Hallo,
mijn vader en ik willen voor mijn kolonie (nu al) een ytongnest maken. Het idee was dat we het nest opdelen in "lagen" door watjes in de gangen te leggen; op die manier kunnen de mieren het nest vergroten naar behoefte. Ik had echter een vraagje:
Ik heb horen zeggen dat een verticaal ytongnest veel makkelijker is om te bevochtigen. Is dat ook zo? Als ik nog meer vragen heb zal ik ze hier posten.
Verticaal of horizontaal ytongnest?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Verticaal of horizontaal ytongnest?
De methode met watjes is mogelijk, maar vaak graven de mieren eerder door de watjes dan je zou willen, waarna er afval in het nest kan blijven liggen.
Je vraag over bevochtiging: een verticaal Ytong-nest zou makkelijker te bevochtigen zijn dan wat?
Je vraag over bevochtiging: een verticaal Ytong-nest zou makkelijker te bevochtigen zijn dan wat?
Dan een horizontaal ytongnest. Is er een alternatieve methode dan watjes, die beter werkt?Floris schreef:De methode met watjes is mogelijk, maar vaak graven de mieren eerder door de watjes dan je zou willen, waarna er afval in het nest kan blijven liggen.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Water wordt opgenomen door Ytong, maar loopt ook naar beneden. Een horizontaal nest is daarom makkelijker flink te bevochtigen dan een verticaal nest. In een verticaal nest zullen dan de ondereste kamers onderwater komen te staan. Als je elke dag water wilt geven is dat geen probleem, of als je een ander mechanisme bedenkt.Ubo schreef:Dan een horizontaal ytongnest.
Eerst een kleiner nest maken, en dan verhuizen naar een groter nest. Als je meerdere kolonies hebt, kan de volgende kolonie het oude nest dan overnemen.Is er een alternatieve methode dan watjes, die beter werkt?
Lvet heeft een stukje pillenstrip gebruikt ipv watjes. Zijn blog vind je hier