rond beginnen lopen.Scott schreef:Het liefst laat ik ze gewoon uit het buisje glijden de 1e kamer in, maar volgens jou kan dat niet?
En onder de glasplaat sukkelen, of misschien in een andere kamer terechtkomen. En dan is het helemaal omzeep.
Want dan raakt ze nooit meer terug bij de koningin en de rest van de kolonie, tenzij je het watje wegneemt.
Maar dan kun je weer het zelfde voorhebben. Dus dat de miertjes er weer onder sukkelen.
En dan hebben ze weer te veel ruimte en dan gaan ze die ruimte als afvalkamer gebruiken enzovoort...
Als ik jou was zou ik gewoon een nieuw nest maken met kleindere kamers.
En een darmpje naar de eerste kamer maken waar je dan het proefbuisje aan kunt vastmaken.
( Dit darmpje kun je dan gebruiken moest je je kolonie willen laten verhuizen en als extra zuurstoftoevoer. )
En dan nog een darmpje naar de buitenwereld.
En in de plaats watjes gebruik je best kleine steentjes of oasis.
En met het waterreservoir aan de goede kant.

Laatst gewijzigd door mn op 11 dec 2008, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Extra zuurstof is echt niet nodig: Ytong is poreus genoeg.mn schreef: ( Dit darmpje kun je dan gebruiken moest je je kolonie willen laten verhuizen en als extra zuurstoftoevoer. )
DUCKDUCKGO!
Echt ? dat wist ik niet.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula