Formica sanguinea (ProXi)

Vragen en opmerkingen over de blogs
ProXi
Lid

Re: Formica sanguinea (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik zou het niet weten eigenlijk. Ik heb er ooit ook aan gedacht, maar wou het risico niet lopen dat de fusca kolonie uitgemoord zou worden.
MorbidMike
Lid

Bericht door MorbidMike »

Hertcerf schreef:even een korte vraag: ik ben van plan ook een F. Sanguinea kolonie te kopen met 50 werksters, maar als ik er nou ook een F Fusca kolonie bijkoop met 20 werksters en deze 2 kolonies allebij met een eigen reageerbuis in dezelfde bak leg, zullen de sanguineas dan gaan roven?(zonder de fuscas te vermoorden?)

mvg
Mijn oude Formica sanguinea kolonie heeft bij mij thuis een keer mijn Formica fusca kolonie redelijk efficiënt verdelgd. Zie http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 32&p=11175
Van de Formica fusca kolonie was bijna niks overgebleven. Het risico dat je een kolonie kwijtraakt is dus in ieder geval reëel!
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Alhoewel dit niet echt een vraag over het blog is, zal ik hem toch hier beantwoorden.

In de natuur zou het zo werken. Voor in gevangenschap zou ik echter aanraden dat je zelf poppen van Formica fusca overzet van het ene nest naar het andere.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
FenixGoesEvil
Lid

Bericht door FenixGoesEvil »

Berichtdoor ProXi » Zo 04 Aug 2013, 11:22

Mijn Formica sanguinea doet het ook nog steeds goed.
Ze zijn dol op suikerwater met wat honing erbij.
Wat is de naam van dit liedje? :P
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

FenixGoesEvil schreef:
Berichtdoor ProXi » Zo 04 Aug 2013, 11:22

Mijn Formica sanguinea doet het ook nog steeds goed.
Ze zijn dol op suikerwater met wat honing erbij.
Wat is de naam van dit liedje? :P
Ik heb eigenlijk geen idee.
Het is geen liedje van mijzelf, maar een achtergrond melodietje die je kan kiezen op Youtube zelf.
FenixGoesEvil
Lid

Bericht door FenixGoesEvil »

Oke , vond het een leuk deuntje !
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
blitz
Lid

Bericht door blitz »

Sorry voor het reageren in je blog.Heb je uw mieren op een koele plaats staan?Ik heb alleen een koelkast waar ik ze kan inzetten,een schuur of garage heb ik niet.Thuis is het overal verwarmd maar ze zitten wel stil tegen mekaar.
Venator
Lid

Bericht door Venator »

Leuke blog,ik heb sind kort ook Formica sanguinea maar wat ik wou weten legt de koningin aan een stuk door eitjes?Of legt ze met tussenpozen?
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Volgens mij met tussenpozen. Het is meestal een klontje eitjes wat er opeens ligt en dan even niets en dan weer een klontje eitjes erbij.
Maar ik vermoed dat het ook te maken heeft met de grote van de kolonie en de hoeveelheid voedsel die ze krijgen.

Mijn oude Lasius niger kolonie begon in de beginfase ook met steeds een nieuwe zending eitjes met tussenpozen ertussen.
Bij onderstaande video kan je dat bijvoorbeeld goed zien.
Bij 0:18 het eerste 'klontje' eitjes. Bij 1:00 zie je de eerste coconnen en de eerste werkster die geboren is. De koningin heeft ondertussen een nieuwe zending eitjes geproduceerd.
Hoe groter de kolonie wordt. Hoe korter de tussenpozen. De koningin hoeft dan namelijk niet zelf meer voor alle eitjes te zorgen maar de werksters nemen die taak over. Daarnaast wordt de koningin ook continu gevoed met eiwitten. Bij 5"10 zie je dat de tussenpozen al korter geworden zijn en de koningin een 2e zending eitjes gelegd heeft, terwijl de zending ervoor nog geen larven zijn.
Bij 7:00 is ze al aardig op gang gekomen. Bij 24:20 zie je dat de koningin echt een broedmachine is geworden. Er zijn dan vrijwel geen tussenpozen meer.
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Klopt,mijn formica fusca en sanguinea leggen ook met tussenpozen eitjes maar als dit ook iets met beschikbaar voeding heeft te maken weet ik niet.Mijn formica sp. nemen niet altijd insecten aan.Als ik ze om de 3 dagen geef nemen ze het wel gretig aan.Weet niet hoe het bij jou zit proxi?
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Heeft ook voornamelijk te maken met de grote van de kolonie.
Een koningin kan honderden eitjes leggen in een bepaalde periode zoals je in de bovenstaande video kan zien.
Maar als er geen werksters zijn die dat aantal eitjes en vervolgens de larven kan verzorgen en voeden, dan gaat dat niet werken.
Dus hoe groter de kolonie, hoe meer eitjes de koningin zal produceren.
Naast de grote van de kolonie speelt voedsel een rol. De insecten zijn voornamelijk nodig om de larven te voeden.
Zijn er geen of weinig larven, dan zal de kolonie ook weinig insecten aannemen.
Als ik mij niet vergis heeft de koningin ook eiwitten nodig, die de mieren uit insecten halen voor de productie van eitjes.
Dus ik vermoed dat zowel de hoeveelheid voedsel als de grote van de kolonie beiden van invloed zijn en ook van invloed zijn op elkaar.
Als je niet wil dat de kolonie te snel groeit kan je ze bijvoorbeeld ook minder eten geven heb ik begrepen.
Venator
Lid

