Ik vraag me af hoe jullie zo goed het verschil zien tussen de gynes van de verschillende soorten? Als ik op google afbeeldingen zoek, dan lijken die toch allemaal heel erg op elkaar. Tips om de verschillen beter te leren kennen?
Anyway, in Gent voor de 2e keer dit seizoen bruidsvluchten. Wel veel beperkter dan vorige keer. Ik ving een 6-tal gynes waarvan ik vermoed dat het opnieuw Lasius Niger is. Hieronder een foto van 2 exemplaren. Iemand die de soort kan bevestigen? Dank!
Tja, dat is een kwestie van ervaring. Een paar jaar geleden zagen ze er voor mij ook allemaal hetzelfde uit. Je zal merken dat je er vanzelf beter in wordt. Op je foto's zie ik inderdaad Lasius niger. Lasius flavus is bijvoorbeeld iets kleiner en wat geler, vooral de buikzijde en de poten. Lasius umbratus is weer veel kleiner en slanker, met een bredere kop.
Formica gynes hebben andere lichaamsverhoudingen, dat is moeilijk uit te leggen.
Kijk eens rond in het sub-forum "determinatie", daar staan een paar mooie voorbeelden tussen.
Waren en bij jullie vandaag bruidsvluchten met dit weer .
Hier regent het de hele tijd en er staat een zware wind, nu weet ik niet of dit overal is maar hier zit er een bruidsvlucht niet in.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Hier heb ik net een tetramorium gyne zien rondlopen,ik heb haar laten lopen omdat ik gisteren al een gyne heb kunnen vangen ( heeft al eitjes gelegd ).
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Ik zit nu op Texel en ik zie op de duinen overal mierennesten een soort die lijkt op Lasius umbratus. Door de ligging (duinen zonder bomen) vermoed ik dat het Lasius meridionalis betreft. Ze staan op het punt om uit te vliegen, ik vind nog maar weinig vleugelloze gynes.
IMG_20140707_193506386.jpg
IMG_20140707_181116567_HDR.jpg
IMG_20140707_193401162_HDR.jpg
IMG_20140707_193411462_HDR.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mooie foto's .
Welke soort het is weet ik niet het zou Lasius Umbratus kunnen zijn of zoals jij zei Lasius meridionalis, Maar deze kun je zonder loep niet determineren volgens mij.
Hier hebben de Lasius fuliginosus in mijn achtertuin wel wat mannetjes laten uitvliegen
Nee, exacte determinatie is lastig. Ik heb een loep en determinatietabel mee, misschien dat ik er later nog even aan ga zitten. Het is zeker een Chthonolasius, dat is te zien aan de donkere vleugelbasis van de gynes. Lasius umbratus, L. mixtus en L. meridionalis zijn algemeen in Nederland. Andere soorten van dit subgenus zijn (zeer) zeldzaam. De Nederlandse benaming van Lasius umbratus is schaduwmier, omdat deze veel in de schaduw van bomen nestelt. Deze nesten lagen op duinhellingen zonder bomen en stuiken, typisch habitat voor Lasius meridionalis (veldmier) die in Nederland vooral in het duingebied voorkomt. Lasius mixtus (wintermier) vliegt pas aan het eind van de herfst uit. Vandaar het vermoeden van Lasius meridionalis.
Deze week hou ik juist in de gaten. Het word vanaf donderdag weer lekker warm maar met kans op onweer en regen in de avond perfect mierenweer dus .
Ik had vandaag een lasius umbratus bruidsvlucht op mijn zolder , Ik weet totaal niet waar ze vandaan kwamen maar ik had er ook geen last van omdat ze richting het raam naar buiten liepen/vlogen. verder heb ik niks gezien meer. De laatste keer dat ze op zolder uitvlogen was 2 jaar geleden.
Nee het waren echt Lasius Umbratus, De gyne's waren donker rood en ze waren net ietsje groter dan Lasius fuliginosus.
Volgens mij zou ik ook niet echt blij worden van Lasius fuliginosus op mijn totaal houten zolder .
Ik heb de nestingang zojuist ontdekt nadat ze net weer een bruidsvlucht hadden. Dit keer waren het alleen mannetjes die in een uit de hoek van de zolder kwamen.
Hier zaten enkele kleine scheurtjes waar de jonge gyne's nog net door konden.
Wat ik me afvraag is wat ze in hemelsnaam eten en is namelijk helemaal niks op zolder behalve oude spullen en stof.
Qua vochtigheid zitten ze volgens mij wel goed want het tocht aardig hier op zolder.
Misschien dat ze onder de grond zitten, gedeeltelijk onder je huis, en dat ze de spouwmuur gebruiken om omhoog te gaan bij bruidsvluchten? Maar zit de opening waar ze uit komen binnen of buiten?
Het nest zit echt binnen, Ik ben zelf op het afdakje naar nestingangen gaan zoeken maar ik vond niks.
Het nest zit echt alleen trouwens op zolder Ik heb nergens anders plekken gevonden rondom en in het huis waar ze kunnen zitten. Ik ben zelfs in de kruipruimte geweest .
Lasius umbratus werksters komen eigenlijk alleen boven de grond tijdens bruidsvluchten. Er zit bij mij ouders in de buurt een nest onder een schuurtje, dat heb ik ontdekt tijdens een bruidsvlucht twee jaar geleden. Ik parkeer daar vaak mijn auto en dan kijk ik soms even of ik iets zie. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik er geen enkel teken wees op de aanwezigheid van een mierennest. Tot vorige week, tot kwamen ze plots weer buiten.
Ik weet dat lasius umbratus werksters zich alleen tijdens bruidsvluchten laat zien, Maar bij de nestingang bij mij op zolder zaten echt enkele werksters voor en rondom de ingang. Ik zal wel een keer een foto proberen te maken, Verwacht er alleen niet teveel van want echt scherp kan ik hem niet zetten .
Ja maar dat is alleen nu rond de vluchten toch? De rest van het jaar niet toch? Ik weet het natuurlijk niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er een Lasius umbratus nest in een muur zit, meters boven de grond.
Nee, je hebt gelijk. Er wordt inderdaad nergens beschreven dan Lasius umbratus in symbiose leeft met wortelluizen. Ik dacht van wel, in het boek van Peter Boer, maar dat blijkt over Chthonolasius in het algemeen te gaan, niet specifiek L. umbratus. De website waarnaar je verwijst is overigens ook van de hand van Peter Boer.
Hier vliegt Tetramorium sp uit met velen, Het zijn 2 keer zoveel mannen die ik zie en ook de meeuwen genieten volop van de bruidsvluchten.
Het is echt perfect weer voor bruidsvluchten vandaag want het is windstil en drukkend benauwt.
ricardovdh schreef:Hier vliegt Tetramorium sp uit met velen, Het zijn 2 keer zoveel mannen die ik zie en ook de meeuwen genieten volop van de bruidsvluchten.
Het is echt perfect weer voor bruidsvluchten vandaag want het is windstil en drukkend benauwt.
Ja hier ook met velen.Hopelijk vliegt myrmica rubra ook uit vandaag.