2x Lasius niger (Ubo)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gesloten
Ubo
Lid

2x Lasius niger (Ubo)

Bericht door Ubo »

Gisteren, rond 11 uur, belde het forumlid mier bij me aan. In zijn handen had hij twee reageerbuisjes, omgeven met aluminiumfolie. De inhoud van elk buisje: een gyne een werkster. Eindelijk, mijn mieren waren aangekomen! Ik legde de buisjes in kleine buitenwereldjes en bood de mieren direct een fruitvliegje en een beetje suikerwater aan.
Afbeelding
Zo zag en ziet mijn set-upje eruit. Als anti-uitbraakmiddel gebruik ik paraffine-olie. Sorry voor de slechte kwaliteit, mijn telefoon wilde niet beter.
Het fruitvliegje werd door beide kolonies al snel verorberd. Een dag later was ook het pillenstripje suikerwater al half leeg. Ik, als beginner, interpreteerde dat als een goed teken.

Heb je vragen, opmerkingen, tips of tricks? Plaats ze hier! :)
Laatst gewijzigd door Ubo op 08 okt 2013, 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Ubo
Lid

Re: 2x Lasius niger (Ubo)

Bericht door Ubo »

Het fruitvliegje dat ik de mieren voerde ligt in het nestje maar is nog niet op. Het ligt daar al ruim een dag. Ik ben bang dat het beschimmeld, weet iemand wat ik nu moet doen? Adviezen en antwoorden graag hier.
Ubo
Lid

Bericht door Ubo »

Hey! Sorry dat ik zo lang niets met mijn blogje gedaan heb. Mijn mieren doen het goed, ik heb stapels larfjes. Ze eten hun vliegjes nu goed en ik moet het suikerwater regelmatig vervangen. Dat is ook de reden dat ik zo lang niets gepost heb; er gebeurt weinig merkwaardigs.

Beide kolonies hebben nog steeds één gyne en één nanitic.
Ubo
Lid

Bericht door Ubo »

Gisteren de mieren verhuist. Toen ik hun buisje blootstelde aan het licht liepen ze na een paar minuten uit eigen beweging naar het nieuwe buisje. Fascinerend!

Ik ga de mieren, nu ze in hun nieuwe buisje zitten, in winterslaap doen.
Ubo
Lid

Bericht door Ubo »

Ik heb de mieren vandaag uit hun koude omgeving (7 graden) naar een wat warmer gebied verplaatst. Beide gynes bewogen hun pootjes een beetje, maar slapen nog steeds.
Ubo
Lid

Bericht door Ubo »

Vandaag zijn beide kolonies tot mijn verbazing hun werksters kwijtgeraakt. Zou iemand weten hoe dit zou kunnen?

Ik vermoed dat de kelder dan toch te warm was en dat ze geen winterslaap hebben gehad, gezien het feit dat ze direct weer begonnen te bewegen toen ik ze daar weg haalden. Volgens verschillende leden tolerereert Lasius sp. een gebrek aan winterslaap echter, waardoor het me onwaarschijnlijk lijkt dat het daardoor komt.

Mijn tweede vraag: zijn de gynes, nu ze beiden geen werksters meer hebben, nog geschikt om een nieuwe kolonie te stichten?
GvG

Bericht door GvG »

Hoe bedoel je kwijt geraakt? Zijn ze dood of zijn ze weg? Is er nog broed?

Edit: oeps... Ik had deze bij de opmerkingen moeten zetten. Sorry.
Gesloten