Sterfte na winterslaap.
-
- Lid
Sterfte na winterslaap.
Hallo,
Ik heb mijn mieren nu sinds het begin van de laatste zomer. Alles ging prima, ze waren flink gegroeid en zijn toen in november de winterslaap ingegaan.
Ik heb ze daar reeds uitgehaald, maar nu sterven er iedere dag 1 of 2 kleine miertjes, de grote leven wel nog. Ze komen nog niet echt buiten het nest en ze hebben het nieuwe reageerbuisje met water omdat dat van hun op is nog niet gezien... ze hebben in principe toegang tot Suiker water, fruitvliegjes en een nieuw reageerbuisje met water.
Heeft er iemand suggesties?
alvast bedankt!
Ik heb mijn mieren nu sinds het begin van de laatste zomer. Alles ging prima, ze waren flink gegroeid en zijn toen in november de winterslaap ingegaan.
Ik heb ze daar reeds uitgehaald, maar nu sterven er iedere dag 1 of 2 kleine miertjes, de grote leven wel nog. Ze komen nog niet echt buiten het nest en ze hebben het nieuwe reageerbuisje met water omdat dat van hun op is nog niet gezien... ze hebben in principe toegang tot Suiker water, fruitvliegjes en een nieuw reageerbuisje met water.
Heeft er iemand suggesties?
alvast bedankt!
- heino
- Lid
Re: Sterfte na winterslaap.
ik heb dit ook met mijn myrmica rubra,sinds ze uit winterslaap zijn heb ik elke dag een stuk of 3 werksters die ik eruit moet halen.ik weet ook niet waar het aan ligt.het kunnen misschien oudere werksters zijn die sterven.
1x formica fusca 5 gynes
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
1x lasius fuliginosus 1gynes
1x lasius niger
1x tetramorium
1x myrmica rubra 14 gynes
1x messor barbarus
-
Hallo en welkom op het forum.
Een paar vraagjes:
Welke soort mieren heb je?
Hoe groot is de kolonie?
Zitten ze al in het nieuwe buisje?
Kan je een foto maken (dat helpt, misschien zien we dingen over het hoofd)?
Een paar vraagjes:
Welke soort mieren heb je?
Hoe groot is de kolonie?
Zitten ze al in het nieuwe buisje?
Kan je een foto maken (dat helpt, misschien zien we dingen over het hoofd)?
-
- Lid
Het is een normale lasius niger kolonie die met zo'n 30 werksters de winterslaap in ging en nu ik terug ben zie ik dat er nog meer miertjes overleden zijner zijn er nog maar 6 over.
Nee het water in het oude buisje is op,maar ze willen niet verhuizen....
En dat dacht ik eerst ook,maar het zijn er wel erg veel en ook de verse miertjes, ( de grote ) zijn aan het overlijden alhoewel het eerst alleen de kleintjes waren.
Nee het water in het oude buisje is op,maar ze willen niet verhuizen....
En dat dacht ik eerst ook,maar het zijn er wel erg veel en ook de verse miertjes, ( de grote ) zijn aan het overlijden alhoewel het eerst alleen de kleintjes waren.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Het is belangrijk dat een kolonie uit winterslaap geleidelijk opwarmt (al was het afgelopen weekeinde lastig). Als een kolonie meer dan een maand op vijf graden heeft gestaan, kan plotselinge opwarming naar kamertemperatuur zorgen voor sterfte van de kolonie.
-
- Lid
Ik heb ze nu sinds 1 maart ongeveer uit de winterslaap, maar het echte sterven is deze week pas begonnen.
Ik heb nu een gedwongen verhuizing naar het nieuwe buisje als "final stand" gebruikt. hopelijk levert het wat op.....
De buitenwereld, waar het buisje in ligt heb ik voor ze uit de winterslaap kwamen nog goed schoon gemaakt.
Ik heb nu een gedwongen verhuizing naar het nieuwe buisje als "final stand" gebruikt. hopelijk levert het wat op.....
De buitenwereld, waar het buisje in ligt heb ik voor ze uit de winterslaap kwamen nog goed schoon gemaakt.
-
Tja dat is wel ernstig. Het is moeilijk te zeggen wat de oorzaak zou moeten zijn, sorry.
-
- Lid
Hmmm, ik kijk het eens aan hoe het gaat met het nieuwe buisje.
Hopelijk sterft de kolonie niet uit, maar het gaat sowieso nog lang duren voordat er weer schot in de zaak komt....
Ik heb wel nog 2 andere kolonies over van de vorige zomer en deze hebben gelukkig geen last van sterfte, ik ga wel hun buitenwereld eerstdaags opknappen en ook deze hebben beide een verse reageerbuis. 1 kolonie zit daar zelfs al in...
toch bedankt!
Hopelijk sterft de kolonie niet uit, maar het gaat sowieso nog lang duren voordat er weer schot in de zaak komt....
Ik heb wel nog 2 andere kolonies over van de vorige zomer en deze hebben gelukkig geen last van sterfte, ik ga wel hun buitenwereld eerstdaags opknappen en ook deze hebben beide een verse reageerbuis. 1 kolonie zit daar zelfs al in...
toch bedankt!
- dvd
- Lid
Ik heb mijn formica fusca uit te koelkast gehaald en meteen op kamer temperatuur gezet ( zonder geleidelijk op te warmen ) en ze doen het uitstekend.Maar goed,Lasius niger is hier misschien gevoeliger aan!
-
- Lid
Ik heb ze ook geleidelijk aan warmer gezet dus ik weet het ook niet meer.
wat nou als ( afkloppen ) de koningin als enige overblijft... dan kan deze het niet meer overleven toch?
wat nou als ( afkloppen ) de koningin als enige overblijft... dan kan deze het niet meer overleven toch?
-
- Lid
Ik trof mijn Myrmica rubra kolonie ook aan met hele hele stapel dode werksters, zeker een stuk of 50 of meer. Ik heb de buitenwereld waar het kerkhof was inmiddels schoongemaakt.Begin deze week zijn er nog een stuk of 8 bij gekomen maar gisteren en vandaag niet meer.... Er was toch wel iets met de vochtigheid of zo, want de halve kolonie was naar de buitenwereld verhuisd in het proefbuisje met water. Inmiddels terug in de kamers.
Kan dat niet het probleem zijn? Beste wat ik doe qua schoonmaken is eens afspoelen met warm water, verder niets. GA er een beetje van uit dat zo lang het geen schimmelbende wordt, dat beter is dan 'goed' schoonmaken.De buitenwereld, waar het buisje in ligt heb ik voor ze uit de winterslaap kwamen nog goed schoon gemaakt.
-
- Lid
Als je de meest voor de hand liggende oorzaken op een rijtje zet, wat zou het dan zijn: klimaat (te snel opgewarmd, te warm, te koud, te nat, te droog), voedsel en water (geen, verkeerd, niet acceptabel, bedorven), ziektes (mijten, schimmel, bacteriën, virussen), huisvesting (te klein, te groot, te licht), stress (uit winterslaap, schoonmaken, verplaatsen, trillingen, schudden, wisseling licht en donker), ongeluk (verdrinken). Beetje afhankelijk ook van de soort denk ik.
- Venator
- Lid
Als ik mijn mieren uit winterslaap haal dan zet ik ze ook meteen in de woonkamer.Ik laat ze dus niet geleidelijk opwarmen!Ik heb hier bij mijn weten ook nooit geen probleem mee gehad.Misschien zitten er kleine mijten op je mieren,weet niet als je het zo kan zien met het oog.Soms haal ik ook wel 1 of 2 dode myrmica rubra werksters uit de buiten wereld,dat zijn oudere werksters.Maar bij jou is het indd wel veel.
- Venator
- Lid
Ohja toch even bijvermelden...
als ik mijn myrmica rubra te weinig vocht geef door geen tijd te hebben zijn de werksters heel nerveus en vallen ze mekaar aan.
als ik mijn myrmica rubra te weinig vocht geef door geen tijd te hebben zijn de werksters heel nerveus en vallen ze mekaar aan.
-
- Lid
wat me nog het meest verbaasd is dat er bij mij tijdens de winterslaap er een stapel dode mieren en ander afval is gemaakt in de buitenwereld
- dvd
- Lid
Tijdens de winterslaap van mijn myrmica rubra heb ik ook veel sterfte gehad.Het lag niet aan de bevochtiging,ik weet tot vandaag toe nog altijd niet wat het probleem was.Nu gaat het super met de mieren.Soms haal ik wel eens een dode werkster eruit maar dat zijn oudere werksters.
-
- Lid
1 van mijn overgebleven miertjes is ook een beetje aan het schokken, lijkt een beetje op trillen, maar dan af en toe zo'n schokje.
wat houd dat in? nvm ik zie het al ze geven gevaar aan.
wat houd dat in? nvm ik zie het al ze geven gevaar aan.
Laatst gewijzigd door Manimaner op 12 mar 2015, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
verder vanmorgen geen dode meer eruit gehaald, het is dus afwachten.
-
- Lid
Het lijkt erop dat de mieren liever stierven dan dat ze verhuisden want nadat ik ze eergisteren noodgedwongen heb verhuist zijn er geen doden meer gevallen....
Nu alleen hopen dat de koningin weer eitjes gaat leggen.
Nu alleen hopen dat de koningin weer eitjes gaat leggen.
-
Gelukkig dat het gestopt is. Kleine Lasius niger kolonies verhuizen inderdaad niet makkelijk. Dat heb ik ook gemerkt. Hoeveel werksters zijn er nog over, en is er nog broed?
Dat merk ik nu ook. Mijn eerste reageerbuis is drooggevallen. Ik heb er een 2e aan gekoppeld maar verhuizen zien ze niet zitten. De 2e wordt zelfs gebruikt als afvalkamer. Terwijl ze in de eerste nog steeds naar het water (dat er dus niet meer is) aan het graven zijn.
-
- Lid
De andere 2 kolonies zijn wel al vrij gemakkelijk verhuist die hebben beide 10 werksters en wel broed, maar hebben sinds na de winterslaap nog geen vliegjes aangenomen, wel zie je er soms een buiten het nest.GvG schreef:Kleine Lasius niger kolonies verhuizen inderdaad niet makkelijk. Dat heb ik ook gemerkt.
-
- Lid
Er zijn nog 6 werksters levend van de oorspronkelijke 30 ongeveer. Geen broed,maar ze hebben natuurlijk erg veel stres gehad de afgelopen week.
Ik heb ze ook nog niet buiten het buisje gezien sinds na de winterslaap, maar door het verse buisje hebben ze in ieder geval water...
Hoelang duurt het voordat de koningin weer gaat leggen?
Ik heb ze ook nog niet buiten het buisje gezien sinds na de winterslaap, maar door het verse buisje hebben ze in ieder geval water...
-
- Lid
Er zijn nog 6 werksters levend van de oorspronkelijke 30 ongeveer. Geen broed,maar ze hebben natuurlijk erg veel stres gehad de afgelopen week.
-
- Lid
update:
De mieren komen nog niet echt naar buiten, maar ik zag wel een paar eitjes en larfjes liggen. Ik denk dat het dus wel goed komt en dat we gewoon opnieuw beginnen. Bij de andere 2 kolonies zie ik ook broed en 1 kolonie heeft broed uit alle stadiums.
De mieren komen nog niet echt naar buiten, maar ik zag wel een paar eitjes en larfjes liggen. Ik denk dat het dus wel goed komt en dat we gewoon opnieuw beginnen. Bij de andere 2 kolonies zie ik ook broed en 1 kolonie heeft broed uit alle stadiums.
-
- Lid
Nou bij zijn de Myrmica rubra aanzienlijk in aantal afgenomen. Ik had vandaag per ongeluk een kleine uitbraak. De slang van het nest naar de buitenwereld was een beetje los geraakt. Ik vond 3 dode en 2 levende mieren buiten het formicarium. Waarom die 3 zijn dood gegaan is een raadsel. De 2 levenden zijn teruggeplaatst.
-
- Lid
gewoon vlak ernaast ineens gestorven??? wat gek, nou ja die van mij zijn weer herstellende, 10 larfjes 1 pop een paar eitjes de koningin legt nog niet veel, maar ik heb ook de opstelling anders gemaakt zodat ik ze minder stoor als ik kijk. het nadeel daarvan is dat je ze op dat moment wel veel stoort 
Vandaag zag ik ze weer flink verkennen 1 mier is wel 5 keer in en uit het nest gegaan om suikerwater te halen, dan weer terug het nest in om het te geven aan een andere werkster en weer terug. morgen komen de vers fruitvliegjes aan. kijken of ze daar nog wat van nemen.
Bij de andere 2 kolonies verder geen problemen gehad die hebben een hele boel larven een paar poppen en eitjes. ook geen doden.

Vandaag zag ik ze weer flink verkennen 1 mier is wel 5 keer in en uit het nest gegaan om suikerwater te halen, dan weer terug het nest in om het te geven aan een andere werkster en weer terug. morgen komen de vers fruitvliegjes aan. kijken of ze daar nog wat van nemen.
Bij de andere 2 kolonies verder geen problemen gehad die hebben een hele boel larven een paar poppen en eitjes. ook geen doden.
Die waren waarschijnlijk al gestorven. Rubra probeert ze zo ve rmogelijk weg van hun nest te leggen. Ten minste, dat is wat ik er van zie.Art747 schreef:Nou bij zijn de Myrmica rubra aanzienlijk in aantal afgenomen. Ik had vandaag per ongeluk een kleine uitbraak. De slang van het nest naar de buitenwereld was een beetje los geraakt. Ik vond 3 dode en 2 levende mieren buiten het formicarium. Waarom die 3 zijn dood gegaan is een raadsel. De 2 levenden zijn teruggeplaatst.
- Venator
- Lid
Klopt wat sneeuwuil zegt!Bij mij doen ze het ook,zo ver mogelijk van het nest.Als ze niets vinden blijven ze er mee rondlopen