Bericht door Venator »

Bedankt proxi.Mijn Formica sanguinea en Formica rufibarbis hebben nog geen eitjes,ik heb ze ook nog maar pas van kalytta.Zal ze eerst veel rust moeten geven en weinig kijken in het nest.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Ik ben heel benieuwd hoe het met deze kolonie gaat. Lijkt me erg naar om mee te maken als alle diertje besmet raken met mijten. Zijn die meegekomen in het materiaal dat je in het natuurlijke nest had gebruikt?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Hallo Kegge,

De kolonie leeft nog steeds gelukkig. Ik heb ook al de eerste eitjes waargenomen.
Qua grote heeft de kolonie nog een hele aardige omvang. Alleen is er volgens mij nog maar 1 koningin in leven.
De andere heb ik niet meer gespot na de winterslaap.

Ik heb ondertussen al een tijd geen mijten meer gehad op de mieren zelf.
Vermoed dat ze inderdaad meegekomen zijn met het natuurlijke materiaal, in combinatie met de hoge vochtigheid wat toen ontstond en de afvalresten die in het nestmateriaal achterbleef wat ik niet kon schoonmaken is het vermoedelijk ontstaan.
Venator
Lid

Bericht door Venator »

Sinds ik het warmte matje heb verplaatst brengen de werksters het broed niet meer naar het warmste deel in de buitenwereld.Ik heb het matje verplaatst zodat mijn Formica rufibarbis ook van het warmte kon mee genieten.Er zitten wel constant 2 tot 3 sanguinea werksters bij het warmte matje,maar broed/poppen pakken ze niet meer mee.Ze weten waar het warmste deel is dus zullen ze het broed terug meepakken?
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Leuk :D ik vind deze mieren één van de mooiste soorten!
Venator
Lid

Bericht door Venator »

Proxi,hoe gaat het met je Formica sanguinea?
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Ze doen het dit jaar wat rustiger aan.
Het gaat nog wel goed, maar er is minder broed dan vorig jaar op dit moment en heb ook nog geen vliegende mieren gespot, wat al jaren gebruikelijk was.
Ik weet ook niet zeker of alle koninginnen nog leven. Die heb ik al een tijdje niet gezien. Die zijn ondertussen ook al heel wat jaartjes oud, dus ooit zal er keer een moment komen... :roll:
Maar dat is vast nog ver weg! Er zijn in ieder geval heel wat werksters aan het rondbanjeren gelukkig wat altijd leuk is om te zien. :D
Venator
Lid

Bericht door Venator »

Dan gaat het u beter af met deze mieren :D.Die van mij legt geen eitjes meer :roll:
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Ik heb vandaag ook geen eitjes of larven gespot bij mijn kolonie, alleen coconnen.
Weet ook niet of ze dit jaar nog nieuwe eitjes zullen leggen.
Geef ze een paar fruitvliegjes of muggen en wat honingwater.
En laat ze een tijdje met rust op donkere plek, misschien helpt het.
Anders wordt het pas volgend jaar mogelijk weer.
Venator
Lid

Bericht door Venator »

Ja,fruitvliegjes geef ik ze om de 2 dagen,ze pakken de vliegjes ook aan.Ik kijk eigenlijk maar 1 keer per maand in het nest.Honingwater geef ik niet wel suikerwater.Ik vind eigenlijk dat deze mieren vroeg stoppen met eitjes te leggen.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Altijd weer leuk om nieuwe filmpjes te zien van deze kolonie. Heb je enig idee hoe je uiteindelijk de mijteninvasie overwonnen hebt?
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Ik zou niet weten wat de doorslag gegeven heeft. Heb toen heel veel verschillende dingen achter elkaar gedaan.
Zoals ze bespuiten met citroenwater, een citroen in de buitenwereld leggen, ze een tijdop een koele plek gezet, de levende mieren handmatig verhuisd naar een nieuw nest (zonder stenen, hout, zand, takjes) en ze een tijd gehouden in een droge omgeving.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Het gaat uiteindelijk om het resultaat. Ik "droom" ervan om een kolonie een natuurlijk nest te schenken, maar ben huiverig voor het risico op mijten en mogelijke andere ziektes.
miel
Lid
Contacteer:

Bericht door miel »

Waren er ook bevruchte koninginnen na de bruidsvlucht?

Gr, Miel
miel
Lid
Contacteer:

Bericht door miel »

Ik wil graag het antwoord weten, ben benieuwd! :)

@ Kegge: Dan doe je de takjes en blaatjes toch in een zak, die je vervolgens in de vriezer legt? dan heb je alle mijten gedood. :D
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Nee, ze konden niet paren.
Tot nu toe worden er elk jaar alleen maar mannetjes geproduceerd.
Plaats reactie