2x Lasius Niger (Ubo)
2x Lasius Niger (Ubo)
Dit is het topic voor vragen, opmerkingen en gewoon alles wat je kwijt wilt 

Re: 2x Lasius niger (Ubo)
Heel veel succes en veel plezier!
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Als het nest niet al te groot is, zullen de mieren het zelf schoon en vrij van schimmel houden.
Ah, bedankt. Het nest is een reageerbuisje, de kolonie bestaat uit een gyne en een werkster. Moet ik bang zijn voor schimmel?Floris schreef:Als het nest niet al te groot is, zullen de mieren het zelf schoon en vrij van schimmel houden.
- ameiseman
- Lid
Zo'n vliegje droogt snel uit, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Daarbij is het zo dat lasius redelijk schoon isen waarschijnlijk het vliegje zelf uit het reageerbuisje zal gooien.
Kan zijn omdat het nog een hele jonge kolonie is dat daarom het nog niet gebeurd is.
Kan zijn omdat het nog een hele jonge kolonie is dat daarom het nog niet gebeurd is.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
In een reageerbuisje zal je niet snel schimmel krijgen idd, alleen willen ze soms wel eens afval op het natte watjes laten liggen wat soms kan schimmelen. Heb nooit echt een reageerbuisje met echte goeie schimmelvorming gehad.
-
Hoe bedoel je kwijt geraakt? Zijn ze dood of zijn ze weg? Is er nog broed?
Ze zijn weg. Beiden kolonies hebben geen broed meer.GvG schreef:Hoe bedoel je kwijt geraakt? Zijn ze dood of zijn ze weg? Is er nog broed?
-
Dan wordt het heel lastig voor ze om opnieuw een kolonie te stichten. Dan kan je beter een paar maanden wachten op de bruidsvluchten.
Dat vermoedde ik helaas al. Heb je een vermoeden welke fout ik heb begaan? Dan kan ik dat bij mijn toekomstige kolonie (en reken maar dat die er komt) voorkomen.GvG schreef:Dan wordt het heel lastig voor ze om opnieuw een kolonie te stichten. Dan kan je beter een paar maanden wachten op de bruidsvluchten.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Het is lastig na te gaan, maar het lijkt erop dat je kolonies de winterslaap niet goed doorstaan hebben. Vooral de zin 'ze beweegt haar pootjes weer een beetje' doet me vermoeden dat ze toen al niet meer in orde waren. Dit komt in mijn ervaring meestal doordat de kolonie te nat of te droog zat.
Het buisje is nog steeds vol. Wat zijn de ideale omstandigheden voor Lasius niger?Floris schreef:Het is lastig na te gaan, maar het lijkt erop dat je kolonies de winterslaap niet goed doorstaan hebben. Vooral de zin 'ze beweegt haar pootjes weer een beetje' doet me vermoeden dat ze toen al niet meer in orde waren. Dit komt in mijn ervaring meestal doordat de kolonie te nat of te droog zat.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Ideale omstandigheden zijn veelal onbekend voor mieren. Dat is voor mij een van de zaken die deze hobby interessant maakt. :)
Lasius niger mag tamelijk vochtig zitten tijdens de winterslaap. Er mag echter geen condens gevormd worden.
Kolonies in reageerbuis doe ik in winterslaap in de koelkast. Ik controleer ze eens per week. Soms bied ik ze via een constructie met twee reageerbuisen met een watje met een gat ertussen de mogelijkheid aan om vochtiger te gaan zitten. Wanneer er condens (of water op andere wijze) de mieren en vooral het broed nat maakt, plaats ik ze direct over naar een ander buisje.
Lasius niger mag tamelijk vochtig zitten tijdens de winterslaap. Er mag echter geen condens gevormd worden.
Kolonies in reageerbuis doe ik in winterslaap in de koelkast. Ik controleer ze eens per week. Soms bied ik ze via een constructie met twee reageerbuisen met een watje met een gat ertussen de mogelijkheid aan om vochtiger te gaan zitten. Wanneer er condens (of water op andere wijze) de mieren en vooral het broed nat maakt, plaats ik ze direct over naar een ander buisje.
En dat is hier een beetje het probleem, vrees ik. Een koelkast met thermostaat is onbetaalbaar voor mij, dus ik zat vast aan de kelder. Is het slim om zonder de beschikking te hebben over een koelkast de hobby door te zetten, of resulteert dat alleen maar in meer teleurstellingen/Floris schreef: Kolonies in reageerbuis doe ik in winterslaap in de koelkast. Ik controleer ze eens per week. Soms bied ik ze via een constructie met twee reageerbuisen met een watje met een gat ertussen de mogelijkheid aan om vochtiger te gaan zitten. Wanneer er condens (of water op andere wijze) de mieren en vooral het broed nat maakt, plaats ik ze direct over naar een ander buisje.
-
Hoe warm is de kelder?
De thermometer gaf volgens pap rond de 7 graden aan, maar gezien de uitkomst van de winterslaap vertrouw ik dat niet helemaal.GvG schreef:Hoe warm is de kelder?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Ik heb ook geen koelkast met themorstaat hoor. :)
Hoe heb je hem dan op 6/7 graden gekregen?Floris schreef:Ik heb ook geen koelkast met themorstaat hoor.
-
Ik denk dat die temperatuur wel klopt, en dat de temperatuur dus niet de oorzaak was van de sterfte. Wat het wél was weet ik niet.
Oké, dan zit dát in elk geval in de haak.GvG schreef:Ik denk dat die temperatuur wel klopt, en dat de temperatuur dus niet de oorzaak was van de sterfte. Wat het wél was weet ik niet.
---
Bedankt voor jullie hulp en tips. Daar beide kolonies echter niet meer levensvatbaar zijn, zal de blog niet meer bijgehouden worden en verwacht ik ook geen reacties meer op dit topic. Van mij mag het dus gesloten worden.