Lasius Neglectus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Noah
Lid

Lasius Neglectus

Bericht door Noah »

Hallo, mijn naam is Noah. Ik heb al enkele kolonies gehad en ik vroeg me af:
De plaagmier, is dit een legale soort om te houden buiten labo's
Zijn deze makkelijk te vinden?
Verkopen mensen deze kolonies?
Wat als er een ontsnapt en zich vestigt?
Deze soort heb ik ooit gezien in een labo en ik vond het indrukwekkend dat ze polygyne zijn en geen enkele inteelt koningin weigeren. Ook heeft de proffesor er voor kunnen zorgen dat de kolonie inteelt kon doen en zo goede extra gynes verkreeg.
Het lijkt misschien raar dat ik een plaag soort wil houden, maar deze soorten gezien als plagen fascineren mij.

Met vriendelijke groeten,
Noah.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Lasius neglectus

Bericht door Floris »

Ik betwijfel of het legaal is. Ook al zou er geen wet zijn die ze expliciet verbiedt, als je ze verspreidt, richt je ecologische en economische schade aan.
Ik raad je dan ook met klem af om deze soort te verplaatsen of te verspreiden!
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Feone
Lid

Bericht door Feone »

Voor zover ik kan lezen over deze mier is die zeer schadelijk en extreem moeilijk weg te krijgen als die eenmaal ergens gevestigd is. Ook zijn ze blijkbaar heel goed in staat om dit in een menselijke omgeving te doen, dus als deze ergens een nest maakt dan heb je een probleem.

Het lijkt mij ook niet onmogelijk dat je aansprakelijk gesteld wordt voor eventuele schade, die waarschijnlijk redelijk hoog zal zijn als deze mier een kolonie sticht en de kans krijgt om zich te verspreiden. Je weet immers dat deze mier schadelijk is en als je hem doelbewust importeert kan je moeilijk zeggen dat het een ongeluk was. Hoe dit met de wet zit is lastig te zeggen, dat kan je het beste een advocaat vragen.

Deze mier is echter al wel in vele plaatsen in Nederland gespot. Of het dan ook te bewijzen is dat jij verantwoordelijk bent is moeilijk te zeggen. Ook staat deze voor zover ik kan vinden niet op negatieflijsten voor huisdieren dus ik denk niet dat het illegaal is. (Dit weet ik niet zeker!)
Noah
Lid

Bericht door Noah »

Wel de mieren zijn zo schadelijk en groeiend dat ze een 15 hectaren veld hadden in genomen met 360000 gynes en rond de 125000000 werksters.
Dat maakt ze zo interessant. ;)
GvG

Bericht door GvG »

Het is vooral een goede reden om ze niet te houden. Je moet je niet eens afvragen of het mag. Je moet dit gewoon niet willen.
Art747
Lid

Bericht door Art747 »

Gewoon niet doen.
reinoud
Lid

Bericht door reinoud »

Waar komt deze soort oorspronkelijk vandaan?
Art747
Lid

Re: Lasius Neglectus

Bericht door Art747 »

Noah
Lid

Bericht door Noah »

Waarom zo negatief? Ik wil gewoon info, niet dat jullie mij afraden.
De oorsprong weet ik niet, maar in onze omgeving heeft deze soort weinig natuurlijke vijanden. Voor zover ik weet Zijn de profs aan het KUL volop deze soort aan het bestuderen. Tot nu toe hebben ze 1 remedie dat niet eens 100% werkt. Het dood enkele konigingen via een voedsel bron dat heel waarschijnlijk tot daar wordt gebracht, maar als ze met massas gynes zitten heeft dit enkel een remend effect.
Art747
Lid

Bericht door Art747 »

Sorry, Je leek de indruk te maken ze te willen gaan houden. Indrukwekkend is het wel.....
reinoud
Lid

Bericht door reinoud »

Dat verklaart waarom ik in de plantentuin van de Ugent dacht Lasius nigers gezien te hebben die polygyne waren. Het waren hoogstwaarschijnlijk Lasius neglectus dan.
GvG

Bericht door GvG »

Je zegt dat je ze wil houden:
Het lijkt misschien raar dat ik een plaag soort wil houden...
Dat is een heel slecht idee. Het is dus nogal logisch dat wij negatief reageren. Als je gewoon de info wilt zonder dat wij het je afraden had je niet moeten zeggen dat je ze wilt houden. Dit is bovendien een forum voor/van mierenhouders. Wij gaan er dus van uit dat vragen zijn gericht op het houden van mieren, tenzij jij anders aangeeft.

Maar goed, begrijp ik het goed dat je ze toch niet wilt houden?
Noah
Lid

Bericht door Noah »

Foute verwoording sorry, maar de vraag was: Zijn deze legaal te houden, want ik ben zoals ik gezegt heb in een labo geweest was en dat ze die daar hadden, ik wou gewoon checken of dat buiten labo plaagmieren houden een legale zaak was sinds dat ik een hoop mensen zag op YouTube die ze hadden. Ik was ook verwonderd van deze zaak.
Toen ik het bericht met ik wil ze houden geschreven had was dat op mijn GSM en heb ik, zoals wel vaker gebeurt, niet na gelezen. Ik verlies snel aandacht over wat ik aan het schrijven ben. (ADD) Dus heb ik het fout verwoord. Sorry.
Art747
Lid

Bericht door Art747 »

Beetje verbazingwekkend als laboratorium medewerkers proefdieren mee naar huis nemen
GvG

Bericht door GvG »

Ok, een misverstand. Kan gebeuren.

Ik denk niet dat de mensen op YouTube laboratoriummedewerkers waren. Misschien mensen uit andere delen van Europa waar deze mier al voorkomt, al dan niet exotisch.

Ik weet niet hoe de wet geregeld is op dit gebied, maar in dit soort gevallen dient men natuurlijk te handelen met de kennis die men heeft.

Het houden en verhandelen van uitheemse mieren brengt bepaalde risico's met zich mee waar mierenhouders rekening mee dienen te houden, ongeacht wat de wet er over zegt. Dit geldt niet alleen voor Lasius neglectus, maar ook voor bijvoorbeeld Messor barbarus. Deze mag je ook nooit vrijlaten. Nu zal deze zich niet zo snel vestigen in Nederland maar je weet nooit welke ziekten en parasieten ze bij zich hebben en welke gevolgen dit kan hebben voor de inheemse mieren.

De wet zal misschien geen aparte vermelding hebben voor Lasius neglectus, gewoon omdat het te veel werk is om voor elk potentieel plaagdier een aparte wet te maken. Maar als je dingen doet waarmee je grote ecologische en economische schade kan veroorzaken ben je wel degelijk strafbaar.
Plaats reactie